Draconis Memoria 3 – Het Keizerrijk van As – Anthony Ryan

0
238

Het leger van draken en verdorvenen onder leiding van de Witte Draak trekt door de wereld en laat een spoor van doden en verwoestingen achter zich. Om te overleven zullen mensen samen moeten werken. Maar in de gebieden die nog niet aangevallen zijn door de draken sluit men de ogen voor het naderende onheil. Hier zijn de mensen nog volop bezig met machtsspelletjes en het veroveren van gebieden, niet beseffende dat dit zinloos is.

Aan ex-crimineel Cleemond Torkreek en meesterspionne Lizanne Letriet (samen met hun opmerkelijke bondgenoten) is het de taak om de wereld te redden. Hiervoor zullen ze de mensen van verschillende gebieden en afkomst moeten overtuigen om de handen ineen te slaan en om hun onderlinge geschillen te vergeten. Daarnaast zoeken ze een mogelijkheid om de Witte Draak voor eens en altijd uit te schakelen. Hiervoor zullen ze een duik in het verleden moeten nemen om te zoeken naar een oud mysterie dat de sleutel vormt tot het verslaan van de Witte Draak.

Beide taken zijn zwaar en hebben veel obstakels die ze moeten overwinnen. En ondertussen wordt het leger van de Witte Draad alsmaar groter en sterker, steeds meer gebieden gaan verloren en ontelbare doden vallen. Zullen ze het tij nog kunnen keren en welke prijs zal daarvoor betaald moeten worden?

Laatste deel van de Draconis Memoria serie

Met Het Keizerrijk van As wordt een fascinerende serie vol avonturen, spionnen, gevaarlijke expedities, opmerkelijke uitvindingen, intrigerende personages en de ultieme strijd om de wereld afgesloten. Voor de liefhebbers van de auteur is er echter goed nieuws te melden, want zoals te lezen is in ons artikel Fantasy in de najaarsbrochures van 2019 zal Anthony Ryan januari 2020 weer een nieuw boek uitbrengen bij Luitingh, waarin hij terugkeert naar de wereld van In de Schaduw van de Raaf.

De auteur heeft deze wereld en de personages die er in leven gedetailleerd en met veel diepgang neergezet. Er lopen vele verhalen door elkaar en binnen de verhaallijnen worden weer nieuwe verhalen verteld. Ieder verhaal met talloze personages die allen hun eigen achtergrond en verleden hebben. Het is dan ook niet aan te raden om dit deel los te lezen want dan is er geen touw aan vast te knopen. Zelfs als je de eerste twee delen wel gelezen hebt, zijn alle namen soms verwarrend en moet je je hoofd goed erbij houden om de draad van het verhaal niet kwijt te raken. De uitgebreide namenlijst achterin het boek heb ik dan ook een aantal keren geraadpleegd.

In de boeken kom je als lezer in talloze verschillende gebieden die allemaal hun eigen kenmerken en geschiedenis hebben. Naast de hoofdlijn die gaat om het redden van de wereld door de Witte Draak en zijn leger te verslaan zijn er vele zijlijnen over het persoonlijke leven van de hoofdpersonages en hun avonturen. Deze avonturen zijn verhalen op zich en dragen uiteindelijk bij aan de eindstrijd doordat er bijvoorbeeld een nieuwe bondgenoot gevonden wordt of omdat er nuttige informatie naar boven komt. In de eerste twee delen is er veel gebeurd, gezegd en ontdekt waarvan pas in dit derde deel blijkt hoe belangrijk dit is.

Heel veel vaart zit er in deze boeken niet, maar door de meeslepende schrijfstijl, de intrigerende en gelaagde personages en het originele verhaal over het drakenbloed was dat in de eerste twee delen geen probleem. Het Keizerrijk van As wist me direct weer in het verhaal te trekken en het lezen over de mij ondertussen zeer vertrouwde personages was puur genieten. Maar voor het eerst had ik tijdens het lezen het gevoel dat het verhaal te lang was en was het zeker de moeite maar niet zo meeslepend als ik gewend was van de andere delen. Pas in het laatste deel van het boek was dat weer als vanouds en was het boek niet meer neer te leggen.

Het laatste deel van het boek is meeslepend, vol onthullingen en het barst van de zinderende actie en spanning.

Strijd om de wereld te redden

Bij het redden van de wereld en de strijd tegen een leger van gemuteerde mensen en draken denk je al snel aan grote epische gevechten en veldslagen. Die zijn er aan het einde van dit deel zeker, maar er wordt heel langzaam naar toe gewerkt. De serie laat de lange weg naar de eindstrijd zien, waarbij de hoofdpersonen vele avonturen beleven, op gevaarlijke missies gaan en zich ook op persoonlijk gebied steeds meer ontwikkelen en diepgang krijgen. In dit laatste deel komt er steeds meer naar boven over het verleden van deze wereld en komen er antwoorden op vele vragen die je als lezer had tijdens het lezen. Een van die vragen die beantwoord worden is waarom de Witte Draak zo’n diepe haat voelt ten opzichte van de mensen.

Het boek laat alle facetten van het mens zijn zien, zoals de glorieuze momenten en de keren dat mensen zichzelf overstijgen. Maar ook hoe diep mensen kunnen vallen of hoe eigenbelang, angst en haat tot de vreselijkste daden kunnen leiden. De hoofdpersonen in het boek komen iedere keer weer voor kleine en grote keuzes te staan. Keuzes die hun leven sturen en ze vaak op een pad laten belanden waar ze nooit hadden willen zijn. Dit is heel mooi en overtuigend opgebouwd en als lezer had ik te doen met de personages omdat niemand geestelijk ongeschonden uit de strijd weet te komen in het boek. Iedereen heeft op een of andere manier bloed aan zijn of haar handen en zal daarmee moeten leven.

Grandioos slot

Het laatste deel van het boek is meeslepend, vol onthullingen en het barst van de zinderende actie en spanning. We hebben al enkele spannende gevechten gehad in de serie, maar nu is het verhaal aangekomen bij de allesbeslissende eindstrijd, waarbij zowel heftige veldslagen als tactische plannen het verschil kunnen beteken voor een overwinning. Alle kleine en grote feiten/wetenswaardigheden uit de drie delen vallen nu op hun plek en geven een duidelijk beeld van het verleden en wat er nu op het spel staat. Als lezer had ik geen idee hoe dit af zou gaan lopen en hoe het de hoofdpersonen zou vergaan, zodat ik ontzettend benieuwd was naar het einde. Een einde dat zowel heftig, ontroerend, reëel als goed afgewerkt is.

Het Keizerrijk van As is een waardige afsluiter van de Draconis Memoria-serie. In dit deel komen de vele lijnen uit de voorgaande boeken samen en geven een goed beeld van de geschiedenis van deze wereld en hoe het tot de strijd met de Witte Draak is gekomen. Het verhaal is wederom intrigerend, net als de personages die we volgen. Het eerste deel van dit boek is wat minder meeslepend dan de eerste twee boeken uit de serie, maar dit wordt goedgemaakt in het laatste deel met een zinderende en spannende eindstrijd tussen mensen en draken. En zeker ook door het einde dat zowel reëel als ontroerend als heftig is.

Draconis Memoria 3 - Het Keizerrijk van As Boek omslag Draconis Memoria 3 - Het Keizerrijk van As
Draconis Memoria 3
Anthony Ryan