De Wonderlingen – Brian Selznick

0
119

Omslag De Wonderlingen

Het verhaal van de bijzondere familie Wonderling begint in 1766: de 12-jarige Billy Wonderling voert samen met zijn broer Marcus en zijn hond Teer een toneelstuk op aan boord van het schip de Kraken. Alles lijkt goed te gaan, totdat het noodlot toeslaat. Het schip vergaat, en Billy en Teer zijn de enigen die de verschrikkelijke ramp overleven. Samen komen ze terecht bij de Koninklijke Schouwburg in Londen, die op dat moment nog in de steigers staat. Met al die touwen en katrollen achter de coulissen doet het theater Billy aan zijn verleden denken, en hij voelt zich er dan ook algauw thuis. Hij besluit te blijven, wat het begin lijkt te zijn van een wonderlijke familiegeschiedenis…

Twee eeuwen later besluit de jonge Joseph weg te lopen van zijn kostschool en op zoek te gaan naar zijn mysterieuze oom Albert in Londen. Zijn ouders zijn er nooit voor hem en lijken niets om hem te geven, en ook zijn beste vriend Knip is spoorloos verdwenen. Hij hoopt dat zijn oom hem misschien kan helpen. Eenmaal aangekomen bij zijn huis, blijkt zijn oom echter een strenge man te zijn die hem het liefst zo snel mogelijk weer terug naar zijn kostschool wil sturen. Hij mag een paar nachtjes blijven, maar hij mag absoluut niets aanraken in het bijzondere huis van zijn oom, waar tientallen mensen lijken te wonen die Joseph regelmatig hoort maar nooit te zien krijgt. Maar zodra Joseph een foto vindt van een jongen die honderd jaar geleden geleefd moet hebben, besluit hij dat hij niet zal rusten voor hij weet wat er aan de hand is in het huis. Heeft het allemaal misschien iets te maken met die mysterieuze familie Wonderling?

De Wonderlingen is niet een verhaal dat je leest, maar meer een verhaal dat je zelf beleeft, en die ervaring alleen al is genoeg om dit boek een echte aanrader te noemen voor zowel jong als oud.

Een wonderlijk verhaal
Brian Selznick is vooral bekend geworden door zijn eerste boek dat in het Nederlands werd vertaald, De uitvinding van Hugo Cabret, een verhaal dat verfilmd is door Martin Scorcese. Na De uitvinding van Hugo Cabret en Het Wonderkabinet, is De Wonderlingen alweer het derde werk van Selznick dat vertaald is in het Nederlands, en het ziet er minstens even prachtig uit als zijn voorgangers. Opvallend aan zijn boeken is namelijk dat Selznick zijn verhaal niet alleen maar uitdrukt in woorden, maar ook in paginavullende illustraties. Ook dit keer resulteert dat weer in een wonderlijk verhaal dat voor meer dan de helft bestaat uit beelden die het spreekwoord helemaal waarmaken: door alle details en emoties die Selznick in zijn tekeningen heeft weten te verwerken, zeggen deze beelden meer dan duizend woorden.

Juist doordat het grootste gedeelte van dit boek uit tekeningen bestaat, vlieg je als het ware door het verhaal heen en merk je nauwelijks dat dit boek meer dan 600 pagina’s telt (afgezien van het enorme gewicht in je handen dan). Brian Selznick heeft daarnaast de gave om zijn getekende en zijn geschreven verhaal naadloos in elkaar over te laten gaan, waardoor het in het begin misschien even wennen is, maar je uiteindelijk nauwelijks nog door hebt dat je het verhaal eerder ziet dan leest. De tekeningen vullen de tekst perfect aan en op zijn beurt vult de tekst de tekeningen aan, wat het verhaal een extra dimensie, een diepere laag geeft, en zowel de personages als het verhaal zelf tot leven wekt. Eigenlijk is De Wonderlingen dus niet een verhaal dat je leest, maar meer een verhaal dat je zelf beleeft, en die ervaring alleen al is genoeg om dit boek een echte aanrader te noemen voor zowel jong als oud.

Verhaallijn
Selznicks grote kracht ligt dus bij zijn prachtige potloodtekeningen en de manier waarop het boek in elkaar zit, maar ook verhaaltechnisch gezien is De Wonderlingen erg leuk om te lezen. Je merkt wel dat het vooral de tekeningen en de vormgeving zijn die je als lezer vastgrijpen, en dat het verhaal zonder al die dingen misschien wat minder zou weten te boeien, maar toch wil je als lezer, net als Joseph, weten wat er gebeurd is. Wat is er met de Wonderlingen gebeurd? Wie is de jongen op de foto die Joseph heeft gevonden? En wat heeft Frankie, het buurmeisje van oom Albert, er allemaal mee te maken? Al die vragen zorgen ervoor dat je door wilt blijven lezen en het boek, ondanks dat er helemaal niet zo heel veel spanning in zit, het liefst in één ruk uit wilt lezen.

Wel of geen fantasy?
De vraag bij de boeken van Brian Selznick is vaak of ze nou wel of niet fantasy-elementen bevatten. Door de prachtige lay-out en illustraties lijkt er sowieso al een magisch randje aan zijn verhalen te zitten, maar echte fantasy is het nou ook weer niet. Ook De Wonderlingen is weer zo’n grensgevalletje. Zo op het eerste gezicht lijkt er niet echt sprake te zijn van magie in de levens van Billy en Joseph, maar daar komt verandering in als Joseph aankomt bij het huis van zijn oom. Het huis lijkt namelijk te zijn bevroren in een andere tijd en zit vol stemmen en geluiden van mensen die er helemaal niet lijken te zijn. Verwacht dus geen hardcore fantasy, maar toch gebeuren er zeker wel wat wonderbaarlijke dingen in het verhaal…

Met De Wonderlingen heeft Brian Selznick wederom een prachtig en wonderbaarlijk verhaal geschreven, dat je dankzij de perfecte balans tussen beeld en tekst van begin tot eind in zijn greep houdt. Zonder die bijzondere lay-out zou het verhaal misschien niet zo heel opvallend zijn, maar juist die gedetailleerde en emotionele illustraties en de prachtige blauw met glanzend gouden cover zorgen ervoor dat je dit verhaal niet zozeer leest, maar eerder beleeft. Een verhaal dat niet alleen van buiten een pareltje is voor in je boekenkast. We kunnen alleen maar hopen dat Selznick nog lang niet uitverteld is!

[product_page sku=”9789401433815″]

De Wonderlingen Boek omslag De Wonderlingen
Brian Selznick