Fire Sermon 1: Vuurpreek – Francesca Haig

0
539

Omslag Fire Sermon 1: Vuurpreek

Op grootse wijze werd Vuurpreek, het eerste deel in de serie Fire Sermon, onthaald. Het zou een ‘internationale YA-sensatie’ zijn, ‘The Hunger Games meets Cormac McCarthy’s The Road‘, en de filmrechten zijn al verkocht aan DreamWorks. Het boek zal verschijnen in meer dan twintig landen, en het is daarom ook niet meer dan logisch dat de verwachtingen voor dit boek hooggespannen waren. Maar is dit boek echt zo goed als is aangekondigd? Lukt het Vuurpreek om aan al die verwachtingen te voldoen?

Alfa’s en Omega’s
Zach en Cass wonen in een wereld waarin niets meer is zoals het was. Vierhonderd jaar geleden is een groot deel van de aarde verwoest door een nucleaire explosie met verstrekkende gevolgen: er bestaat geen technologie meer, van de natuur is niet veel meer over, en misschien nog wel het belangrijkste: er worden alleen nog maar tweelingen geboren. Elke tweeling bestaat uit een Alfa en een Omega: een sterke, volmaakte helft en een zwakke, misvormde helft. Deze misvormingen kunnen van alles inhouden, bijvoorbeeld ontbrekende armen of benen, maar sommige Omega’s hebben juist iets extra’s: ze kunnen dingen zien die anderen niet kunnen zien, en worden daarom zieners genoemd. Cass is zo’n ziener, maar ze zal er alles aan doen om dat voor haar tweelingbroer Zach verborgen te houden.

In de wereld van Zach en Cass is het namelijk alles behalve normaal om als tweeling bij elkaar te blijven. De Omega’s zijn immers zwak en minderwaardig, en dienen zo snel mogelijk verwijderd te worden uit het leven van de sterke Alfa’s. De Alfa’s zien de Omega’s als een last en zijn ze liever kwijt dan rijk. Er is alleen één klein probleempje: hoe ver de tweelingen ook van elkaar zijn gescheiden, ze blijven onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wordt de een ziek, dan wordt de ander dat ook. En als de ene helft van de tweeling sterft, betekent dit ook het einde voor de andere helft…

Even inkomen
Het idee achter Vuurpreek is erg origineel en interessant: een post-apocalyptische wereld vol tweelingen die tegelijkertijd elkaars wederhelft en grootste vijand zijn. Na alle positieve reacties die ik over dit boek had gelezen kon ik dan ook niet wachten om erin te beginnen. Vuurpreek begint erg veelbelovend, met een kleine geschiedenis van wat er gebeurd is met de wereld en hoe Cass is terechtgekomen op de plek waar ze zit als het boek begint: een soort gevangenis. Toch gebeurt er in het begin van het boek eigenlijk niet veel, wat zorgt voor een behoorlijk trage start. Het is niet meteen duidelijk waar het verhaal eigenlijk heen gaat, en ook wanneer Cass erachter komt dat er een Omega-verzet is en daarnaar op zoek gaat, zitten er flink wat passages die de vaart uit het verhaal halen. Dat is best jammer, want het verhaal bevat absoluut genoeg interessants om door te blijven lezen.

Deze trage start is deels het gevolg van het redelijk ingewikkelde taalgebruik van Francesca Haig. Vuurpreek is absoluut geen boek waar je zonder na te denken doorheen schiet. Het is behoorlijk pittig geschreven, vol lange zinnen, lastige woorden en soms zelfs wat ouderwets taalgebruik. Dit zorgt ervoor dat je echt je aandacht bij het verhaal moet houden wil je er niets van missen. Ben je dus op zoek naar iets luchtigs wat lekker wegleest, dan kun je Vuurpreek misschien beter links laten liggen. Ben je echter op zoek naar uitdaging, goed uitgewerkte werelden en originele concepten, dan is dit boek zeker wat voor jou!

Vragen zonder antwoord
Zoals gezegd heeft het verhaal dus niet overal evenveel vaart, maar als je doorzet, dan word je als lezer zeker wel beloond voor je moeite. De personages zijn intrigerend en geloofwaardig, en de post-apocalyptische wereld waarin het verhaal zich afspeelt wordt goed neergezet en maakt erg nieuwsgierig naar meer.

Toch vond ik niet alles even logisch overkomen, want waarom zouden de Alfa’s en de Omega’s niet gewoon naast elkaar kunnen leven als broers en zussen? Waarom zou je als Alfa je Omega-broer of -zus onderdrukken, laten verhongeren en ziek laten worden, terwijl ze eigenlijk zo belangrijk voor je zijn? Het idee is ongelooflijk interessant, maar wat mij betreft had het allemaal nog net iets beter uitgewerkt mogen worden. Dit gebrek aan informatie maakt echter ook ontzettend nieuwsgierig naar de twee vervolgen in deze trilogie, dus hopelijk krijgen we daarin de antwoorden op onze vragen.

Ondanks dat het af en toe aan vaart ontbreekt en niet altijd even lekker wegleest, is Vuurpreek zeker een interessant en origineel verhaal dat erg nieuwsgierig maakt naar meer…

Vuurpreek is het spannende begin van een nieuwe trilogie in een bijzondere post-apocalyptische setting. Het concept is veelbelovend, maar doordat het af en toe een beetje aan vaart ontbreekt en alles nog net iets beter uitgewerkt had kunnen worden, leest het niet altijd even lekker weg. Ondanks dat is Vuurpreek zeker een interessant en origineel verhaal dat erg nieuwsgierig maakt naar meer , maar wat mij betreft is het toch niet helemaal de nieuwe YA-sensatie van het jaar.

Heeft mijn recensie je nieuwsgierig gemaakt naar dit verhaal? Sluit je dan samen met Cass aan bij het verzet tegen de Alfa’s, speel de online game en win een exemplaar van Vuurpreek op www.firesermon.nl!

[product_page sku=”9789400504776″]

Fire Sermon 1: Vuurpreek Boek omslag Fire Sermon 1: Vuurpreek
Fire Sermon 1