Een Dans met Draken B: Zwaarden tegen Draken – George R.R. Martin

0
16

Omslag Een Dans met Draken B: Zwaarden tegen Draken

Het vijfde deel van de immens populaire serie Een Lied van IJs en Vuurwerd voor de Nederlandse uitgave in twee delen gesplitst. Deze tweede helft gaat uiteraard verder waar deel A was gebleven, waarbij de focus op enkele van mijn favoriete personages blijft.

In het noorden moet Jon Sneeuw zich nog steeds bewijzen als opperbevelhebber van de Muur. Zijn loyaliteit ligt bij de Muur, maar de ontwikkelingen in Westeros gaan ook in het noorden niet ongemerkt voorbij. Stannis Baratheon trekt ondertussen van de Muur weg, de kou in, om zijn troon op te eisen. Hij wil de noordelijke heren achter zich krijgen en besluit, ondanks advies van Jon dit niet te doen, Winterfel in te nemen.

Aan de andere kant van de oceaan is Tyrion Lannister onderweg naar Daenerys Targaryen. Zijn reis verloopt allesbehalve volgens plan en zijn snijdende humor brengt hem steeds vaker in de problemen. Daenerys zelf zit opgesloten in de stad Meereen, waar ze wordt belegerd door de heren van de Vrije Steden en hun legers. Haar besluit om slavernij af te schaffen is niet in goede aarde gevallen. Via een bruiloft probeert ze het conflict zonder geweld op te lossen.

In dit boek komt de chronologische tijdlijn weer samen met het einde van het vierde deel van Een Lied van IJs en Vuur: Een Feestmaal voor Kraaien. Hier komen we dan (zij het slechts heel kort) ook weer enkele andere personages tegen, zoals Cersei en Jaime Lannister en Arya Stark.

Ontwikkeling
Voor een deel zal ik hier moeten herhalen wat ik over boek A vertelde. De schrijfstijl van George R.R. Martin is namelijk wederom ontzettend goed. De manier waarop hij de sfeer weet neer te zetten, de hoofdstukken in elkaar over kan laten lopen en zijn wereld bouwt en tot leven laat komen is bewonderenswaardig. En ook in dit boek zien we de personages weer ontwikkelen. Door tegenslagen, overwinningen en ontmoetingen met anderen laat Martin zijn personages op een prettige, geloofwaardige manier groeien.

Dit alles heeft ook een ietwat minder prettige bijkomstigheid. De vele omschrijvingen en de minutieuze uitwerking van al zijn personages zorgen ervoor dat het verhaal slechts stapvoets verder gaat. In deel A had ik dit nog een beetje door de vingers gezien, omdat ik dit enigszins kon begrijpen als zijnde de eerste helft van een boek. Dit tweede deel zou naar mijn mening echter iets meer losse verhaallijnen moeten verbinden, afkappen of oplossen.
Ik had bij dit boek enkele hoofdstukken graag overgeslagen om als korte samenvatting via een herinnering van het betreffende personage te krijgen, zodat de vaart wat meer erin zou blijven. Tegen het einde van dit boek beginnen enkele plotlijnen eindelijk naar een climax te gaan, maar dit eindigt frustrerend genoeg vooral in bloedspannende cliffhangers…

Verrassingen
George R.R. Martin zou zichzelf niet zijn als hij niet een aantal verrassingen in het boek zou hebben gestopt. De stelregel dat geen enkel personage veilig is, wordt weer bewezen en dat geeft het verhaal nog steeds dezelfde lading mee als de eerste boeken uit de serie. Niks is spannender als wanneer je favoriete personages bij gevaarlijke situaties ook echt gevaar lopen. En in de wereld van Martin loert er gevaar om elk hoekje. Het is een verdienste van de schrijver dat deze spanning ook in het overgrote deel van het boek te voelen is.

Martins schrijfstijl blijft ontzettend goed. De wereld van Een Lied van IJs en Vuur wordt met elk boek echter, de personages met elk boek boeiender. Het is jammer dat het verhaal nu tegen het einde van de reeks begint af te remmen, want de snelheid van de serie was juist zo verfrissend. Het lijkt alsof Martin de lezer niks wil ontzeggen van wat hij in zijn hoofd heeft zitten, wat het afschrijven van deze serie alleen maar complexer maakt.

Een Lied van IJs en Vuur 5B: Een Dans met Draken

George R.R. Martin | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: A Song of Ice and Fire 5: A Dance with Dragons

Vanwege de dikte is het vijfde deel van Een Lied van IJs en Vuur in twee delen opgeknipt. Dit tweede deel heeft als subtitel: Zwaarden tegen Draken.

Terwijl Tyrions reis naar het oosten een onverwachte wending neemt, zet Daenerys haar voorgenomen huwelijk door. Quentyn Martel en Barristan Selmy hebben er zo hun twijfels over. Wanneer het spektakel dat ter ere van de bruiloft is opgezet danig uit de hand loopt, proberen ze elk op hun eigen manier de gang van zaken te keren. Maar dan komen de draken in actie en wordt de situatie onvoorspelbaar. Wat zal Victarion Grauwvreugd in Astapor aantreffen als hij eenmaal arriveert met zijn vloot van IJzermannen?

Bij de Muur, in Westeros, raakt opperbevelhebber Jon Sneeuw steeds meer in de problemen. Tegelijkertijd zwoegt koning Stannis door de sneeuw richting Winterfel. Daar raken de gemoederen in toenemende mate verhit door verdachte sterfgevallen, ruziënde heren en personen die niet zijn zoals ze zich voordoen…