Escobar, De Laatste Maya 1: Woudgeest – Stephane Louis

0
7

Omslag Escobar, De Laatste Maya 1: Woudgeest

De langdurige strijd tussen bewakers van de eeuwenoude Mayatradities tegen hun erfvijanden wordt voortgezet in het heden. Escobar, die ooit een Spaanse conquistador was, kan zich transformeren in een soort van poema. Hij moet het als laatste bewaker opnemen tegen een zekere Rosario om te voorkomen dat er weer een beschaving ten onder dreigt te gaan.. Maar dan komt er een jonge vrouw in het spel die de strijd nog iets complexer maakt.

Louis, scenarist en tekenaar
Woudgeest is het eerste deel van dit tweeluik geschreven en getekend door Stéphane Louis. De plot van Escobar staat en gebruikt niet al te veel clichés. De mix van flashbacks en de verschillende verhaallijnen zorgen voor een mooi complex verhaal dat niet voorspelbaar is. Toch zit er wel logica in het verhaal, waardoor de lezer nooit zal komen te zitten met vragen als “Hoe kan dit?”  De tekeningen vullen het verhaal goed aan. Ze zijn niet te gedetailleerd, waardoor ook de lezer enige invulling heeft. Louis kan zeer goed karakterfiguren neerzetten. Elke keer als er een nieuw personage geïntroduceerd wordt, heb je al wel enig idee waarvoor die figuur staat. Toch weet Louis bijna elk personage ook enige mysterie te geven, waardoor het haast onmogelijk is om niet nieuwsgierig te worden. Het enige wat misschien als minpuntje aangehaald kan worden, zijn soms de platte, vulgaire uitspraken. Al moet wel gezegd worden dat zulke uitspraken tot een zekere hoogte passen bij het verhaal.

Spannend en snel
Escobar de Laatste Maya 1 is een zeer spannend verhaal. Door de manier waarop Louis het verhaal geschreven en getekend heeft, ligt het tempo vrij hoog. Door de verschillende verhaallijnen en de flashbacks kan de strip soms wel heel fragmentarisch worden. Dit zorgt ook dat het verhaal minder krachtig en vatbaar wordt. Toch slaagt Louis erin om de lezer steeds in spanning te houden. De manier waarop hij de puzzelstukjes één voor één aanreikt, maakt van Woudgeest een goede thriller met prachtige fantasy-elementen. De een na andere bladzijde wordt snel omgeslagen.

Gewikt en gewogen
Escobar de Laatste Maya 1 – Woudgeest is een goed en spannend verhaal. Deze strip is één grote puzzel waar pas op het einde duidelijk is hoe alles nu ineen steekt. De paar elementen die als clichés opgevat kunnen worden, zijn niet zo heel storend en worden vaak nog op een logische manier in het verhaal verwerkt. De leuke tekeningen met personages die zeer goed neergezet worden, maken deze strip compleet. De mooie cliffhanger op het einde zal vele lezers doen uitkijken naar het vervolg.