Griezelkoorts 2: Enge buren – P.J. Night

0
162

Omslag Griezelkoorts 2: Enge buren

Wanneer Femke nieuwe buren krijgt, kan ze niet blijer zijn. Eindelijk wonen er kinderen in de straat met wie ze kan rondhangen! Daan en Iris, de twee kinderen van de nieuwe buren, blijken nog supercool te zijn ook, met hun speelkamer vol gitaren en spelletjes. Het enige nadeel is dat ze thuisonderwijs krijgen, en dat betekent dat Femke haar nieuwe vrienden helemaal niet voor kan stellen aan haar klasgenootjes. Dus bedenkt Femke een plan: ze gaat een feestje houden bij haar thuis en nodigt iedereen uit. Maar het wordt een feest met griezelige gevolgen…

Femkes nieuwe buren blijken namelijk een beetje vreemd. Allereerst krijgen ze natuurlijk thuisonderwijs, wat al een beetje raar is, maar daarnaast krijgt Femke de ouders van Daan en Iris nooit te zien en blijkt er ook een kamer in hun huis te zijn waar Femke absoluut niet mag komen. En wat doet die enge wolf met zijn bebloede bek midden in de nacht in de tuin van Daan en Iris? Langzaam maar zeker komt Femke er achter dat er iets goed mis is. Is haar verbeelding op hol geslagen en wordt ze gek, of houden Daan en Iris iets voor haar achter?

Enge buren is een vermakelijk en herkenbaar verhaal voor jongens en meiden vanaf een jaar of tien, die op zoek zijn naar een griezelverhaal dat toch ook weer niet al te griezelig is.

Griezelkoorts
Enge buren is na Akelige sms’jes het tweede deel in de nieuwe griezelboekenserie Griezelkoorts, die een beetje doet denken aan series als Kippenvel en Fear Street. De verhalen zijn los van elkaar te lezen en bieden elk een op zichzelf staand griezelverhaal voor kinderen vanaf een jaar of tien. Toch is ook dit tweede deel, net als deel 1, niet zo ontzettend spannend, al valt het wel onder de vierde categorie van de schrikschaal die achterop het boek staat: ‘Laat het licht aan ’s nachts’. Dit valt echter reuze mee, omdat het grootste deel van het verhaal eigenlijk een beetje simpel en soms zelfs voorspelbaar is. Voor de oplettende lezer zal het einde niet als een verrassing komen, en dat neemt toch wel wat van de spanning weg.

Spannende momenten
Toch zitten er wel degelijk spannende momenten in Enge buren. Je zult er geen nachtmerries van krijgen, maar wanneer Femke achtervolgd wordt door een enorme wolf of samen met Daan en Iris het stikdonkere bos in gaat, wil je toch wel zo snel mogelijk doorlezen. Ook het einde is lekker griezelig, al verloopt het helaas wel erg snel. Het begint dan namelijk net echt spannend en griezelig te worden, en dan is het ineens afgelopen. Hierdoor kwam de ontknoping voor mijn gevoel een beetje afgeraffeld over.

Vlot, gemakkelijk, maar af en toe wat krom
Net zoals in het vorige deeltje in deze serie ben ik in dit deel ook weer regelmatig wat kromme zinsconstructies tegengekomen. Soms lijkt het alsof de vertaler net iets te dicht bij het Engels is gebleven, waardoor sommige zinnen net niet helemaal lekker lopen. Met woorden als ‘schoolparking’, ‘het middelbaar’ en ‘de wagen’ in plaats van ‘auto’ doet dit deel ook weer regelmatig wat Vlaams aan. Afgezien daarvan leest Enge buren echter heel lekker weg: de schrijfstijl is vrij simpel en er zit behoorlijk wat vaart in het verhaal. Bovendien zullen kinderen vanaf een jaar of tien zich erg gemakkelijk met Femke kunnen identificeren, want het verhaal zit vol met herkenbare dingen, zoals school, vriendenproblemen, slaapfeestjes, films en sms’jes.

Enge buren is een leuk en spannend nieuw verhaal in de serie Griezelkoorts. Net als deel 1 is het verhaal vrij simpel en ietwat voorspelbaar voor de wat oudere lezers, en bevat het nog regelmatig wat kromme zinnen en vreemde woorden. Dat neemt echter niet weg dat Enge buren een vermakelijk en herkenbaar verhaal is voor jongens en meiden vanaf een jaar of tien, die op zoek zijn naar een griezelverhaal dat toch ook weer niet al te griezelig is.

[product_page sku=”9789044737004″]

Griezelkoorts 2: Enge buren Boek omslag Griezelkoorts 2: Enge buren
Griezelkoorts 2