De zoektocht van Alunys – Christophe Arleston

0
7

Omslag De zoektocht van Alunys

De wijze Alunys voert in het conservatorium van Eckmül een gewaagd experiment uit. Hij staat op het punt de meest ingewikkelde bezwering ooit te formuleren, waardoor hij beroemd zal worden. Dan maakt hij een fout, en verandert hij deels in zijn kat. Samen met de studenten Kyslapeth en Marikiri trekt hij op zoektocht naar het antwoord op het ontstane probleem. Hun tocht brengt ze naar de eilanden van Haggatoe, waar de mytische Krobatrident leeft. Zal die het antwoord kunnen geven?

Het verhaal begint met een introductie van Alunys, die alles doet om een beetje roem te vergaren. De opzet van de personages zijn vrij standaard; de gekke professor wiens experiment verkeerd afloopt en daardoor in de problemen geraakt. De personages van de studenten, een standaard verwaande student en een feminist, vervelen eveneens snel. Het personage van de kat is het enige dat enigszins boeiend kan zijn.

De verhaallijn is eveneens standaard en niet erg interessant. Het is keer op keer voorstelbaar, waarbij alleen het eind nog verrassend is. Het tempo verloopt over het algemeen vloeiend. Het begin en het einde zijn qua tempo wat sneller, waardoor het voor de lezer soms aanpoten is om het volledig te begrijpen. Het einde komt afgeraffeld over, want de minder relevante reis naar het eiland duurt vele malen langer dan het belangrijke slotstuk. Dit einde wordt in vier pagina’s uitgewerkt, wat heel weinig is in vergelijking met de bijna oneindig lange reis.

Tekeningen
De tekeningen zijn goed uitgewerkt, met een oog voor detail. Het schaduwgebruik en de kleurencombinaties zijn mooi en passen goed bij het verhaal. Daardoor wordt op de juiste momenten een duistere sfeer opgewekt, waardoor het verhaal beter tot zijn recht komt.

De zoektocht van Alunys is een graphic novel die voor veel mensen toegankelijk is, maar waar waarschijnlijk niet iedereen laaiend enthousiast over zal zijn. Voor sommigen zal de snelheid van het verhaal te hoog liggen en de verhaallijn te veel clichés bevatten. De tekeningen zijn gedetailleerd en verhogen het leesplezier iets. Op basis van alle voor- en nadelen is De zoektocht van Alunys geen aanrader.