Drägan Duma 1: Zij Die Hoort – Patty van Delft

0
55

Omslag Drägan Duma 1: Zij Die Hoort

Jill Drakena heeft al verschillende pleegfamilies versleten voordat ze besluit de benen te nemen en terechtkomt in een kraakpand. Haar moeder is enkele jaren eerder omgekomen tijdens een auto-ongeluk en haar vader heeft ze nooit gezien. Als ze op de dag van haar zestiende verjaardag Jordian en zijn draak Sherfaroth ontmoet, komt ze erachter dat ze afstamt van de machtige Silver Fang bloedlijn. Dit betekent dat ze voorbestemd is om een Drägannymare, ofwel drakenridder, te worden. Een Drägannymare kan, naast het gebruiken van magie, zich binden aan een draak. De twee kunnen dan telepathisch met elkaar communiceren. Jill krijgt de kans om een training tot drakenridder te volgen in het parallelle universum ‘Drägan Duma’. Een zware opleiding is echter niet het enige wat haar in deze magische wereld te wachten staat…

In ‘Drägan Duma’ vechten draken en mensen samen om de wereld te beschermen tegen Morbiden. Dit zijn wezens die met behulp van Scaleless, hun rijdieren, de macht proberen over te nemen. Veel tijd om te wennen aan haar nieuwe leven krijgt Jill niet. De Morbiden vallen steeds vaker aan en er heerst grote onrust in het rijk. Langzamerhand komt Jill erachter dat ze wel eens een grote rol kan gaan spelen in de aankomende strijd.

Wonderlijke wereld
Zij Die Hoort begint niet erg sterk. Jill is er namelijk een tijdje van overtuigd dat ze alles droomt. Hierdoor klimt ze niet alleen zomaar op de eerste de beste draak die ze ooit in haar leven is tegengekomen, ook wandelt ze daarna een beetje passief rond in de onbekende wereld. Gelukkig wordt het verhaal een stuk interessanter als Jill in het parallelle universum naar school gaat. In een middeleeuwse setting krijgen de tieners speciale lessen voor hun toekomstige vakgebied. Al snel blijkt Jill uit te blinken in magie, maar moet er nog flink gewerkt worden aan haar conditie en vechttechniek. De lessen zijn niet altijd even makkelijk en de nodige examenstress mag dan ook niet ontbreken. Ze leert over Morbiden, etiketten, de geschiedenis van Drägan Duma en het verzorgen van draken.

Naast het gebruik van een leuke en beschrijvende schrijfstijl weet van Delft hiermee haar wereld meer vorm te geven. De spanning blijft echter nog een tijd uit. Je leest vooral veel over het schoolleven van Jill en er wordt vrij laat toegewerkt naar een plot. Sommige ontwikkelingen zijn voorspelbaar en passen net iets te goed in het ‘ze-kan-meer-dan-ze-denkt’ plaatje. Toch is het verhaal sterk genoeg om je verder laten lezen. Verschillende lessen en kleine gebeurtenissen houden het interessant genoeg en laten je vlot door het boek heen gaan. De omgeving is erg goed uitgewerkt en maakt dat je meer wil weten over de bijzondere wereld waar ze is terechtgekomen.

Draken en Drägannymarai
Via de telepathische band met de Drägannymarai weet van Delft erg goed te benadrukken dat draken gelijk zijn aan de mensen. Hun gevoelens en persoonlijkheden zijn dan ook erg menselijk en zorgen ervoor dat deze karakters mooi uit de verf komen. Wat wel vreemd is, is dat wanneer de draken ‘praten’, dit dik gedrukt staat. Dit kan afleidend werken en geeft een soms onnodige nadruk op wat er gezegd wordt.

Jill zelf is een beetje een pessimist met een kort lontje, maar ze heeft het dan ook niet makkelijk gehad. Ze stelt soms vragen aan zichzelf waar iedereen het antwoord al op weet en heeft dan ook veel moeite met het verbinden van duidelijke puntjes. Het boek bevat gelukkig genoeg leuke personages die haar laten inzien dat het leven niet zo slecht is als ze denk. Ze krijgt het echt naar haar zin op school en verandert door het verhaal heen in een humoristisch hoofdpersoon.

Zij Die Hoort heeft zowel haar sterke als zwakke kanten. De ontwikkelingen zijn soms wat voorspelbaar en het begin is niet geweldig. Toch zit het boek stampvol bijzondere details die de wereld van Drägan Duma net iets extra’s geven. Romances, vechtende tieners en humor maken het een echt Young Adult boek en minder geschikt voor volwassenen. Het einde is zeker goed genoeg om in 2015 deel twee op te pakken.

[product_page sku=”9789491300240″]

Drägan Duma 1: Zij Die Hoort Boek omslag Drägan Duma 1: Zij Die Hoort
Drägan Duma 1