Dolfje Weerwolfje – Paul van Loon

0
29

Omslag Dolfje Weerwolfje

Vanaf vandaag draait de verfilming van Dolfje Weerwolfje in de bioscoop. En om dat te vieren heeft uitgeverij Leopold een speciale filmeditie van het boek uitgegeven. Op Dolfjes zevende verjaardag gebeurt er iets vreemds. Dolfje krijgt plotseling overal haar en zijn voeten veranderen in poten. Hij heeft zelfs een staart! Dolfje heeft geen idee wat hem overkomt. Maar zijn pleegbroer Timmie weet het wel. Dolfje is een weerwolfje geworden. En dat betekent dat Dolfje voortaan naar de maan moet huilen en trek heeft in levende kippen. ‘Gaaf!’ vindt Timmie. Maar Dolfje zelf vindt het helemaal niet zo leuk. Hij wil niet anders zijn dan de rest. En dan zit ook nog eens het Opvangcentrum voor Zeldzame Dieren en Mensen achter Dolfje aan!

Levensechte karakters
De karakters in Dolfje Weerwolfje zijn erg goed uitgewerkt. Het is gemakkelijk om een beeld van ze te vormen in je hoofd. Zo lijkt Dolfje voor je ogen tot leven te komen. Zijn gevoelens zijn heel realistisch. Dolfje wil alleen maar normaal zijn, maar dat lukt niet nu hij een weerwolf is. Toch moet Dolfje leren te accepteren dat hij anders is. Hij moet leren blij te zijn met wie hij is. Gelukkig wordt hij daarbij geholpen door Timmie en zijn pleegouders. Vooral vader is erg grappig. Hij vindt het juist geweldig om anders te zijn en trekt daarom regelmatig iets geks aan. Een lange bloemetjesrok bijvoorbeeld. Of hij zet een theemuts op zijn hoofd.

Belangrijk thema
Het verhaal van Dolfje gaat over anders zijn. Kinderen die anders zijn, worden soms gepest. Dolfje en Timmie worden gepest door de grote pestkop Nico Pochmans. Dolfje moet eerst ontdekken dat hij blij mag zijn met zijn weerwolvenbloed, voordat hij iets aan het gepest kan doen. Dit boek gaat dan ook vooral om anders zijn, gepest worden en acceptatie. Allemaal dingen waar de meeste kinderen wel eens mee te maken hebben gehad.

Voor jong en oud
Dolfje Weerwolfje is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer zeven jaar oud. Het is gemakkelijk geschreven en elke zin begint op een nieuwe regel, wat het boek erg overzichtelijk maakt. Toch is dit boek zeker ook leuk voor wat oudere kinderen. De avonturen van Dolfje zijn behoorlijk spannend en soms zelfs een beetje eng. Ze houden je vast tot de laatste bladzijde. Maar gelukkig is Dolfje Weerwolfje ook weer niet te eng, want Dolfje is een heel lieve weerwolf.

Meer!
Als je Dolfje Weerwolfje uit hebt, wil je meer! Gelukkig kun je vanaf vandaag de verfilming van dit boek zien in de bioscoop. Daarnaast heeft Paul van Loon nog veel meer avonturen van Dolfje op papier gezet. Dolfje Weerwolfje is makkelijk te lezen, gaat over bekende onderwerpen en is leuk voor jong en oud. Als mama of papa aanbiedt om dit boek voor te lezen, komt dat misschien wel doordat ze hem zelf heel graag willen lezen!