BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Drakenkoningin – An Janssens

Drakenkoningin – An Janssens

0
432

Omslag Drakenkoningin

Zevenhonderd jaar geleden ging er iets verschrikkelijk fout. Een experiment van machtige tovenaars liep uit de hand en zorgde voor een bijna onleefbare wereld. Ondanks beloftes om het weer goed te maken waren de hoogmoedige tovenaars al snel gedwongen de woede van de mensen te ontvluchten. Als wraak voor deze opstand onderwierpen ze de wereld van de mensen aan nog een nieuwe beproeving. Iedere honderd jaar zou door middel van een wedstrijd moeten worden uitgemaakt wie zichzelf de heerser kon noemen. Een machtige gedachteplanter is echter al sinds de allereerste wedstrijd koningin door haar tegenstanders genadeloos uit te schakelen en heerst op tirannieke wijze over haar volk. Dit jaar schrijft ook haar dochter, Thala, zich in voor de wedstrijd. Zou zij misschien de heerschappij van haar moeder kunnen doorbreken?

Originele wereld
Drakenkoningin was de inzending van An Janssens voor de Luitingh Fantasy Schrijfwedstrijd van vorig jaar. Van de honderd inzendingen werd haar manuscript uitgekozen om uitgegeven te worden en daardoor hebben wij nu de kans om de door haar verzonnen wereld te betreden. En hoewel de tovenaars en draken, toch wel de meest voorkomende ingrediënten in een klassiek fantasyboek, doen voorkomen alsof we een herkenbaar verhaal voorgeschoteld gaan krijgen, is niets minder waar. Vanaf het begin wordt een originele wereld met een bijzondere setting uit de doeken gedaan en heeft de schrijfster ook de draken een zeer interessante draai kunnen geven die mij persoonlijk erg aansprak.

Al snel voelen termen als Planters, Liften (nee, niet die elektronische) en Sluipmuizen natuurlijk aan, wat een teken is dat An de lezer op een goede manier meeneemt in haar wereld. Vooral de Planters zorgen er in dit boek voor dat de lezer telkens op het verkeerde been wordt gezet. Zij kunnen anderen met hun gave namelijk gedachten inprenten, waardoor er in scènes met deze Planters nooit helemaal zeker is of iedereen wel op eigen wil acteert. Hier maakt An op een effectieve wijze gebruik van om de motieven van enkele personages in het duistere te laten. Toch had er naar mijn gevoel nog wat meer in het uitwerken van de wereld gezeten. Meer achtergrond bij de draken of meer informatie over de samenleving die zich heeft gevormd na het mislukte experiment van de tovenaars had mij wel interessant geleken.

De schrijfstijl van An is erg prettig. Er zit veel vaart in het verhaal en de dialogen voelen nergens geforceerd aan. Hierdoor ga je vrij snel door het boek heen. De auteur lijkt ook mee te gaan in de verharding dat zich lijkt in te zetten in fantasyboeken. Het doden, verminken of folteren van personen stuit bij sommige personages voor weinig bezwaren. Dit is in de context van het verhaal niet altijd even nodig, hoewel het ook weer niet helemaal uit de toon valt. Vooral de koningin heeft, na zevenhonderd jaar geleefd te hebben, maar weinig gevoelens overgehouden.

Interessante personages
In Drakenkoningin staat de strijd tussen Thala en haar moeder, de koningin, centraal. Samen met de andere deelnemers gaan zij de strijd aan om de heerschappij, maar naarmate de wedstrijd vordert en er ook duidelijkheid komt van wat er wordt verlangd van de winnares, blijft het spannend om te zien wie uiteindelijk de macht op zal en vooral wil eisen. Beide vrouwen hebben een duistere en mysterieuze geschiedenis die beetje bij beetje wordt ontdekt. Thala weet evenveel als de lezer, dus ook voor haar komen sommige ontdekkingen als een verrassing. Hoewel je sommige onderdelen hiervan al wel ziet aankomen, blijft het interessant om te zien hoe Thala en haar omgeving reageren op de ontdekkingen. Ook de bijpersonages hebben hun eigen geheimen. Ursus, de sneeuwdraak die Thala bijstaat tijdens de wedstrijd, worstelt tussen zijn gevoelens voor Thala, en zijn innerlijke ontembare draak. Neguel, de hofarts en vertrouweling van de koningin, laat ons steeds twijfelen bij wie zijn hart ligt, of dat hij misschien wel een geheel eigen plan heeft.

Deze onzekerheden zorgen voor de nodige spanning, want het verloop van de wedstrijd zelf is redelijk lineair en is niet altijd even spannend. Hoewel Thala in de problemen komt, weet je dat zij toch minstens tot het einde van het boek (en dus de wedstrijd) zal schoppen. De ontberingen die zij ondergaat zijn daarom vooral van psychologische aard, wanneer zij steeds meer over haar afkomst ontdekt. Dit wordt over het algemeen geloofwaardig uitgewerkt.

Met Drakenkoningin laat An Janssens zien er wel degelijk nieuw talent in Nederlandstalig gebied schuilt en dat er dus echt niet alleen over de grens hoeft te worden gekeken voor nieuwe fantasyverhalen. Drakenkoningin is een goed verhaal in een originele setting, geschreven in een prettige stijl. Nog net iets meer uitwerking van de wereld had het verhaal wat meer diepgang gegeven, maar wellicht komt dat nog in het vervolg.

Want al was het de bedoeling van de wedstrijd om een geheel op zichzelf staand boek te maken, Drakenkoningin laat op het einde genoeg ruimte voor een tweede deel. In het interview dat deze week nog verschijnt verklapt An hier overigens meer over.

[product_page sku=”9789024562541″]

Drakenkoningin Boek omslag Drakenkoningin
An Janssens
9789024562541
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.