Gevleugelde Duisternis: Een gedetailleerd fantasyverhaal van eigen bodem

0
115

Gevleugelde duisternis is een fantasyboek van eigen bodem. Schrijver Jan van Gorkum, die in het dagelijks leven filmmaker is en aan zijn eerste speelfilm werkt, heeft dit boek in eigen beheer gepubliceerd. Gevleugelde duisternis vertelt het verhaal van Yorick Novak, die met behulp van een aantal excentrieke reisgenoten onderweg is naar de slaapplaats van de Gevleugelde Duisternis, een groep enorme draken die de wereld ooit in as heeft gelegd. Het verhaal speelt zich af in een post-apocalyptische setting met herkenbare elementen.

Wat ik mooi vind aan Gevleugelde duisternis is dat je merkt dat de schrijver het verhaal met plezier en liefde geschreven heeft. Tijdens het schrijven heeft Van Gorkum bijvoorbeeld ook een blog bijgehouden. Als je het boek openslaat kom je vrij snel aan bij een omschrijving van de verschillende soorten draken, hun groottes, kenmerken, etc. Ik vond het erg leuk om zoveel detail te zien. Ook gedurende het verhaal merk je dat er veel aandacht en tijd gestoken is in het creëren van Gevleugelde duisternis, de personages en de verhaallijn zelf. Een boek schrijven en publiceren is een hele opgave en Van Gorkum heeft met Gevleugelde duisternis daarom een knappe prestatie neergezet.

Toon en stijl

Qua toon en stijl liep ik helaas tegen wat zaken aan die voor mij het verhaal belemmerden. Voor mijn persoonlijke smaak heeft het boek bijvoorbeeld veel overvloedige komma’s en is de toon van de sprekers niet altijd in overeenstemming met hun personage. Daarnaast zit er veel herhaling in de tekst waardoor het wat moeizaam leest. Hoewel het boek met bijhorende trailer zeker mijn nieuwsgierigheid wekte, wist het mijn aandacht hierdoor niet goed vast te houden en moest ik telkens weer in het verhaal komen als ik verder wilde lezen, waar ik mezelf soms toch wel even tot moest zetten.

je merkt dat de schrijver het verhaal met plezier en liefde geschreven heeft.

Verhaalwereld

De wereld waarin het verhaal zich afspeelt is herkenbaar en vreemd tegelijkertijd. De setting is post-apocalyptisch, en lijkt in eerste instantie op een versie van de aarde die wij gekend zouden hebben, maar heeft aan de andere kant weer veel weg van een fantasyland in een andere tijd en in een andere wereld. Mensen (of mensachtigen) lijken bijvoorbeeld véél ouder te worden dan we gewend zijn. Aan de ene kant hebben personages het over herkenbare zaken als koffie en jus d’orange en komen zelfs bekende nummers voorbij (de Twilight Zone van Golden Earring wordt afgebeeld op een grammofoonplaat). Aan de andere kant doet het boek qua andere beschrijvingen (grote hallen en eetzalen) weer middeleeuws aan. Ik begrijp dat dit te maken heeft met het verschil tussen de twee werelden die in het boek bestaan, maar de zaken waren niet altijd even goed gescheiden. Daarom had ik tijdens het lezen hier en daar wel een vraagteken op mijn gezicht.

Een mooi rond verhaal

De aandacht en liefde die in het verhaal is gestoken kan je met name zien als je het eerste hoofdstuk vergelijkt met de epiloog. De overeenkomsten laten mij zien dat het boek waarschijnlijk al heel wat jaren in het hoofd van de schrijver gezeten heeft en met bedachtzaamheid op papier gezet is. Hoewel Gevleugelde duisternis niet echt mijn boek was, wil ik Van Gorkum toch complimenteren met het tot leven laten komen van zijn wereld.

Gevleugelde duisternis Boek omslag Gevleugelde duisternis
Jan van Gorkum
9789090323329
Eigen beheer
November 2019
355 pagina's
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.