Eén Eenhoorn, alsjeblieft! – Mark Janssen

0
113

Daan wil niets liever dan een eenhoorn kopen. Hij heeft er hard voor gespaard en gaat samen met zijn vriendjes naar de dierenwinkel. Maar zijn vriendjes hebben nog nooit een eenhoorn in het echt gezien en denken dat eenhoorns niet bestaan.

Tien Muntjes

Eén Eenhoorn, alsjeblieft! is volgens de kaft een prentenboek voor 3 jaar en ouder. Mijn zoontje van anderhalf is gelijk al gebiologeerd door de mooie platen in het boek. En hij is nu al dol op eenhoorns, dus dat zal ook wel helpen. Het verhaal zelf is simpel en dus voor jonge kinderen goed te volgen. Er gebeurt veel op de tekeningen, omdat Daan allerlei situaties schetst van dingen die hij graag wil gaan doen wanneer hij zijn magische paard heeft.

Een prentenboek met een dromerig verhaal en nog dromerigere afbeeldingen.

Dat het scenario fantasievol is komt ook terug in de afbeeldingen. De dingen die Daan wil gaan doen komen zo uit een kinderdroom en ook de dieren en kinderen op de tekeningen zijn fantasievol weergegeven. De verhoudingen van de dieren kloppen niet ten opzichte van elkaar en dat maakt een prachtig effect, maar werkt wel verwarrend voor mijn zoontje. Waarschijnlijk dat er daarom een leeftijdsgrens op is gezet? Een eenhoorn kost overigens tien muntjes in dit boek, en ik geloof dat mijn zoontje dat ook onthouden heeft, want in de speelgoed winkel wil hij vooral ‘die die’ reuze eenhoorn knuffels hebben tegenwoordig. Een compliment voor de manier waarop Mark de eenhoorn heeft weergegeven.

Pastelpony

Mark Janssen schreef en tekende eerder al Eiland en Dino’s bestaan niet, en dit verhaal gaat in eenzelfde sfeer door: de tekeningen zijn pastelkleurig en de eenhoorn is reusachtig. De kleuren zijn in dit boek wel overwegend donker en vaal en de eenhoorn zelf wordt als een gigantisch wezen afgebeeld. Voor diegenen die erg gevoelig zijn voor kleur even opletten dus of het boek niet juist wat te eng is. En ook de grootte van het paard kan als intimiderend worden ervaren. Al zal je meteen bij het oppakken van het boek wel zien of deze stijl je aanspreekt of niet.

Oordeel

Een prima boek voor de leeftijdsgroep waarvoor het geschreven en getekend is. Ook voor jonger al fascinerend om te bekijken, en voor ouderen net zo mooi om te bewonderen. Een prima voorleesboek voor jong en oud.

Eén Eenhoorn, alsjeblieft! Boek omslag Eén Eenhoorn, alsjeblieft!
Mark Janssen
9789048844289