Frankenstein in Bagdad – Ahmed Saadawi

0
62

Frankenstein is een gothic novel roman van de Engelse schrijfster Mary Shelley, met als ondertitel The Modern Prometheus. Het vertelt een verhaal vol thematiek over Frankenstein die een zelf ‘gebouwd’ wezen van lijken weer tot leven wekt. Ahmed Saadawi schreef met zijn Frankenstein in Bagdad een moderne hervertelling van het verhaal, maar dan in het door de Verenigde Staten bezette Irak.

Het verhaal

Hasieb is een bewaker bij een hotel wanneer de zoveelste bomaanslag gepleegd wordt. Hij verdedigt zijn werkplek moedig, maar komt daarbij helaas te overlijden. Zonder lichaam zal hij niet goed te ruste kunnen worden gelegd, en dat is een groot probleem. Hij is bij de explosie namelijk zijn lichaam kwijtgeraakt. In uiterste wanhoop neemt hij bezit van het enige onbewoonde lichaam die hij die nacht na zijn overleden tegenkomt.

Voddeman Hadi heeft tijdens de ontploffingen lichaamsdelen verzameld. Om te voorkomen dat ze respectloos zouden worden weggewerkt, heeft hij ze getracht aan elkaar te zetten. Op deze manier zou hij ermee naar een mortuarium kunnen en ervoor kunnen zorgen dat de restanten van deze overleden mensen met respect konden worden begraven. Een nobel doel, maar voor hij daar aan toe komt, moet hij eerst naar een werkafspraak. Onderweg explodeert er een bom in zijn nabijheid, bij een hotel. Hij is zo ontdaan hiervan dat hij de rest van de dag ronddwaalt en zijn in elkaar gezette lichaam vergeet. Pas als hij het de volgende morgen naar het mortuarium wil brengen, is het weg.

Dan krijgt de stad te maken met een serie mysterieuze moorden…

Ahmed mixt fantasie met de realiteit op een humoristische wijze, waarmee het een prachtig eerbetoon is op het oorspronkelijke Frankenstein verhaal van Mary Shelley.

Schrijfstijl

Ahmed Saadawi heeft met dit verhaal de Internationale prijs voor Arabische fictie gewonnen. Hij beschrijft gedetailleerd hoe het dagelijkse leven van de personages eruit ziet. Hij geeft hierbij veel achtergrond informatie, over familie relaties, wat buurtgenoten van het personage denken, tot aan de gebeurtenissen die de personages gemaakt hebben tot wie ze zijn. Omdat hij zoveel informatie geeft van bij- en hoofdzaken was het voor mij wat lastig om er goed in te komen. Heel veel informatie dat wat overtollig lijkt te zijn, blijkt verderop in het verhaal een grotere rol te spelen, en daardoor wordt het verhaal steeds vlotter en fijner om te lezen.

In zijn hoofdstukken wisselt Ahmed tussen verschillende personages, waarvan het soms pas later duidelijk wordt wat hun rol in dit verhaal precies is. Maar alle personages hebben een rol te vervullen en zo vertelt Ahmed een wonderlijk verhaal over trauma, verlies en wat de oorlog met mensen doet. Ondanks de zware thema’s die volop in dit verhaal schuilgaan is het geen zwartgallig verhaal maar leest het licht en vrolijk, met tekenen van hoop. Ahmed mixt fantasie met de realiteit op een humoristische wijze, waarmee het een prachtig eerbetoon is op het oorspronkelijke Frankenstein verhaal van Mary Shelley.

Een zeer bijzondere hervertelling van Frankenstein, gesitueerd in een door Amerika bezet Irak, met een vleugje humor die de tragische horror van de werkelijkheid bedekt. Het is een verhaal over hoop en over de nasleep van de oorlog. Maar vooral, een hedendaagse versie van Frankenstein in een setting die zowel opmerkelijk als origineel te noemen is. Een puur staaltje genialiteit en een prachtig literair boek voor volwassen lezers.

Frankenstein in Bagdad Boek omslag Frankenstein in Bagdad
Ahmed Saadawi
9789044541328