Everlife 2: Levensbloed – Gena Showalter

0
248

Na Eerste leven gaat Tenleys verhaal verder in Levensbloed nadat ze eindelijk voor één van de twee rijken heeft gekozen. Voordat haar geest vrij is en ze aan haar tweede leven kan beginnen zal ze afscheid moeten nemen van iemand die verbonden is aan het andere rijk.  Doordat Tenley gekozen heeft, zijn zij en deze persoon voorbestemd om vijanden te zijn… Dat valt Tenley erg zwaar gezien de band die ze met de persoon opgebouwd heeft tijdens haar ontsnapping uit Prynne.

NB: Meer te weten komen over Gena Showalter en haar fantasyseries Everlife en The White Rabbit Chronicles? Lees dan ons interview met haar!

Ten heeft met haar laatste adem namelijk voor Troika gekozen en dat betekent dat ze afscheid zal moeten nemen van haar grote liefde Killian. Hij vraagt haar om hem te vertrouwen en Ten doet dit met heel haar ziel, maar is dat wel zo verstandig? Als Ten eenmaal aan het Rooster (het collectief bewustzijn van Troika) is gekoppeld, kan ze Troika betreden. Ze wordt hier rondgeleid, leert haar familie kennen en ze ziet haar oude vrienden terug. Al snel moet Ten gaan starten met haar training om uiteindelijk een Schakel te kunnen worden. Er is een groot te kort aan Schakels en daarom is het heel belangrijk dat ze zo snel mogelijk de kneepjes van het vak leert. Ten wordt al snel naar het Land van de Oogst gestuurd voor haar eerste opdracht: een meisje genezen van Penumbra, oftewel duisternis. Dit blijkt lastiger te zijn dan gedacht, vooral als heel Myriad achter haar aanzit als ze in het Land van de Oogst is. Als ze dan van Killian hoort dat er zich een spion in Troika bevindt, weet Ten dat ze nergens meer veilig is. Is Killian te vertrouwen en kan Ten Troika beschermen?

Chaotische start
Het begin van het boek verloopt wat vaag en chaotisch. Dit komt doordat Ten net gestorven is en je als lezer vanuit haar oogpunt alles meemaakt. Je merkt dat Ten niet snapt wat er precies gebeurt en hierdoor wordt je als lezer ook niet echt wijs uit wat er gebeurt. Aan de ene kant is dit vervelend: je wordt namelijk niet meteen het boek ingezogen zoals dit wel bij Eerste Leven het geval was. Aan de andere kant is het bijzonder dat Showalter de transitie van het doodgaan, wat volgens mij ook redelijk verwarrend is, zo onder woorden heeft kunnen brengen.

Showalter heeft met Levensbloed niet voor het sterke vervolg op Eerste Leven gezorgd waar ik op gehoopt had.

Beschrijving wereld vs. snelheid
Als Ten gestorven is en ze naar Troika gaat, stap je als lezer ook een nieuwe wereld binnen en wil je graag weten hoe die eruit ziet. Helaas komen het eeuwige leven en Troika niet echt tot leven. Er wordt wel beschreven hoe het eruit ziet, maar vaak is dit maar minimaal. Het is natuurlijk zo dat Troika erg groot is en niet alles in detail kan worden beschreven, omdat Levensbloed anders nog dikker zou zijn en dit snelheid uit het boek zou halen. Als je het prettig vindt om wat meer aan je eigen fantasie over te laten, zul je je er waarschijnlijk niet zo aan storen. Ik had persoonlijk een meer beeldende beschrijving gewild van de belangrijke plekken in Troika.

Als Ten in Troika is, zien we oude bekenden terug en leert ze ook nieuwe mensen kennen. Het zijn verschillende personages: zowel mensen die dicht bij Ten komen te staan, als nieuwe rivalen. Deze personages zorgen na de chaotische start van het boek ervoor dat je het verhaal toch ingezogen wordt. Dit komt omdat je snel een band met deze personages krijgt, waardoor je verder wilt lezen om te zien hoe het ze vergaat. Toch is er een kritische noot ten opzichte van de personages en deze gaat over Ten: ondanks dat ze voor iedereen klaar staat en haar hart op de goede plaats heeft zitten, vind ik haar af en toe best vervelend. In Eerste Leven was Ten een stoere bad ass, waar niet mee te sollen viel. Gedurende het verhaal ontdooide ze wel wat voor Killian en Archer en dit was een mooie ontwikkeling. In Levensbloed is dit verder doorgevoerd: Ten is constant bezig met Killian en ze is niet meer de stoere chick waar ik van was gaan houden.

Showalter heeft met Levensbloed niet voor het sterke vervolg op Eerste Leven gezorgd waar ik op gehoopt had. Waar in Eerste Leven het verhaal goed beeldend werd beschreven, is dit in Levensbloed minder goed gelukt. Aangezien Troika een compleet nieuwe wereld is, verwacht je meer beschrijving van de omgeving om een goed beeld te krijgen. Vermoedelijk is deze keuze gemaakt om de snelheid in het verhaal te houden. Na het wat chaotische en verwarrende begin, komt deze snelheid er ook wel in. Deze snelheid en de nieuwe personages zorgen ervoor dat je alsnog het boek ingezogen wordt. Helaas is Ten niet altijd meer de stoere bad ass die ze was toen ze uit Prynne ontsnapte, maar gedraagt ze zich bij vlagen als een zeurende, verliefde tiener. Hopelijk komt de stoere chick waar we van zijn gaan houden in het vervolg, Eeuwige Leven, weer meer tevoorschijn!

Levensbloed Boek omslag Levensbloed
Eerste Leven
Gena Showalter