De vloek van het zwarte water – Hans Kuyper

0
113

Omslag De vloek van het zwarte water

Justin is met zijn klas op schoolreis als hij achter zich opeens een stem hoort. Als hij zich omdraait, ziet hij dat het de pop van een jongen in de museumvitrine is die zijn aandacht probeert te trekken. De jongen heet Aak en komt uit de ijzertijd. Aak vertelt zijn levensverhaal, maar dat is niet over rozen gegaan. Of moeten we ‘gaat’ zeggen? Aak is helemaal niet dood, anders kan hij toch niet praten?

Justin schrikt zich een hoedje als Aak hem aanspreekt. Hij kijkt angstig om zich heen om te zien of de juf het ook merkt, maar de tijd lijkt stil te staan. Meeuwen hangen bewegingsloos in de lucht en de trein staat halverwege het perron. Dan kan Justin net zo goed naar Aaks verhaal luisteren…

Aak is opgegroeid op Gageleiland, ergens in de buurt van waar nu Uitgeest ligt. Daar woont hij met zijn adoptieouders en -zusje. Hij weet niet wie zijn echte ouders zijn, alleen dat zijn adoptievader hem ooit heeft gevonden op een gestrand schip. Hij groeit op als hun zoon, totdat er opeens vreemde soldaten langskomen. Ze vertellen hem een verhaal over een verloren koningszoon die ze al heel lang zoeken en Aak kan al snel aan niets anders meer denken. Waar zou deze koningszoon nu zijn?

De vloek van het zwarte water is een leuk voortkabbelend verhaal, waardoor het niet zo erg is dat je sommige dingen al ziet aankomen.

De vloek van het zwarte water is speciaal voor de opening van het archeologiecentrum ‘Huis van Hilde’ in Castricum geschreven. Tijdens het lezen leer je meer over de ijzertijd en het museum, maar dat wordt je niet te erg opgedrongen. De informatie zit voldoende op de achtergrond, zodat het niet echt een ‘promotieboek’ is.

Het verhaal begint al snel en de stukken van Aaks verhaal en het heden wisselen zich af. Het is fijn dat deze stukjes in verschillende lettertypes zijn geschreven, want daardoor is het makkelijk om onderscheid te maken tussen heden en verleden. De plattegronden voor en achter in het boek zorgen ook voor duidelijkheid en geven het verhaal echt een plaats op de Nederlandse kaart.

Het verhaal is spannend, maar een beetje voorspelbaar. Het slot is wat warrig, al verduidelijkt het veel. Samen maakt dat De vloek van het zwarte water een leuk voortkabbelend verhaal, waarbij het niet zo erg is dat je sommige dingen al ziet aankomen.

Het is bijzonder dat het leeuwendeel van het verhaal wordt verteld door Aak, met zijn eigen woorden en taaltje. Zo krijg je echt een inkijkje in hoe het leven van een jongen in de ijzertijd moet zijn geweest. Het komt realistisch over door het oog voor detail.

Aak is een ietwat simpele en naïeve jongen van negen jaar. Hij kent alleen Gageleiland en weet dat hij hier zal leven en uiteindelijk sterven. De rest van de wereld interesseert hem niet zo. Maar dat verandert allemaal als de soldaten langskomen en hem vertellen over de verloren koningszoon. Opeens wil hij op avontuur uit. Maar of dat goed gaat aflopen…

De vloek van het zwarte water is een uitgave ter gelegenheid van de opening van een museum, maar laat dat je er niet van weerhouden om het te lezen. Het geeft een mooie inkijk in hoe het leven er vroeger vermoedelijk uitzag, en vertelt daarnaast ook nog een spannend verhaal. Helaas is het met tijden wat voorspelbaar en heeft het een wat warrig einde. Gelukkig is het verhaal toch best spannend en Aak is een sympathiek personage, wat veel goedmaakt. Dat maakt het een leuk boek voor kinderen die meer willen weten over de geschiedenis van Nederland, en dan specifiek Noord-Holland.

[product_page sku=”9789025867195″]

De vloek van het zwarte water Boek omslag De vloek van het zwarte water
Hans Kuyper