Gevarieerde mix duistere verhalen in Donkere herinneringen van J. Sharpe

0
154

Toe aan wat duistere verhalen? In de bundel Donkere herinneringen van J. Sharpe staan maar liefst achttien korte verhalen met genoeg duisternis om aan je wens te voldoen. Sharpe speelt in de verhalen met een veelheid aan technieken, emoties en subgenres om zaken als de dood, dreiging en verdriet te onderzoeken.

De verhalen

J. Sharpe, o.a. bekend van zijn werken Gebroken Geheugen, Eden en Schemerzone heeft maar liefst achttien verhalen in de bundel gestopt. Zijn verhalen wisselen in lengte en schrijfstijl, maar hebben allemaal wel iets gemeen: de duistere toon en het gevoel van dreiging voel je in vrijwel elk verhaal. Waar sommige verhalen meer de horrorkant opzoeken, gaan anderen richting het magisch realisme. Zo is er veel afwisseling te vinden tijdens het lezen, maar kan het ook zijn dat bepaalde lezers sommige verhalen wat minder of juist meer aanspreken.

De verhalen zijn zowel oudere verhalen als nieuwe, nooit gepubliceerde verhalen. Van een vrouw die wakker wordt in bed met een vreemde man, alleen om dan haar overleden dochtertje te zien, tot twee overleden jongens die zich afvragen of er echt niet meer is dan een ‘saai leven in een onzichtbaar niets’. Sharpe schuwt het thema van de dood absoluut niet en onderzoekt wat er ons na het leven te wachten staat. Vanuit meerdere invalshoeken werpt hij een licht op ‘wat als’ situaties. En daarmee onderzoekt hij mogelijkheden die je doen afvragen waarom iets zo is, maar weet hij je ook een rilling over de rug te bezorgen.

Voor ieder nieuw verhaal  staat een kort voorafje waarin Sharpe uitlegt hoe een verhaal tot stand is gekomen of waardoor het geïnspireerd. Dat is heel fijn, want zo weet je gelijk wat meer over de achterliggende gedachte van de auteur of wat hij met zijn verhaal wil bewerkstelligen. Dit geeft het verhaal net weer een beetje extra lading, zeker als hij persoonlijke herinneringen ophaalt.

Een mooie mix aan schrijftechnieken, personages en niveaus van bloederigheid

Schrijfstijl

Sharpe schrijft in een mix van verschillende stijlen en is speels met de opbouw van zijn verhalen, de indeling ervan, en de manier waarop personages worden beschreven. Zo zijn enkele verhalen recht toe, recht aan, waarin één personage gevolgd wordt. Terwijl hij in andere verhalen meerdere personages de hoofdrol geeft of speelt met een indeling met hoofdstukken. Zo wisselt hij verschillende technieken af, waardoor het ene verhaal je beter zal liggen dan de ander. Hij laat meerdere kanten van zijn schrijftalent zien, en weet tegelijkertijd meerdere soorten lezers aan te spreken.

De variatie aan personages en de onderliggende duistere tonen maken dat het boek geschikter is voor een wat oudere doelgroep. Je moet zeker geen te lichte maag hebben voor enkele van deze avonturen. Enkele scènes zijn vrij expliciet, qua bloederigheid. Al wisselt de dosis grafische omschrijving per verhaal. Een echte mix dus aan schrijftechnieken, personages en niveaus van bloederigheid, maar allemaal met diezelfde rode draad die de verhalen tot één bundel bindt; het thema van duisterheid en dood.

Voor liefhebbers van verhalen over de dood is deze bundel een must have. Zoals in elke verhalenbundel spraken sommige verhalen mij meer aan dan andere, maar het een interessant werk dat de verschillende stijlen en technieken van J. Sharpe tentoonstelt. En de rode lijn wordt wel goed vastgehouden in de mix aan verhalen. Donkere herinneringen laat in ieder geval bij mij geen ‘donkere’ herinnering achter.

Donkere Herinneringen Boek omslag Donkere Herinneringen
J. Sharpe
9789463081818
Zilverspoor
2019
307
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.