Een Kroon voor Koud Zilver – FW Leesclub – Alex Marshall

0
79

Omslag Een Kroon voor Koud Zilver – FW Leesclub

De FantasyWereld Leesclub las gezamenlijk Een Kroon voor Koud Zilver, dat door Luitingh Fantasy werd aangekondigd als ‘Een gespierde wraakroman die leest als een Tarantino-film: een vermakelijke mix van avontuur en komedie, afgewisseld met duistere momenten, scherpzinnige dialogen en explosieve scènes.’ Met elkaar bespraken ze de voortgang in deze 687 pagina’s tellende fantasyroman. Lees in deze recensie of onze Leesclubleden hier zich enigszins in konden vinden!

fwleesclubtop

Raaf

In het fantasy-genre worden er om de haverklap boeken uitgebracht die, als we de uitgevers mogen geloven, een unieke leeservaring bezorgen waarbij men superlatieven niet uit de weg gaat. De één nog “topper” dan de andere. Probeer dan maar eens het kaf van het koren te scheiden. In Een Kroon voor Koud Zilver hoef je die overweging niet te maken, het is gewoon een zeer goed boek. Niet perfect, dat hoeft ook niet, maar zeker één die je in je boekenkast moet hebben staan (en dan liefst nog gelezen natuurlijk).

Maar opgelet, dit is niet een boek dat je even tussendoor leest. De opbouw gebeurt namelijk zeer langzaam en in het begin is het moeilijk om de verschillende draadjes een plaats te geven. Geduld is een schone zaak! Daarbij moet je bij momenten echt je hersenen kraken om goed te begrijpen wat er geschreven staat. Al deze inspanningen worden echter meer dan beloond want naarmate het einde nadert wordt zeer veel duidelijk en komen alle protagonisten mooi samen voor een verrassende finale. Alhoewel het boek netjes wordt afgesloten, staat de poort (enkel voor insiders ) wagenwijd open voor een vervolg.

Tot dusver niets nieuws onder zon, zou je zeggen, want ook het epische is weinig origineel. Wat dit boek echter zo bijzonder maakt is de manier waarop de auteur met seksualiteit omgaat. Een homofiel huwelijk is de gewoonste zaak van de wereld en in bed duiken met een andere vrouw is even gewoon als een boertje laten na het lezen, euh… eten. Meerdere malen had ik de eerste indruk dat een personage een man was, fout dus. Elke rol – ook de gewelddadige – wordt ingevuld door beide seksen.

Tel daarbij de zwarte humor die zeer geregeld opduikt, insecten die de plaatselijke straatdealer vervangen en personages die allen zeer goed uitgediept worden en je hebt wat ik dus noem een zeer goed boek. Het is een dikke pil, maar ik hoop dat de vervolgdelen even dik zullen zijn. De plaats hiervoor in mijn boekenkast reserveer ik met plezier. Terecht een aanrader.

Eindcijfer: 9

Dion

Een Kroon voor Koud Zilver gaf mij best lang een inleidend gevoel, maar toen het boek eenmaal op gang kwam werd het alleen maar beter en beter. Bij Een Kroon voor Koud Zilver moet je de aandacht er goed bij houden om de verschillende linkjes tussen de personages te kunnen begrijpen, waardoor het een soort van puzzel wordt. Er komen in dit boek bepaalde clichés voor, maar dan wel weer op een originele manier. De personages zijn sterk en lijken ook echt, zodat je goed met heel veel personages kan meeleven. Alleen de krijgsnon Portolés was wat mij betreft daarop een uitzondering. Ook de unieke wezens in dit boek zijn echt een plus punt.  Wat iets minder is, is dat het niet echt een boek is waar je makkelijk bij kan weg dromen.

De indeling is heel logisch. Het eerste deel kan je wel beschouwen als inleiding en het tweede deel als het actie- en epische deel. Depersonages hebben deze opbouw ook echt nodig . Maar de inleiding is wat dat betreft helemaal niet saai,
ik vond dit zelf juist een pluspunt want dit maakte de personages sterk.

