Eerste steen rechts – Darynda Jones

0
14

Omslag Eerste steen rechts

Charley Davidson is niet alleen privé-detective: ze is ook de Vrouw met de Zeis, de dood in eigen persoon. Dat is niet zo luguber als het klinkt, want Charley hoeft alleen de doden maar naar het Licht te begeleiden en dat gaat meestal niet al te moeilijk. Omdat ze met de doden kan praten, is het oplossen van moord- en vermissingszaken voor Charley een eitje en ze werkt dan ook regelmatig samen met de Albuquerque Police Department om zaken op te lossen.
Nu heeft niet alleen een zaak met drie vermoorde advocaten aan haar broek, maar wordt ze ’s nachts in haar dromen ook nog een bezocht door een knappe vreemdeling die haar in vuur en vlam zet. Maar is het wel alleen in haar dromen? En kan ze de zaak oplossen, wanneer alles met elkaar verweven blijkt?

Urban fantasy of chicklit?
Eerste Steen Rechts is een interessante mix tussen chicklit en urban fantasy. De hoofdpersoon, Charlotte Jean (‘Charley’) Davidson, is een jonge vrouw die aan het begin van het verhaal slechts één eigenaardigheid blijkt te hebben: ze kan met geesten communiceren. Dat blijkt al snel verder te gaan dan dat: Charley is de vrouwelijke Magere Hein. In tegenstelling tot veel verhalen die zich in de contemporaine tijd afspelen en waarbij de hoofdpersoon paranormale gaven bezit, is Charley er niet gesloten over en gelooft een deel van de mensen die ze kent en liefheeft, ook daadwerkelijk dat ze kan wat ze kan. Dat is verfrissend en geeft het verhaal extra impuls.

Tegelijkertijd is Charley een echt chicklit-personage: jong, knap en stoer, met een flink verleden en een gevatte houding. Ze heeft overal een weerwoord op en deinst nergens voor terug. Dat brengt haar nogal eens in de problemen maar houdt tegelijkertijd het verhaal levendig. In bepaalde opzichten doet ze denken aan Cassie Palmer, de heldin uit Karen Chance’s urban fantasy reeks.

Humor
Ook de humor in het boek doet denken aan chicklit. Charley is heel erg gevat en heeft vrijwel overal meteen een weerwoord op. Ook neemt ze dingen erg luchtig op en dat brengt regelmatig een glimlach op het gezicht van de lezer.
Het is een vorm van humor die goed past bij het thema van het boek. Er zijn meerdere verhaallijnen door elkaar geweven en het is Charley’s droge humor die het geheel bij elkaar houdt en het boek overzichtelijk houdt. Ze neemt je echt mee in haar hoofd en haar gevoelens.

Verhaallijnen
Er zitten meerdere verhaallijnen in het boek, waardoor het verhaal op bepaalde punten wat verwarrend is. Naast het oplossen van een moordzaak, probeert Charley ook de identiteit van haar mysterieuze droomman te achterhalen. Wanneer deze zaken door elkaar gaan lopen en hier en daar afgewisseld worden met flashbacks en familieproblemen, wordt het wel erg vol. Het tempo ligt hoog in dit gedeelte en alleen Charley’s gevatte opmerkingen houden het geheel op de rails.

Eerste steen rechts is een bijzondere combinatie van chickliturban fantasy en een detective. Hoewel het verhaal hier en daar bijna uit de bocht vliegt wegens de vele verhaallijnen en –lijntjes, houdt Charley’s gevatte humor het geheel goed bijeen.

Eerste steen rechts

Darynda Jones | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: First Grave on the Right

De stoere en sexy Charley Davidson is een privédetective met een bijzondere gave: ze kan doden zien. Daarom wordt ze regelmatig ingeschakeld om moorden op te lossen.

Maar de laatste tijd is er nog iets anders aan de hand: regelmatig krijgt Charley in haar dromen bezoek van een knappe, mysterieuze jongen. Wat hij met haar doet is met geen pen te beschrijven. Wie is hij? En leeft hij echt of is hij ook een dolende geest? Charley weet niet wat ze op het spel zet als ze zich aan hem overgeeft, maar hem weerstaan kan ze ook niet!