Doubt 1 – Yoshiki Tonogai

0
10

Omslag Doubt 1

Een horror-thriller pur sang, waarin een spel niet langer een spel blijft. De manga Doubt vertelt in vier delen het verhaal van Mitsuki, Yuu, Eiji, Haruka, Rei en Hajime. In de wereld van Doubt is het spel ‘Rabbit Doubt’, dat via de mobiele telefoon gespeeld wordt, razend populair. Het betreft een soort combinatie tussen Wie is de Mol? en Weerwolven van Wakkerdam. Spelers spelen spelletjes met elkaar, maar één van de deelnemers probeert de rest te dwarsbomen. Tevens vreet “de wolf in een konijnenvacht” om de zoveel tijd één van de spelers op, terwijl de spelers proberen te raden wie de wolf is.

Mitsuki, een vriendin van Yuu, raakt verzeild op een afspraakje tussen vijf spelers van ‘Rabbit Doubt’, die elkaar alleen via het spel kennen. Tijdens het gezellige feestje dat de zes jongvolwassenen ervan maken worden ze echter één voor één bewusteloos geslagen, om vervolgens wakker te worden in een verlaten gekkenhuis. En alsof dat het ergste nog niet is blijkt één van hen te zijn vermoord. Het voormalige spel ‘Rabbit Doubt’ krijgt ineens een heel andere lading. Het mysterie bereid zich uit wanneer alle spelers een streepjescode op hun lichaam getatoeëerd vinden, dat elk éénmalig toegang geeft tot het openen van een deur. Een zoektocht naar een uitweg en naar de wolf onder hen begint.

Plaatsing
Doubt is in het land van herkomst uitgegeven als sh?nen manga, wat inhoudt dat de manga gericht zou zijn op jongens tot vijftien jaar. In de Nederlandse uitgave van Kana wordt deze doelgroep niet benadrukt, wat maar goed is ook. Voor oudere mensen, die van een mysterieus en spannend horrorverhaal houden, is dit verhaal ook zeer geschikt.
De platen in het stripverhaal zijn afgedrukt in zwart-wit en men leest de strip van rechts naar links. De tekenstijl is typisch in de manga, wat inhoudt dat sommige plaatjes vlot zijn getekend, waardoor er soms ogen of onbelangrijke details missen. Vaak wordt dit trucje gebruikt om suggestief te zijn, wat tempo of mysterie aanduidt. Achtergronden in manga kennen vaak ook invulling in één kleur (of grijstint) met een bepaald effect, meestal om een gemoedstoestand of wederom snelheid aan te duiden. Voor mangafans zal dit bekende informatie zijn, maar voor lezers die dit soort stripverhalen niet eerder gelezen hebben kan het wellicht even wennen zijn.

Verder viel het mij op dat sommige uitspraken in dit uit het Japans vertaalde verhaal af en toe meer neigen naar het Vlaams dan naar ABN. Dit komt niet voor als karakter specifieke eigenschap, maar wordt voor verschillende, inconsequent karakters gebruikt. Het zal per lezer verschillen of dat als storend of niet wordt beschouwd. Wat wel storend op mij werkte was dat het niet altijd duidelijk is welk karakter spreekt. Er zijn meestal wel een minimum van vier karakters aanwezig, waardoor het gokken blijft wie wat zegt.

Personages en plot
Het verhaal begint met het introduceren van een zestal hoofdpersonages. Dat zijn er behoorlijk veel, natuurlijk. De vlotte tekenstijl die in manga gewoon is maakt het daarom soms moeilijk om in het begin te weten naar welk karakter je kijkt, omdat je daarvoor goed op de details bij de karakters moet letten. Dit ligt eigenlijk in het verlengde van het taalgebruik, dat ik nog niet wist te herkennen aan de gezette toon. Eenmaal aan deze details gewend moet verondersteld worden dat ieder karakter inderdaad zijn eigen toon en persoonlijkheid heeft, met de daarbij horende positieve en negatieve eigenschappen. Ook heeft de schrijver een goede verdeeldheid onder de karakters aangebracht. Ieder karakter heeft wel iets dat ze verdacht maakt tot het zijn van een eventuele wolf. Per twintig bladzijden verschuift de hoofdverdachte in het verhaal, wat erin resulteert dat je als lezer maar beter blanco kan blijven. Het nodigt daarmee ook zeer uit tot het verder lezen van het verhaal. Want wie is nou eigenlijk de verrader?

Over de plot valt weinig op te merken. Het is duidelijk waar het heen moet gaan en de twist zit in een klein hoekje. Naast dat ieder karakter iets verdachts heeft, hebben ze ook allemaal iets dat ze betrouwbaar maakt. Het eerste deel van Doubt is vanzelfsprekend nog maar het begin van het verhaal, en ik kan niet wachten tot ik mag weten hoe het verder zal gaan.

Een spannend horror-verhaal dat uitnodigt tot verder lezen. Van de stijl van manga moet je houden, maar het kan mij bekoren.