Ik vond dit een vlot te lezen boek, al is het wellicht iets meer voor de ervaren fantasylezers. De weg naar oorlog is belangrijker dan de oorlog zelf in dit boek.de puzzel stukjes vallen in het tweede deel pas echt op zijn plek ik kan dit boek echt aanraden aan de ervaren fantasy lezer en het is ook geen voorspelbaar verhaal.

Eindcijfer: 9

Angela

Twintig jaar geleden trok Kobalt Zosia met 5 trawanten een demon en een leger ten strijde om een imperium ten val te brengen en gelijkheid onder het volk te brengen. Het koningin schap beviel haar echter niet zo en ze zette haar eigen dood in scene om een vredig leven te lijden in een klein dorp samen met haar man. Die vrede werd haar echter niet gegund en weer trekt ze ten strijde ditmaal uit wraak.

De schrijver heeft een nieuwe wereld gecreëerd, echter is hij hierin niet helemaal geslaagd. Regelmatig dwaalt hij weer af naar een wereld waarin je je waant in Japan met een tussenstop in Oostenrijk. Ook maakt hij gebruik van op elkaar lijkende Japanse namen waardoor je af en toe denkt “wie is dat ook al weer”? En woorden als ‘bamiblokkenkraam’ vond ik bijvoorbeeld niet passend. Net zoals de kerkscène die zo gegapt is uit een kungfu film waar ik me zo de titel niet van herinner. Het lijkt of de schrijver zijn inspiratie voor een nieuwe wereld al vrij snel is kwijtgeraakt!

De kaart voorin het boek bleek handig te zijn ik heb er ook meerdere keren gebruik van gemaakt om uit te zoeken waar ieder karakter zich nu eigenlijk bevond en waar hij naartoe ging.

Het verhaal leest vlot en ook al is het een dik boek, het bestaat uit 2 delen, en het leest snel weg. Je volgt verschillende personages en in deel 1 van dit boek is ieder hoofdstuk geweid aan een personage. In het tweede deel komen de personages bij elkaar en zijn de hoofdstukken meer geweid aan verschillende partijen de Kobalt Compagnie bijvoorbeeld.

De personages leer je gaandeweg het boek kennen. Op zich maakt dit het wel spannend, want je bent benieuwd naar een persoon, maar aan de andere kant is het moeilijk om je een voorstelling te maken van iemand. En dit is iets waar het voor mij vaker aan schort in dit boek, de schrijver heeft zelf waarschijnlijk een plaatje van iets in zijn hoofd, maar heeft moeite om hier een beschrijving van te geven die bij een ander ook voor een plaatje zorgt. Dit komt voor mij vooral naar boven in beschrijvingen van personen en dieren, maar ook bij de strijdscène’s waarvan ik vrij hoge verwachtingen had na het lezen van de titel en de beschrijving van het boek. Deze vallen helaas wat tegen. Al met al is mijn conclusie dat dit boek nog wat meer redigeer werk had kunnen gebruiken waardoor het naar mijn mening een beter verhaal zou zijn.

Eindcijfer: 6

Chantal

Alex Marshall, een pseudoniem van Jesse Bullington, is een auteur die al verschillende romans in andere genres op zijn naam heeft staan. Dit boek was het eerste dat ik van deze schrijver heb gelezen.

Op het eerste gezicht ziet het boek er verzorgd uit, met een harde kaft. Over de cover is goed nagedacht vind ik, de kaart uit het boek komt terug in de kaft. En het voelt aan als een echt boek (niet zoals sommige paperbacks, met goedkoop en dun papier). De kaart in het boek is ook bijzonder gedetailleerd, wat ik erg mooi vindt zodat je kan zien waar de verschillende onderdelen van het verhaal zich afspelen.

