Gebroken geheugen – Jos Sharpe

0
76

Omslag Gebroken geheugen

Wanneer de gevangenisstraf van Tim Hall erop zit, hoopt hij op een nieuwe start. Hij besluit om voor het eerst sinds jaren weer bij zijn vader op bezoek te gaan. Tegen beter weten in hoopt hij op een goed gesprek en een verzoening, maar het loopt uit op een teleurstelling. Wanneer Tim een vlucht naar huis pakt zit hij dan ook vol woede en verdriet. Tim valt ondanks alles in slaap en als hij wakker wordt merkt hij dat het vliegtuig aan de grond staat. Het is doodstil, alle lichten zijn uit en ook buiten is het donker. Bovendien is het toestel, op een negenjarig meisje na, compleet verlaten. Het meisje kan hem ook niet wijzer maken, ze weet alleen nog maar hoe oud ze is en dat ze Ella heet. Dan doet hij een schokkende ontdekking, hij zit gevangen in een ander lichaam. Tim is zijn baard kwijt, is kaal geworden en is nu een blanke man.

Samen met Ella verlaat hij het toestel en gaat op zoek naar antwoorden. Maar wanneer hij die in een klein donker en verlaten stadje krijgt gelooft hij ze niet. Hem wordt verteld dat dit het hiernamaals is en dat ze dood zijn. Tim wordt heen en weer geslingerd tussen ongeloof en de onmiskenbare feiten waar hij tegen aan loopt. Wordt hij gek? Is dit echt de plek waar hij moet boeten voor zijn zonden? Of is het een duister plan?

Ter nagedachtenis
In zijn nawoord schrijft J. Sharpe dat het schrijven een worsteling was, omdat hij zichzelf de doelstelling gegeven had om een verhaal te schrijven dat zo dicht mogelijk op de grens zou gaan zitten tussen geloofwaardig en ongeloofwaardig en er net niet af te vallen.

Maar de grootste worsteling was om het boek af te maken nadat zijn schrijfmaatje, uitgever en goede vriend Jos Weijmer overleed. Het is, zo valt te lezen in het nawoord, toch gelukt om een boek te maken dat echt een samenwerking bleef tussen de beide auteurs. Ter nagedachtenis maar ook om te laten zien dat Jos Weijmer zelf ook ontzettend goed kon schrijven.  Het is een mooi en persoonlijk geschreven nawoord die je absoluut niet moet overslaan.

Naast mysterieus en bizar is het boek ook spannend en intrigerend. De schrijfstijl is vlot en past zich aan aan de omstandigheden.

Op de grens van geloofwaardig en ongeloofwaardig
De eerder genoemde doelstelling van J. Sharpe heeft hij wat mij betreft ruimschoots waargemaakt. Tim en Ella hebben geen idee waar ze zijn of wat er gebeurd is, en zijn verbijsterd over wat ze zien en meemaken. Ze hebben vreemde ontmoetingen, moeten op de vlucht voor de dood terwijl ze al dood zijn en zitten vast in een onwerkelijk aandoend dorpje. Het wordt voor de lezer steeds vreemder en toch lijkt er ergens op de achtergrond een verhaal te zijn waardoor alles op zijn plaats zal gaan vallen.

Het is een soort sprong in het diepe zonder te weten waar je als lezer terecht komt en waar dit allemaal naar toe gaat. In de hoop dat het fascinerende, pakkende en vreemde verhaal dat je aan het lezen bent leidt tot een kloppend verhaal met een sidderend einde. En hierin zul je niet teleurgesteld worden. Er zit een goed verhaal achter en vragen worden beantwoord. Maar voor het zover is wordt je als lezer heen alle kanten op gestuurd, er zijn wendingen en nieuwe inzichten. Telkens weer moet je meedraaien met het verhaal en telkens weer weten de auteurs je te overtuigen. En uiteindelijk weten ze een deels open einde aan het geheel te geven dat je verbijsterd achterlaat.

Dit is zeker een boek om nog eens te lezen en te ervaren hoe het leest wanneer je al meer achtergronden kent. Zitten er misschien aanwijzingen in die je de eerste keer over het hoofd hebt gezien? Er valt weinig over Gebroken Geheugen te vertellen zonder één of meer spoilers weg te geven. Er is genoeg om over te praten en dus een ideaal boek om gezamenlijk te lezen en over te discussiëren.

Goed gedoseerde spanning en geweld
In het boek kom je steeds meer over Tim te weten. Over de reden waarom hij in de gevangenis zat en over zijn ex. Maar ook dat hij erg intelligent is, maar niet de juiste kansen kreeg. De herinneringen van Tim en de persoon die de lezer leert kennen lijken niet altijd met elkaar te kloppen. Ook hier blijkt er veel anders te zijn dan het op het eerste gezicht lijkt. Leugens en waarheid, echt of onecht zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Wat vast en zeker lijkt is zijn genegenheid voor Ella, maar waarom hij zo reageert op haar is een van de raadsels die je bezig houden in het boek.

Naast mysterieus en bizar is het boek ook spannend en intrigerend. De schrijfstijl is vlot en past zich aan aan de omstandigheden. Een gevecht kan hard en ruw beschreven worden passend bij wat er gebeurt. Ook zijn er een aantal harde en gruwelijke momenten die mij persoonlijk meestal niet liggen. Toch past het hier in het verhaal en doordat het gedoseerd en met mate gebruikt wordt komt het des te harder aan. Zonder dat het een gruwel- of horrorverhaal wordt.

Spoilers
Het is bijna onmogelijk om iets over het verhaal te zeggen zonder spoilers. Het kan in ieder geval vermeld worden dat het een verhaal is dat rijk is aan onderwerpen. De vraag wat het hiernamaals en onze ziel is speelt een rol, er is plaats voor alles overheersende liefde en schuldgevoel. Misleiding, politiek en een vreselijk toekomstbeeld zijn ook in het boek verwerkt. En alles komt samen en vormt toch een geheel dat je aandacht van het begin tot het einde vast weet te houden.

De cover van het boek zegt niets teveel wanneer het boek “bizar, pakkend en origineel” wordt genoemd. Het is een apart en intrigerend verhaal waar je als lezer heel lang geen touw aan vast kan knopen. Toch weet het je aandacht vast te houden. Het boek zit vol wendingen en onverwachte gebeurtenissen maar weet toch een overtuigend en kloppend verhaal neer te zetten. Hier en daar is het wat hard en gruwelijk, maar toch past het in het verhaal en is het niet teveel. Het is een belevenis waarin je je als lezer het beste gewoon kunt laten meevoeren zeker omdat het zo goed uitgewerkt is.

Vorig artikelInterview met Fase 3 LARP
Volgend artikelDe mysterieuze zolder – Neal Shusterman