BoekenBoekrecensiesDraco is een magische jeugdroman van Rani de Vadder

Draco is een magische jeugdroman van Rani de Vadder

-

Het is weer zover, de Internationale Drakendagen breken aan! Het is het meest befaamde toernooi in heel de Verenigde Drakenlanden en iedereen kijkt er altijd enorm naar uit. Zo ook de jonge Rowan en haar zwarte draak Gideon. Uiteindelijk schrijft ze zich toch in nadat haar vader haar weet te overtuigen.

Helaas vindt er tijdens het toernooi een vreselijk ongeluk plaats, waardoor alle landen in rep en roer zijn en de onderlinge relaties onder grote druk komen te staan. Kan Rowan haar trauma op tijd overwinnen of zal haar pijn en verdriet het einde betekenen van de vrede in de Drakenlanden?

Jeugdig enthousiasme

Met Draco schrijft Rani de Vadder haar eerste jeugdroman. Het hoofdpersonage Rowan is een twaalfjarig meisje en ze woont in Nachtland, een van de Drakenlanden. Het verhaal is geschreven in een erg vlotte en aangename schrijfstijl, na de eerste paar bladzijden voel je al meteen aan dat het verhaal inderdaad gericht is op jeugd en niet young adult, en dat is eigenlijk alleen maar bewonderenswaardig bij een debuut. De toon is prima en ook als iets oudere lezer kan je er lekker bij ontspannen.

Er zijn geen complexe intriges of complotten te vinden in het verhaal, maar de band tussen meisje en draak, de vriendschap tussen hen, staat overal centraal. Doordat de hoofdpersonages nog zo jong zijn, is ook hun enthousiasme en manier van vertellen jeugdig, maar dat maakt de onderlinge banden niet minder oprecht. Er is misschien wel ruimte voor nog net iets meer diepgang, zodat je als lezer die emoties en de groei net wat sterker voelt, maar dat is eerder van belang voor de meelezende ouder. Het is een prima opstapje voor de beginnende fantasylezer.

Modern magisch

De cover geeft het natuurlijk helemaal weg en de titel ook wel voor wie er al bekend mee is, maar draken zijn een fundamenteel element voor de magische aspecten in Draco. Er is al zoveel over geschreven en getekend dat iedereen zich wel een beeld kan vormen bij de omschrijvingen. Vanwege het jeugdaspect zijn deze draken natuurlijk wel iets lieflijker en hebben ze meer weg van paarden, (hoe ze gehouden worden bijvoorbeeld) dan de versies voor volwassenen.

Het moderne kantje in dit verhaal schuilt vooral in de gebruikte elektronica, al is schuilen niet echt de beste omschrijving: de elektronica is namelijk zeer dominant aanwezig. De telefoons vliegen af en toe in het rond (letterlijk dan) en ook internet en grote beeldschermen zijn de normaalste zaak in de Verenigde Drakenlanden. Veel aspecten zijn gebaseerd op zeer bekende platformen en merken die wij (of toch bijna iedereen) dagelijks gebruiken. Als je de naamgeving leest dan weet je meteen over welke het precies gaat. Voor jeugdige lezers is dit wellicht wel fijn, die herkenbaarheid, zeker voor wie nog niet helemaal vertrouwd is met fantasy. Maar als je dan toch voor fantasy kiest, ga er dan ook vol voor en laat het bekende pad voor wat het is door nog creatiever met die elementen om te gaan.

Met Draco schrijft Rani de Vadder met succes haar eerste jeugdroman, waarbij ze haar eigen jeugdige enthousiasme en dat van haar hoofdpersonage mooi weet weer te geven. Ook de draken met hun magische elementen passen prima bij een jeugdroman en de moderne elementen helpen voor de herkenbaarheid, al mochten de benamingen misschien toch nog net wat creatiever zijn.

Draco Boek omslag Draco
Rani de Vadder
9789463967846