Een Dans met Draken A: Oude Vetes, Nieuwe Strijd – George R.R. Martin

0
36

Omslag Een Dans met Draken A: Oude Vetes, Nieuwe Strijd

Een Lied van IJs en Vuur, de fantasyserie waarvan de meeste lezers George R.R. Martin kennen, is inmiddels wereldwijd een fenomeen. Naast de boekenserie zijn er graphic novels, bordspellen en computerspellen verschenen en sinds vorig jaar is er zelfs een tv-serie van. Het eerste seizoen dat het verhaal van het eerste boek omvatte is inmiddels tot een einde en het tweede seizoen, dat het verhaal van boek twee zal vertellen, is in volle gang.

Het is dan ook niet gek dat de vele fans elke keer na het verschijnen van een boek weer smachten naar een vervolg. Helaas was Martin na deel vier in de serie, dat uitkwam in 2005, vooral druk met schrijven en redigeren van andere boeken. Bovendien werkte hij nauw samen met de makers van de tv-serie, om het eerste boek zo goed mogelijk op het scherm te krijgen. Hierdoor verscheen deel vijf van de serie, Een Dans met Draken, uiteindelijk pas in 2011. De Nederlandse vertaling werd door de omvang in twee delen opgeknipt, getiteld: Oude Vetes, Nieuwe Strijd en Zwaarden tegen Draken.

Feestmaal voor liefhebbers
Anders dan anders begint de inleiding van deze recensie niet met een kleine samenvatting van de plot. Na vier delen van boeiende, maar ingewikkelde verhaallijnen, personages en bijpersonages is het bijna niet mogelijk een samenvatting van al het gebeurde te geven zonder bladzijden vol te pennen of teveel te verklappen. De vele verhaallijnen en personages die Martin ondertussen heeft geïntroduceerd geven hem, hoe indrukwekkend ook, zelfs wat problemen. Ze allemaal in één boek afhandelen was namelijk niet meer mogelijk. Omdat zijn verhaal voor boek vier te groot werd, besloot Martin het in twee boeken op te splitsen. En in plaats van het verhaal halverwege af te kappen werd het opgedeeld in gezichtspunten van personages.

Daarom speelt Een Dans met Draken zich chronologisch gezien op hetzelfde moment af als deel vier van de serie: Een Feestmaal voor Kraaien. In dit voorgaande deel werd het verhaal verteld vanuit de ogen van onder andere Cersei en Jaime Lannister en Sansa en Arya Stark. De focus lag hierbij op Koningslanding, Dorne en de IJzereilanden.

In dit vijfde deel komen andere personages en locaties aan bod. Zo volgen we de strijd voor erkenning van Jon Sneeuw op de Muur, dat bemoeilijkt wordt door de aanwezigheid van Stannis Baratheon en zijn Melisandre. Aan de andere kant van de zee volgen we Daenerys Targaryen, die haar wankele machtspositie als vrouwelijk heerseres in een door mannen gedomineerde maatschappij in stand probeert te behouden. Op hetzelfde continent reist Tyrion Lannister, op de vlucht voor zijn eigen familie. Hij is van plan zich aan te sluiten bij Daenerys, maar komt onderweg in de problemen.

Strijd der vele Koningen
Zoals we van Martin gewend zijn is het weer flink aanpoten om bij te blijven. De hoeveelheid personages die een rol spelen in de strijd om de Zeven Koninkrijken is gigantisch. Ondanks dat er in elk boek ook wel wat personages (zowel bijpersonages als hoofdrolspelers!) sneuvelen, komen er elk boek ook wel weer enkele bij en blijft het lastig alle familieverbanden en allianties in het oog te houden. Desondanks biedt deze lijst aan personages, als je er dan eenmaal weer in zit, een zekere diepgang aan de wereld die Martin heeft geschapen dat het realistisch en interessant maakt. Daarbij zijn de personages die Martin in dit boek ten tonele brengt ook boeiender om over te lezen dan de personages uit deel vier. Zo blijft Tyrion een van mijn favoriete karakters uit een fantasyboek en zijn de ontwikkelingen op de Muur bij Jon Sneeuw nog steeds onheilspellend en fascinerend. Ook is het mooi te zien hoe Daenerys langzaam in haar rol blijft groeien en duidelijke stappen in haar ontwikkeling laat zien.

De omvang van het verhaal dat Martin uit de doeken doet is zoals gezegd indrukwekkend. Het moeilijke hieraan, en tevens aan de tussenpozen waarin de boeken worden gepubliceerd, is om het sprankelend en onvoorspelbaar te houden. In Een Feestmaal voor Kraaien begon het tempo al wat af te nemen en dat zet zich helaas voor een gedeelte door in dit eerste deel van Een Dans met Draken. Hoofdstukken met spannende ontwikkelingen wisselen zich af met hoofdstukken waarin vrij weinig gebeurd. Vaak komt het verhaal pas vanaf de tweede helft van het boek in een stroomversnelling, maar aangezien dit in principe slechts de eerste helft is van het oorspronkelijke vijfde deel, wil het verhaal in dit boek nog wel eens doorkabbelen.

Waar helemaal niks op af te dingen is, is de schrijfstijl van Martin en de onvoorspelbaarheid van zijn plot. Wederom slaagt Martin erin je een paar keer op het verkeerde been te zetten, en heeft hij weer een aantal verrassende nieuwe onthullingen in petto. De fantasy-elementen in Een Lied van IJs en Vuur zijn absoluut aanwezig, maar Martin legt de focus op de menselijke interactie en politieke intriges. Hij schrijft rauw en realistisch en weet altijd de juiste sfeer aan elke scène mee te geven.

George R.R. Martin is weer goed op dreef in dit vijfde deel. Na Een Feestmaal voor Kraaien biedt Een Dans met Draken een veel interessantere groep aan personages aan, hoewel dit uiteraard ook persoonlijke voorkeur is. De schrijfkunsten van Martin blijven ongeëvenaard en hij weet door zijn rauwe vertelstijl en diepgaande wereld de lezer geboeid te houden. Enig nadeel aan dit boek is dat het einde nog (lang) niet in zicht is en het zesde boek waarschijnlijk nog even op zich laat wachten. Gelukkig is er eerst nog het tweede deel van boek vijf!

Een Lied van IJs en Vuur 5A: Een Dans met Draken

George R.R. Martin | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: A Song of Ice and Fire 5: A Dance with Dragons

Vanwege de dikte is het vijfde deel van Een Lied van IJs en Vuur in twee delen opgeknipt. Dit eerste deel heeft als subtitel: Oude vetes, nieuwe strijd.

De toekomst van de Zeven Koninkrijken staat op het spel. In het oosten regeert Daenerys Targaryen, bijgenaamd Stormgeboren, de laatste telg van Huis Targaryen, met haar drie draken over een stad van stof en bloed. Maar Daenerys heeft vele vijanden die niets liever willen dan haar zo snel mogelijk onttronen. Wanneer de vijandelijke legermachten optrekken, is er evenwel één jongeman die met een heel speciale reden op zoek gaat naar de drakenkoningin. Is hij de verlosser waar zo reikhalzend naar wordt uitgezien?

In het hoge noorden, machtig en onaantastbaar, verrijst de Muur. Daar wacht Jon Sneeuw, 998ste opperbevelhebber van de Nachtwacht, de grootste uitdaging van zijn loopbaan als hij zowel binnen als buiten de Muur vijanden het hoofd moet bieden. Zal het getij van het lot in deze dagen leiden tot de grootste veldslag sinds mensenheugenis?