De Witchworld-Legenden 1: Tweestrijd – Ton Theunis

0
75

Omslag De Witchworld-Legenden 1: Tweestrijd

In 2019, zo is althans de planning, opent langs de A6 in en rondom ‘Kasteel Almere’ het door Ton Theunis bedachte themapark WitchWorld. Van de hand van diezelfde Theunis, een voormalig medewerker van het ministerie van Justitie die als auteur tot nog toe vooral thrillers afleverde, is Tweestrijd verschenen. Dit eerste boek uit de Witchworld-Legenden laat ons kennismaken met de wereld en de figuren die straks ook in het park centraal zullen staan. Intrigerend, maar ook de moeite waard?

Tweestrijd richt zich op de leeftijdscategorie 10 tot 15 jaar en gaat op de achterflap vergezeld van de boodschap dat het hier fantasy betreft voor de liefhebbers van onder meer Tolkien en Harry Potter. Dat de auteur dit nogal letterlijk heeft opgenomen wordt al vrij snel duidelijk, met name als het gaat om de overeenkomsten met de Harry Potter-serie. De 16-jarige hoofdpersoon Elaine van Berlichem – we schrijven het jaar 753 na Chr. – wordt namelijk naar een kloosterschool gestuurd, waar ze al snel bevriend raakt met twee leeftijdsgenoten en een trol die plotsklaps opduikt in haar slaapkamer. Het drietal kan rekenen op de hulp van de zachtmoedige beheerder van de kruidentuin en oh ja, er is een gemene docent die het trio niet kan uitstaan. Waar hebben we dit allemaal eerder gezien?

Zonder al te veel te verklappen kan worden gemeld dat het verhaal zich niet alleen op de school afspeelt, en in deel twee meer een reisverhaal is. Buiten de poorten dreigt een donker gevaar, een mysterieuze vrouw wiens naam niemand durft uit te spreken. En laat deze heksfiguur het nu net op Elaine van Berlichem hebben voorzien, een rebels doch moedig type die zo’n uitdaging niet uit de weg gaat. Tel daarbij op een mysterieuze figuur met hoofdkap in een herberg, onheilspellende, spiedende vogels en de onvermijdelijke gids die alom gehaat wordt, maar toch ook zo z’n goede eigenschappen heeft en het moge duidelijk zijn dat Tweestrijd voor de enigszins ervaren fantasy-lezer veel herkenbaars biedt.

Almeria
Origineel aan het verhaal is dat het zich afspeelt in het gebied dat we tegenwoordig kennen als Flevoland, iets wat in namen als de stad ‘Almeria’ en het volk de ‘Oostvaarders’ naar voren komt. Een stukje mythevorming dus voor een gebied dat dit juist zo ontbeert en dit idee van Theunis verdient complimenten.

Tweestrijd biedt een stukje mythevorming  voor een gebied dat dit juist zo ontbeert en dit idee van Theunis verdient complimenten.

De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat Tweestrijd over het algemeen een fijn, vlot tempo heeft. Met name in het tweede gedeelte van het boek heeft het verhaal een vaart en actie-gehalte dat je van een boek voor deze leeftijdscategorie mag verwachten. Ook hoofdpersonage Elaine is heel redelijk geslaagd. In situaties die bij tijd en wijle clichématig aanvoelen, heeft zij veelal het hart op de tong en roept ze dingen die je niet meteen zou verwachten. Deze draai op het voor de hand liggende maakt van Tweestrijd een origineler boek dan je bij het opnoemen van de losse onderdelen zou verwachten.

Gevoelsmatig schiet het boek vooral in z’ n ontknopingsfase wel een beetje door in hoeveel er gebeurt. Voor de wat jongere lezers spreekt dat misschien juist aan, maar op sommige momenten had ik het juist interessant gevonden als scènes iets uitgebreider waren uitgewerkt, en er wat meer aandacht was geweest voor wat de karakters doormaakten op deze momenten.

De Witchworld Legenden 1: Tweestrijd

Ton Theunis | Uitgeverij De Kring | 2016

In het jaar 753 na Chr. wordt de zestienjarige jonkvrouwe Elaine door haar ouders, de graaf en gravin van Berlichem, naar het klooster gestuurd om te leren lezen en schrijven. Daar ontmoet ze Pippijn, jonker van Doornick, en zijn schildknaap Ivar. De drie raken bevriend.

Op een dag redt Elaine het leven van de trol Toerio. Ze wint daarmee een eeuwige vriendschap, al beseft ze dat dan nog niet. Ook ontmoet ze de ruwe, strenge monnik Bonifacius, de stichter van het klooster. Hij is met zijn gezelschap ridders op doorreis naar het noorden, het mistige, gevaarlijke moerasgebied in waar niemand graag komt en waarover mysterieuze, enge verhalen de ronde doen.

Via Toerio verneemt ze al snel van het tragische lot dat Bonifacius heeft getroffen. Elaine roept haar vader te hulp en ook die trekt met zijn ridders en soldaten het gebied in, op zoek naar de verdwenen monnik.
Als bericht van hem uitblijft, neemt Elaine haar boog en pijlen en haar trouwe paard, en gaat met Toerio en haar vrienden op zoek naar haar vader. Ze beleven grote avonturen, die uiteindelijk leiden naar een enorm, geheimzinnig kasteel. Daar wacht een duistere, meedogenloze vrouw het meisje op…

Vorig artikelInterview met Jeroen van Unen en Bo Vissers van BookVault
Volgend artikelVerdermeer – Tahereh Mafi