Dertiendagh – Maria Postema & Maarten Bruns

0
895

Nadat zijn geschiedenisleraar heeft verteld over de verscholen bunkers die de Duitsers ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in de duinen hebben gebouwd, besluit Erik met zijn buurmeisje Zoë op verkenningstocht te gaan in de Scheveningse duinen. Hun onderzoek begint vrij onschuldig, in een kleine bunker die al lang geleden is ontdekt. Maar dan stuit Erik op een kleine verborgen ruimte waar hij een verrassende ontdekking doet: in een kistje vindt hij een oude ring, en die ring blijkt het begin te zijn van een enorm avontuur…

Zijn zoektocht naar meer informatie over de mysterieuze ring brengt Erik op het spoor van nóg een bunker, en geen kleintje deze keer. Erik en zijn vrienden komen terecht in een nog onontdekte bunker die zo enorm groot is dat ze al snel verdwaald raken in het gigantische gangenstelsel. En dan komen ze ook nog eens een paar wel érg vreemde dingen tegen… Wat doen bijvoorbeeld die maffe standbeelden van ene Wuotan en ene Holda in de bunker? En is de herdershond die Zoë heeft gezien nu wel of niet echt? Als even later één van zijn vrienden verdwijnt en hun uitweg wordt geblokkeerd door een dichtklappend valhek, weet Erik het zeker: er is iets helemaal niet pluis in die bunker…

Spannend debuut
Dertiendagh is het debuut van Maarten Bruns en Maria Postema. Die laatste kennen we natuurlijk allemaal als de vertaalster van bestsellers als Twilight, Divergent en De Hongerspelen, maar zegt het feit dat ze geweldig kan vertalen ook iets over haar schrijfkunsten? Nou, daar lijkt het wel op, want Bruns en Postema weten precies hoe je een spannend verhaal moet neerzetten. Door te beginnen met een vooruitblik op wat er te wachten staat, val je als lezer op de eerste bladzijde al midden in de spanning, en dat maakt meteen enorm nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

Na het spannende begin gaan we een maand terug in de tijd, naar hoe het allemaal zover heeft kunnen komen. Vanaf hier zakt de spanning wat in: de personages worden voorgesteld en ze beginnen aan hun zoektocht naar meer informatie over het bunkerstelsel. Het duurt echter niet lang voordat de tieners weer een bunker in gaan en het verhaal verandert in een soort Nederlandse Indiana Jones, met valhekken, schattenjagers, boobytraps en razend spannende achtervolgingen. Het blijft lang onduidelijk wat er nu precies aan de hand is in de bunker, maar dat draagt alleen maar bij aan de spanning en maakt het extra zenuwslopend als Erik en zijn vrienden ineens mensen zien lopen in de bunker, want die was toch hermetisch afgesloten…?

Het duurt niet lang voor het verhaal verandert in een soort Nederlandse Indiana Jones, met valhekken, schattenjagers, boobytraps en razend spannende achtervolgingen.

Veel feitjes en details
Postema en Bruns hebben een erg interessante en originele invalshoek gekozen voor hun verhaal, namelijk een vrij onbekend stukje van de Nederlandse geschiedenis, dat ze vervolgens weer hebben verweven met een snufje Germaanse mythologie. Dit zorgt ervoor dat het verhaal vol zit met interessante weetjes en feitjes, en behalve spannend dus ook nog eens best leerzaam is. Toch moet ik zeggen dat het verhaal door al die spanning en bizarre gebeurtenissen af en toe net iets te snel gaat. Er zit zo veel informatie, actie en personageontwikkeling in dit verhaal dat dit wat mij betreft best wel uitgesmeerd had kunnen worden over meer bladzijdes. Het blijft allemaal nu net iets te vaag en ik had regelmatig dat ik in alle snelheid over belangrijke details heen las, waardoor ik toch weer even terug moest bladeren.

Ook het einde gaat ontzettend snel. Het komt heel plots en je voelt al aankomen dat alle verhaallijnen niet in die laatste paar bladzijden afgerond gaan worden, waardoor het einde toch wat onduidelijk en open blijft. Hoe zit het nou precies met die experimenten die worden uitgevoerd in de bunkers? Wat proberen ze te bereiken met die mysterieuze injecties? En wat gebeurt er op het eind? Ik mag dan ook hopen dat er nog een vervolg op dit boek komt, en wat mij betreft mag die in elk geval een stuk dikker worden dan dit eerste deel!

Met Dertiendagh hebben Maria Postema en Maarten Bruns een erg spannend verhaal geschreven dat dankzij alle actie, avonturen en het vlotte taalgebruik ongetwijfeld bij veel jongeren in de smaak zal vallen. Het enige minpuntje is dat het verhaal voor mijn gevoel hier en daar net wat te snel gaat en iets te veel informatie op te weinig bladzijdes bevat, dus daarom hoop ik heel erg dat het tweede deel (dat er gewoon wel móét komen) een flink stuk dikker is!

[product_page sku=”9789025872328″]

Dertiendagh
Maria Postema & Maarten Bruns