Draconis Memoria 2: Het Legioen van Vlammen

0
103

In de wereld waar draken ondergeschikt waren aan mensen is de legendarische Witte Draak ontwaakt. Onder zijn leiding vallen draken steden aan en zorgen voor ravage en angst. En dit is nog maar het begin, want de Witte Draak heeft maar één doel: het vormen van een legioen van vlammen waarmee hij de hele wereld plat zal branden en vernietigen.

Clee heeft in een visioen de plek gezien waar hij antwoorden kan vinden over hoe de Witte Draak verslagen kan worden. Samen met aantal andere dappere avonturiers reist hij naar het zuiden, in de hoop de wereld te kunnen redden. Het brengt hen naar een uitgestrekt gebied met pakijs en nauwelijks te bevaren wateren. Daar belandt hij diep onder het ijs in een grot vol wonderen en gevaren en hier doet hij ook verbazingwekkende ontdekkingen en ontmoet hij een mysterieuze vrouw.

Ondertussen infiltreert Lizanne in de meest gewelddadige en gevaarlijke gevangenis op aarde om de hand te kunnen leggen op een geniale uitvinding die de wereld en de geschiedenis totaal kan veranderen. Ook het keizerrijk aast op deze uitvinding zodat zij nog meer gevaar loopt. Zullen de reis van Clee en de zoektocht van Lizanne het tij kunnen keren? Is de wereld nog te redden?

Deel 2

Het legioen van vlammen is het tweede deel in de Draconis Memoria (eerste deel heet Het Vuur van de Draak ) serie van Anthony Ryan. Op wat korte terugblikken na, gaat dit boek verder waar het verhaal in deel 1 gestopt was en zonder moeite weet je als lezer de draad weer op te pakken. Het is een bekende wereld met personages die je in het eerste deel goed hebt leren kennen. Maar het is ook weer nieuw omdat alles veranderd is door het ontwaken van de Witte Draak. Er dreigt een tekort aan het hoognodige drakenbloed en door de aanvallen van de draken is er overal chaos. En het verslaan van de Witte Draak heeft nu de grootste prioriteit.

Verhaallijnen met een eigen sfeer

Er zijn drie basis verhaallijnen waarbinnen ook weer van alles gebeurd. De sfeer van deze lijnen is verschillend. Het zijn verhalen binnen het grotere verhaal met een geheel eigen dynamiek en stijl. Spionage, intriges en politiek worden afgewisseld met avonturen en gevaren. En via iemand die gedwongen voor de Witte Draak vecht, krijg je een kijkje in het kamp van de vijand en de bloederige, harde gevechten tussen mensen en draken.

Zonder dat het ook maar een moment gaat vervelen neemt de auteur je in een langzaam tempo mee met de belevenissen van de hoofdpersonen

Daarnaast spelen er in het verhaal allerlei persoonlijke en politieke verwikkelingen en zijn er ook de aanvallen van de draken. Zonder dat het ook maar een moment gaat vervelen neemt de auteur je in een langzaam tempo mee met de belevenissen van de hoofdpersonen en wat er allemaal plaatsvindt in hun wereld. Omgevingen, gebouwen, schepen, maar ook gesprekken worden zó beschreven dat je het als lezer als het ware als een film in je hoofd ziet afspelen. Vaart moet je niet zoeken in dit boek, maar dat is geen absoluut geen gemis. Door de prettige manier van schrijven, het oog voor details en het rijke taalgebruik is het niet alleen genieten van wat er gebeurt maar ook van hoe het geschreven is.

Dat de personages treffend, levendig en gelaagd neergezet worden zorgt er mede voor dat het gemakkelijk is om helemaal in het verhaal op te gaan. Het zijn personages die je laten fronsen, glimlachen, verbazen, en je weten te verstrikken in hun levens. Dat geldt overigens niet alleen voor de hoofdpersonen maar ook voor de mensen daaromheen.

Redelijk open einde

Net als in het eerste deel lopen de verhaallijnen vaak ver uiteen en lijkt het verband ertussen vaak ver te zoeken. Maar ook nu weer is het een kwestie van gewoon meegaan met het boek en zien waar je uit komt. En daarin wordt je als lezer niet teleurgesteld, alles hangt met elkaar samen en via subtiele aanwijzingen wordt er toegewerkt naar het slot.

Dit einde rondt een aantal vragen af en enkele vragen van de personages en de lezer beantwoord. Maar bovenal is het een einde waarin deze wereld nog meer schokken te verwerken heeft gehad en die nog steeds dreigt ten onder te gaan. Iets waarover ik graag verder lees in het volgende deel…

Wederom een boek dat vlot verteld wordt en een beeldende, meeslepende manier van vertellen heeft. Er zijn meerdere verhaallijnen die ieder een geheel eigen stijl en dynamiek hebben en toch samen één geheel vormen. Het is een goed geslaagde mix van avonturen en gevaren, politiek en intriges en persoonlijke ontwikkelingen. En dat alles afgezet tegen de dreiging van een leger van draken en verdorvener die de wereld willen vernietigen.

Het Legioen van Vlammen Boek omslag Het Legioen van Vlammen
Draconis Memoria 2
Anthony Ryan