Een vampier van niks – Daiënne Merkies

0
50

Omslag Een vampier van niks

Vampiers zijn best stoer: ze zijn sterker dan gewone mensen, zijn meestal onsterfelijk én ze kunnen allerlei knappe kunstjes uithalen, zoals vliegen of zichzelf in een vleermuis veranderen. Toch zijn er niet zo veel kinderboeken over vampiers. Weerwolven hebben dankzij Dolfje Weerwolfje een eigen serie, maar vampiers? Gelukkig is er nu Een vampier van niks, van Daiënne Merkies. Een spannend boekje vol tekeningen én vampiers.

Een klungelende vampier
Jonas is negen jaar, heeft zes oudere broers en gaat gewoon naar school. Maar hij heeft ook een geheim. Jonas draagt namelijk altijd een keurig pak en een cape, slaapt thuis in een doodskist en heeft scherpe hoektanden en geen spiegelbeeld… Hij is een vampier! Gelukkig wel één van de aardige soort, want zijn familie bijt mensen alleen in hun slaap en drinkt zo weinig bloed dat ze het niet eens merken.

Tenminste: dat is de bedoeling. Maar als Jonas voor het eerst mee mag op jacht, gaat het mis. Het lukt hem maar niet om netjes te bijten, waardoor mensen en dieren wel iets voelen en wakker worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Van zijn vader moet Jonas eindeloos oefenen op biefstukken en biggetjes, maar nog wil het niet lukken om recht te bijten. Zijn moeder denkt dat hij misschien een bril nodig heeft. Maar Jonas moet wel voor zijn tiende verjaardag mensenbloed drinken, anders verandert hij in een gewoon mens! Gelukkig wil zijn vriendinnetje Sofie hem ook helpen.

Spannend vampierboek
Op de voorkant van het boek zie je Jonas al staan: een kleine, stoere vampier met knalrood haar en sproeten. Dat haar kun je ook in het boek zelf goed zien, want alle illustraties zijn in zwart-wit… met rood. Alleen Jonas en zijn ‘mislukte’ oom Jan hebben rood haar, dus dat valt behoorlijk op. Je merkt ook al snel dat Jonas anders is dan zijn strenge vader of voorbeeldige vampier-broers, want het bijten lukt maar niet goed.

Tot het einde toe blijft het verhaal spannend: komt alles goed met Jonas, of gaat hij misschien toch in een mens veranderen? En zou dat wel zo erg zijn? Bovendien heeft Jonas nog meer problemen, want op school zitten een paar pestkoppen die hem altijd moeten hebben. Ook als vampier heb je het dus niet altijd makkelijk…

Met alle gekke personages en leuke illustraties is Een vampier van niks niet alleen leuk om voor te lezen, maar ook geschikt om zelf te lezen. Het is wel jammer dat sommige vragen aan het einde onbeantwoord blijven (zoals hoe het nou precies zit met oom Jan), maar misschien komt er nog wel een tweede deel over Jonas?

Een vampier van niks is een leuk, spannend boekje om zelf te lezen of om uit voorgelezen te worden. De mooie plaatjes bij het verhaal maken het boek nog extra leuk. Jonas is een aardige vampier waar nog best wat meer boekjes over mogen verschijnen!