Engelsfors-trilogie 1: De cirkel – Sara B. Strandberg

0
24

Omslag Engelsfors-trilogie 1: De cirkel

De cirkel is het eerste deel in de Engelsfors-trilogie en vertelt het verhaal van de zes meiden Minoo, Rebecka, Vanessa, Anna-Karin, Linnéa en Ida, die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Daar komt echter verandering in als ze op een avond, wanneer de maan bloedrood kleurt, allemaal door een mysterieuze kracht naar een afgesloten park worden gedreven. Daar krijgen ze te horen dat hun leventje een stuk minder gewoon is dan ze aanvankelijk hadden gedacht: in het kleine stadje Engelsfors blijkt namelijk een eeuwenoud Kwaad te huizen en de zes meiden zijn uitverkoren om dat Kwaad te verslaan.

Maar om de wereld te redden van het Kwaad zullen de zes meiden eerst iets anders moeten doen: samenwerken. En laat dat nou net het enige zijn wat ze absoluut niet willen. De meiden konden niet meer van elkaar verschillen en hebben er alleen al moeite mee om verplicht met elkaar in dezelfde ruimte te moeten zijn. Zelfs de speciale gaven die bij hun bijzondere taak horen, kunnen daar niet bij helpen. Al gauw wordt echter duidelijk dat de meiden hier niet van weg kunnen lopen: op school gebeuren onverklaarbare zelfmoorden en wanneer een paar van de meiden een mysterieuze stem in hun hoofd beginnen te horen, beseffen ze zelf ook dat het gevaar steeds dichterbij komt.

Rauw en realistisch
De Engelsfors-trilogie speelt zich af in een klein Zweeds stadje, met als centraal punt de middelbare school waar de zes meiden op zitten. Op deze school gaat het er redelijk cliché aan toe: je hebt de populaire kliek, het meisje dat gepest wordt, het meisje dat zo goed als onzichtbaar is en de alternatievelingen die zich nergens iets van aantrekken. Deze wat stereotiepe personages zorgen echter ook voor heel wat herkenbaarheid, want op welke school lopen zulke types niet rond? Bovendien gaan de problemen van de personages heel wat verder dan de bekende middelbare schoolmisère. Naast de plotselinge ontdekking van hun krachten hebben ze namelijk stuk voor stuk te maken met hun eigen dosis ellende, die de twee auteurs van de Engelsfors-trilogie erg realistisch weten te beschrijven. Door elk hoofdstuk met een ander personage mee te kijken, leer je als lezer alle personages steeds beter kennen en wordt het al gauw duidelijk dat iedereen op een andere manier met de situatie om gaat.

Neem bijvoorbeeld Anna-Karin: ze is haar hele leven gepest geweest en ook haar thuissituatie is niet al te best. Maar daar kan haar gloednieuwe gave verandering in brengen… Ida beschouwt de andere meiden echter als een stelletje losers en wil niets met ze te maken hebben. En Minoo… Heeft Minoo eigenlijk wel een gave? Hoort ze wel bij het groepje? Of is ze echt zo’n mislukkeling als ze zelf denkt?

Het leven van de meeste personages in het boek is rauw en hard, en dat maakt het verhaal zelf ook een beetje rauw. Drugs, seks, geweld, zelfmoord – niets wordt geschuwd in dit boek en dat maakt het verhaal, ook al is het fantasy, erg realistisch. Het leven is niet altijd gemakkelijk en iedereen heeft zijn eigen problemen. En voor de zes meiden worden die problemen alleen maar erger, nu ze te horen hebben gekregen dat het lot van de wereld op hun schouders rust…

Spanning en mysterie
De cirkel is een behoorlijke pil waarin ontzettend veel gebeurt, maar ook al kabbelt het verhaal soms een beetje voort, het wordt nergens echt saai. Het boek zit vol met spanning en mysterie en het is maar afwachten op de volgende gruwelijke gebeurtenis, die de plot weer een totaal andere wending zal geven. Voor iedereen die van een flinke dosis spanning houdt, is deze thriller vol duistere magie dan ook zeker aan te raden, aangezien hij je vasthoudt tot het eind. En zelfs dan, wanneer een groot deel van de puzzelstukjes in elkaar vallen, blijft er nog genoeg mysterie over om erg nieuwsgierig te maken naar het volgende deel.

De cirkel is een erg spannend begin van de veelbelovende Engelsfors-trilogie. Doordat je als lezer met alle personages mee kijkt, leer je ze stuk voor stuk erg goed kennen en komen ze echt tot leven. Hun problemen zijn rauw en realistisch en de duistere magie die er doorheen verweven is, zorgt voor een mysterieus en spannend verhaal dat erg moeilijk weg te leggen is en absoluut nieuwsgierig maakt naar het tweede deel in de trilogie: Vuur.

[product_page sku=”9789400501225″]

Engelsfors-trilogie 1: De cirkel Boek omslag Engelsfors-trilogie 1: De cirkel
Engelsfors-trilogie 1