Drain 2: Straf – C.B. Cebulski

0
9

Omslag Drain 2: Straf

Drain één heeft niet zo’n goede recensie op Fantasy Wereld gekregen. Is deel twee in staat om ons dieper het verhaal in te zuigen?
Drain twee begint waar deel één had moeten eindigen. Een flashback met ‘hem’ in de hoofdrol, degene die Chinatsu wist te vervloeken. Dit geeft een duidelijk(er) en bovendien spannend beeld van de hoofdtegenstander die in deel één ontbreekt. Nadat de geschiedenis van Chinatsu, Freya en Reiji, zoals de ‘hem’ blijkt te heten, is uitgediept verschijnt Reiji ook in New York. Een gevecht volgt. Zal Chinatsu haar wraak krijgen?

Plaatsing
Deel twee zet de traditie van deel één voort betreffende de mooie platen en het bloed- en borstgebruik. De inwendige monologen van Chinatsu blijven gemaakt aandoen en storen daarmee, al valt het na enige gewenning te accepteren. Het verhaal begint in dit deel wel vaart te krijgen. Er is (veel) meer spanning dan in deel één omdat er een tegenstander geïntroduceerd wordt die daadwerkelijk een lastige kluif lijkt voor Chinatsu. Voor Freya leek de hoofdpersoon weinig te hoeven wanhopen. Het verhaal komt van de grond als actie-horror, waar het horror aspect vooral in de gore-bloedscènes zitten en in het feit dat bloedgeesten de hoofdrol spelen.

Personages en plot
Chinatsu en Freya uit deel één beginnen zich meer te ontplooien, terwijl er een derde, interessant karakter wordt geïntroduceerd. Dit zorgt voor meer leven en spanning in de brouwerij, hoewel we op dit gedeelte in het verhaal nog steeds niet kunnen spreken van round characters (ondanks dat uit de flashbacks blijkt dat Freya vroeger heel anders moet zijn geweest). De flashbacks zijn in dit deel juist de middelen die het verhaal brengen en vele malen functioneler dan in deel één. Ze scheppen de mogelijkheid om de karakters verder uit te diepen, al zie ik dit liever in het heden gebeuren. In verhaaltijd is er in beide delen samen amper een uur tijd verstreken.
“The plot is thickening,” wat goed is en de cliffhanger is een stuk spannender dan die uit het vorige deel.
Dat ik zo positief ben ligt misschien in het contrast tussen de beide delen. Het verhaal is bijgetrokken en begint zeker interessant te worden. Potentiële lezers moeten wel de durf hebben om na deel één dit tweede deel aan te schaffen. Naar mijn mening zou een bundeling van de eerste twee delen voor een beter geheel zorgen.

Een grote verbetering van het eerste deel. Het verhaal begint vaart te krijgen en wordt spannend. Jammer dat er zo weinig informatie per deel wordt medegedeeld. 55 bladzijden blijven erg weinig, als ze uit zulke grote (maar mooie) plaatjes en weinig tekst bestaan. Dit deel komt (wellicht door het contrast) goed uit de verf, maar is nét geen 3,5 ster waard, al zijn 3 sterren wat magertjes.