Ik vond het verhaal in het begin wat rommelig, omdat je steeds naar een ander hoofdpersoon springt en je geen besef van plaats of tijd hebt. Dit duurde ook wel wat lang duurde, ondanks dat de stukjes van de puzzel steeds meer op hun plaats vielen. In het tweede deel kwamen de hoofdpersonen elkaar steeds meer tegen en werd het meer en meer een geheel.

Je leeft erg mee met Zosia en haar trawanten van vroeger, en gaat met ze mee op reis. Ik heb me er erg mee vermaakt en ben erg benieuwd naar het vervolg!

Eindcijfer: 8

Joke

Algemeen genomen is het boek voor mij een grote puzzel die eigenlijk heel goed in elkaar gezet is. In het begin zijn de vele personages een beetje verwarrend en duurt het lang voordat je een idee hebt waarom deze personages juist in het boek voorkomen en welke relaties ze onderling hebben. Maar dit is uiteindelijk een belangrijk onderdeel van die puzzel die stukje bij beetje in elkaar past.

Wat mij in het begin een meeste stoorde was het feit dat je amper wist waar iedereen zat. Er was zo’n mooie kaart vooraan in het boek gezet en in de eerste hoofdstukken van het boek moet je echt gaan zoeken waar de personages zitten. Het is een nieuwe wereld dus ik had het wel aangenamer gevonden mocht de auteur in het begin van het verhaal iets meer over de ligging uitgelegd hebben. In deel 2 bevinden de meeste personages zich zeer dicht bij elkaar in de buurt dus dan was het ook makkelijker om te volgen waar ze juist zaten en waar ze naartoe gingen.

De indeling van het verhaal in twee delen bleek uiteindelijk heel logisch voor mij. Het eerste deel is voor mij de inleiding, ook al zijn het 26 hoofdstukken. Er zijn best veel personages die allemaal een opbouw en achtergrond nodig hebben voordat ze allemaal uiteindelijk samenkomen en dus duurt het eigenlijk lang voor het inleidende gevoel wegtrekt en het verhaal je helemaal meesleept. Vooral omdat niet alle hoofdstukken me even hard aanspraken en dan heb ik het voornamelijk over die van de krijgsnon Portolés. In deel één halen die stukken de vaart er wel een beetje uit en moest ik moeite doen om mijn aandacht erbij te houden. Dat is best jammer want de lijnen van de andere personages waren allemaal goed geschreven, waardoor je je kon inleven bij ieder figuur en dat miste ik een beetje bij Portolés.

In deel twee komt de actie pas tot leven en is het duidelijk dat “alle wegen leiden naar oorlog.” Dus die indeling vond ik een goede zet van de auteur, zo heb je als lezer echt een duidelijk moment van overgang naar een nieuwe fase in het verhaal. Zeker omdat het toch een redelijk omvangrijk boek is. In deel twee vallen ook de meeste puzzelstukjes op hun plek en dat zet steeds meer aan om verder te lezen en de rest van de puzzel te ontdekken. Al heb ik niet het gevoel dat echt alle stukjes op hun plek liggen en zijn er nog behoorlijk wat losse eindjes.

Voor mij is Een Kroon voor Koud Zilver dus een vlot te lezen boek voor de ervaren fantasy-fan waar je je aandacht bij moet houden om er ten volle van te kunnen genieten, want de puzzel wordt al in het begin gelegd maar de betekenis van elk stukje komt pas later aan bod. De wegen die leiden naar oorlog zijn hier namelijk veel belangrijker dan de veldslagen zelf. Ik denk ook dat als je het boek een tweede keer zou lezen dat je dan toch al enkele links beter kunt plaatsen en dat je dus in het begin al meer hints opvangt die het uiteindelijke verloop van het verhaal aangeven dan je op het eerste zicht zou zeggen.
Een vlotte start van hopelijk een super trilogie.

Eindcijfer: 8

[product_page sku=”9789024569687″]