Een huis voor Harry – Leo Timmers

0
263

Harry is een ietwat mollige bruin-witte kater die nog nooit van zijn leven buiten is geweest. Maar als Vera de vlinder hem op een dag vraagt om tikkertje te spelen, besluit hij toch maar achter haar aan te gaan. Hij rent en racet achter de vlinder aan, maar uren later heeft hij haar nog steeds niet te pakken en dan… is hij verdwaald! Vera én Harry’s huis zijn verdwenen. Wat moet hij nu?

Harry rent alle kanten op, maar zijn eigen huis vindt hij niet. Dus gaat hij maar op zoek naar een nieuw huis. Hij vindt kleine huizen, hoge huizen, lage huizen en rijtjeshuizen, maar nergens is het zo fijn als in zijn eigen huis. Maar dan komt Harry een groepje straatkatten tegen. Zouden zij hem kunnen helpen zijn huis terug te vinden?

Een pareltje voor kattenliefhebbers
Zodra ik als kattenliefhebber dit boek zag, wist ik dat ik hem moest hebben. Alleen al de cover van dit boek is prachtig, en hij voelt ook nog eens superzacht aan. Maar niet alleen de buitenkant van dit boek mag er zijn: de binnenkant is minstens even mooi. In alles kun je merken dat Leo Timmers met veel liefde en aandacht aan dit prentenboek heeft gewerkt, want Harry en de andere wezentjes in dit boek spatten van de pagina’s af en weten meteen je hart te veroveren.

Een huis voor Harry is een lief, hartverwarmend en prachtig uitgevoerd prentenboek dat bij elke kattenliefhebber in de kast zou moeten staan.

In Een huis voor Harry weet Timmers met veel oog voor detail zijn personages tot leven te wekken. De kater Harry zelf ziet er ongelooflijk schattig uit en in zijn ogen kun je precies lezen hoe hij zich voelt: enthousiast als hij achter Vera de vlinder aangaat, onzeker als hij haar kwijtraakt en verdrietig als hij denkt dat hij zijn huis nooit meer terug zal vinden. Timmers’ illustraties weten bepaalde emoties bij je op te roepen, en dat maakt het lezen van dit vrij dunne prentenboekje toch wel een hele ervaring.

Humor en knipoogjes
Toch is Een huis voor Harry zeker niet alleen maar leuk voor kattenliefhebbers. Iedereen die van een mooi en hartverwarmend verhaal houdt, zal ongetwijfeld genieten van dit boek. Niet alleen Harry is prachtig geïllustreerd, maar ook zijn omgeving is heel gedetailleerd en levendig uitgewerkt. De straatkatjes die hij na verloop van tijd tegenkomt stelen (samen met de vlinders) absoluut de show. De platen die je in dit boek vindt horen eigenlijk thuis in een lijst aan de muur, of misschien zelfs in een museum, en het is eigenlijk dan ook zonde om dit prentenboek maar één keer te lezen.

Daarbij zit het boek vol met kleine knipoogjes en humor. Allereerst ziet Harry alles natuurlijk vanuit kattenperspectief, dus zijn ideeën van hoge huizen (bomen), kleine huizen (slakkenhuizen) en rijtjeshuizen (een rijtje afvalbakken) zijn wel heel bijzonder! Als je daarbij goed op de kleine details let, dan zie je regelmatig grappige dingen voorbijkomen. Een zwerfkat die een worstje naar binnen werkt, bijvoorbeeld, of aanplakbiljetten van Cats en Madame Butterfly. Al met al is Een huis voor Harry dus zeker niet alleen een lust voor het oog, maar is het ook een verhaal dat bij zowel jonge als oudere lezers een glimlach op het gezicht zal toveren.

Een huis voor Harry is een lief, hartverwarmend en prachtig uitgevoerd prentenboek dat bij elke kattenliefhebber in de kast zou moeten staan. Harry en zijn kattenvriendjes zijn zo mooi en gedetailleerd uitgewerkt dat ze van de pagina’s af lijken te springen en je de tekst eigenlijk niet eens nodig hebt om te weten hoe ze zich voelen. Een prachtig, ontroerend en vooral ook grappig verhaal dat het absoluut waard is om nog vele malen herlezen te worden!

Een huis voor Harry
Leo Timmers