Dickie en Giga worden keihard aangevallen – Oirik Oirik

0
117

Omslag Dickie en Giga worden keihard aangevallen

Sommige boekomslagen zijn een beetje saai, maar dat kun je niet zeggen van Dickie en Giga worden keihard aangevallen. Je ziet namelijk een blote kip, een geschrokken jongetje en een groot monster samen wegrennen voor een paar erg vreemde schaduwen. Het monster lijkt wel een beetje op Sulley uit de film Monsters en co., maar verder is het erg mysterieus. En blijkbaar is het ook nog een boek met aliens en met ‘achtervolgingsgarantie’. Wat is daar aan de hand?

Wie heeft er hier een kapotte raket?
Dickie heeft de allersnelste speelgoedraket, dat is wel duidelijk als hij door de tuin rent met zijn kleine zusje Valerie. En hij kan ook het hoogst, zelfs tot op het dak van de bijkeuken. Dat vindt zijn moeder alleen niet zo’n goed idee. En Dickie zelf bij nader inzien eigenlijk ook niet: ineens zit hij zo hoog dat hij er niet meer af durft. De brandweer haalt alleen geen jongetjes meer van daken, dus moet Dickie zichzelf redden. Maar zijn raket valt op de grond en hij kan zich nog net vastgrijpen aan de schotelantenne… ‘Argh! Nee! Mijn raket! (…) Nou kan ik er niet meer mee vliegen!’, roept Dickie uit.

Dickie en Giga worden keihard aangevallen zit vol tekeningen, aliens en actie, waardoor het tot op de laatste pagina leuk is om zelf te lezen én voor te lezen.

Maar dan gebeurt er iets raars. Dickies schreeuw wordt via de schotelantenne per ongeluk heel ver de ruimte ingezonden, waar ruimtewezen Giga net bezig is met een oefengevecht met zijn ruimtewezen-vrienden. Een piloot in nood kun je niet in de steek laten, dus vertrekt Giga snel naar de aarde om Dickie te helpen. Maar er zijn ook andere aliens die het leven op aarde wel zien zitten. Als dat maar goed gaat…

Grokodoko’s zijn geen pretje, maar dit boek wel
De komst van Giga is nog maar de helft van het avontuur. Want hoe verstop je een groot en vriendelijk ruimtewezen voor je ouders? En wat geef je hem te eten wanneer hij op het punt staat om één van de kippen van de buurman op te slokken? Het wordt nog erger wanneer Giga een raar meneertje bij het schoolplein ziet staan. Dat mannetje lijkt namelijk verdacht veel op een Grokodoko, een akelig type ruimtewezen dat andere planeten verovert en de bewoners allerlei stomme klusjes laat doen.

Het verhaal van Dickie en Giga bestaat eigenlijk uit twee delen: in de eerste helft leer je Giga beter kennen, en in de tweede helft moeten Dickie en Giga voorkomen dat de Grokodoko’s de aarde veroveren. Dat betekent dat er inderdaad – zoals op het omslag wordt aangekondigd – spannende gebeurtenissen zijn, met aliens én achtervolgingen. Maar gelukkig is het verhaal ook gewoon erg leuk: hoewel er allerlei actie in het boek zit, hoef je door de grapjes nooit echt bang te worden. Het is bijvoorbeeld even schrikken als Giga een onschuldige kip kaalplukt en levend wil opeten, maar ‘Snarfje’ (zoals Giga hem noemt) wordt net op tijd gered en is vooral heel erg beledigd. En zelfs de ontvoerde burgemeesters blijken het helemaal niet slecht te hebben op hun tropische eiland.

Leuk is ook dat het boek propvol zit met mooie zwart-wittekeningen van Oirik, in zijn heel eigen stijl. Op bijna elke pagina staat wel een stripachtig plaatje, waardoor Dickie en Giga prima geschikt is om voor te lezen én om zelf te lezen. Het is echt een boek om vrolijk van te worden: zelfs na een groot gevecht met een zelfgemaakte vechtrobot vallen er geen doden, maar zitten de verslagen aliens met een heleboel pleisters uit te hijgen. Alleen aan het begin zit er een vreemd stukje in het verhaal dat niet helemaal lijkt te kloppen: Dickies moeder is dan ineens naar binnen gegaan, terwijl haar zoontje nog angstig op het dak zit en er bijna af valt – dat is natuurlijk een beetje raar.

[product_page sku=”9789025761257″]

Dickie en Giga worden keihard aangevallen Boek omslag Dickie en Giga worden keihard aangevallen
Oirik Oirik