GriezelWielen – Paul van Loon

0
630

Het is weer Kinderboekenweek en die kan natuurlijk niet compleet zijn zonder een boek van Paul van Loon! Zijn Dolfje Weerwolfje past natuurlijk sowieso al perfect bij het thema van dit jaar (‘gruwelijk eng!’), maar speciaal voor deze Kinderboekenweek schreef de meester der kindergriezel deze keer een extra spannend, griezelig en geestig verhaal: GriezelWielen!

Griezelnacht
In GriezelWielen lopen Dolfje en al zijn andere nachtvrienden gevaar! Het is namelijk bijna Halloween en dat betekent dat de deur van de geestenwereld voor één nacht opengaat. In die nacht komen alle geesten, geraamten en andere griezelwezens naar buiten om een feestje te vieren. Alleen… de deur is al een maand te vroeg open! En tot overmaat van ramp duikt er ook nog eens een geestenjager op, die al die griezelwezens weer weg probeert te jagen. Dat klinkt natuurlijk helemaal niet zo erg, maar het grootste probleem is dat Ginder Geestenjager weerwolven ook als griezelwezens ziet! Lukt het Dolfje zichzelf en zijn weerwolfvrienden te beschermen?

Extra spannend
De avonturen van Dolfje en zijn vriendjes zijn natuurlijk altijd al behoorlijk spannend, maar je kunt merken dat Paul van Loon voor de Kinderboekenweek deze keer een éxtra spannend verhaal heeft geschreven. Meteen vanaf het eerste hoofdstuk waant Dolfje zich in een griezelwereld vol zombies, geesten en heksen. En er komen nog veel meer spannende dingen voorbij, zoals de vlammende koets van Ginder Geestenjager, de pompoenHoofders en de slangenheks Rauwolfia Serpentina…

Het lijkt erop dat Paul van Loon deze keer extra veel aandacht heeft besteed aan zijn beschrijvingen van alle griezelige personages en gebeurtenissen. Waar de eerdere boeken over Dolfje vooral spannend waren en niet altijd eng, is dit nieuwste verhaal op sommige momenten behoorlijk griezelig. Met zijn gruwelijke beschrijvingen laat Van Loon precies zien hoe zijn griezelwezens eruitzien – de vuurrode ogen van de zwarte paarden, het kronkelende lichaam van de slangenheks – en dat maakt het verhaal extra eng!

Met GriezelWielen heeft Paul van Loon een extra spannend verhaal geschreven dat met recht een Kinderboekenweektip genoemd kan worden.

Diepere laag
Toch moet ik zeggen dat dit achttiende deel in de Dolfje Weerwolfje-serie af en toe ook wel een beetje warrig overkwam omdat er veel verschillende dingen worden behandeld in één boek: Halloween en de Griezelnachten, het verhaal van Ginder Geestenjager, de slangenheks die de macht probeert over te nemen… En dan heb je nog het slaapwandelen waar Dolfje last van heeft, Dolfjes nieuwe vriend Rolfje, die in een rolstoel zit, en het verhaallijntje van Valentijn de vampier. Het meeste wordt maar heel kort aangestipt, waardoor het verhaal soms iets te snel gaat en wat onoverzichtelijk wordt.

Aan de andere kant zorgen al die verschillende verhaallijntjes, en dan vooral die van Rolfje, ook voor een diepere laag. Rolfje is een nieuw personage in het Dolfje Weerwolfje-universum en hij heeft een ziekte waardoor hij niet kan lopen en heel snel zijn botten breekt. Dolfje besluit Rolfje te helpen, en daardoor zit ook dit verhaal weer vol mooie boodschappen over vriendschap, familie en liefde. Ik ben erg benieuwd of we Rolfje nog vaker terug gaan zien in Dolfjes volgende avonturen!

Met GriezelWielen heeft Paul van Loon een extra spannend verhaal geschreven dat met recht een Kinderboekenweektip genoemd kan worden. Het boek zit vol geesten, geraamten en andere griezelige monsters die dankzij Van Loons spannende beschrijvingen zo voor je ogen tot leven komen. De meerdere verhaallijnen zijn soms een beetje verwarrend, maar ze geven het verhaal ook een diepere laag en een mooie boodschap mee. GriezelWielen is dan ook een echte aanrader voor elke Dolfje-fan en voor iedereen die van een lekker spannend griezelboek houdt!

[product_page sku=”9789025873035″]

GriezelWielen
Paul van Loon