Foeksia en de Heksenhik-ik – Paul van Loon

0
92

Omslag Foeksia en de Heksenhik-ik

In kinderboeken kom je heel wat beroemde heksen tegen. Toen ik zelf klein was luisterde ik graag naar het gescheld van Hanna Kraans boze heks, was ik behoorlijk bang voor de heksen van Roald Dahl en mocht de kleine heks van Otfried Preussler best mijn vriendinnetje worden. Intussen zijn er ook alweer zo’n tien boeken over een nieuw beroemd heksje uitgekomen: Foeksia de miniheks. Hoog tijd voor FantasyWereld om van Foeksia ook een gerecenseerde heks te maken! Haar nieuwste verhaal heet Foeksia en de Heksenhik-ik.

Iedereen de hik
Foeksia is alleen thuis en lekker wild aan het dansen als ze ineens de hik krijgt. Het is net alsof er een kikker in haar keel zit te springen. Ze drinkt een glas water, trekt aan haar tong en staat tien tellen op haar kop… Maar niks helpt! Hoewel het eigenlijk niet mag, zoekt ze in Kwarks toverboeken naar een oplossing. Daar vindt ze een spreuk die Heksenhik heet, maar die maakt de hik juist besmettelijk…!

Eigenlijk is het verhaal een beetje té kort, maar het is wel perfect voor beginnende lezers.

Zelf lezen met veel plaatjes
Foeksia en de Heksenhik-ik is perfect om zelf te lezen: het boekje is niet te dik, er staan veel grappige plaatjes in en als extraatje zijn ook ieders hikken roze en schuingedrukt. Het is een vrolijk verhaal met weinig tekst, waardoor het niet moeilijk is om erdoorheen te komen. Bovendien weet iedereen wel hoe vervelend de hik is, waardoor je graag wilt weten hoe het Heksenbos er uiteindelijk weer vanaf komt. Toveren gaat namelijk niet als je de hik hebt…

Hoewel het een leuk verhaaltje is, is het misschien wel een beetje té kort. Er gebeurt eigenlijk niet zo heel veel en je komt ook maar weinig over de personages te weten, behalve dat ze het vervelend vinden om de hik te hebben. Een gouden tip om zelf van de hik af te komen hoef je ook niet te verwachten.

Voor in het boek staat een kort lijstje met wie iedereen ook alweer is. Het boek is daardoor prima los te lezen, maar waarschijnlijk is het leuker als je de vorige delen al kent. Een ander klein puntje is dat Paul van Loon eigenlijk niet meer de meest appetijtelijke figuur voor op de achterkant van een (meisjes)boek is: die aquablauwe kaft staat hem niet zo goed en de foto in het nawoord is echt wel genoeg.

Foeksia en de Heksenhik-ik is een grappig boekje waarin iedereen in het Heksenbos de hik krijgt. Eigenlijk is het verhaal een beetje té kort, omdat er verder niet zo veel gebeurt, maar het is wel perfect voor beginnende lezers. Je kunt het boekje los lezen, maar waarschijnlijk is het leuker als je de andere delen al kent. Zo op zichzelf is het verhaal niet heel bijzonder, maar de vrolijke plaatjes maken veel goed.

[product_page sku=”9789025867621″]

Foeksia en de Heksenhik-ik Boek omslag Foeksia en de Heksenhik-ik
Paul van Loon