De verhalen van Opa Eik 2: Het hart van de draak – J.L. Badal

0
122

Omslag De verhalen van Opa Eik 2: Het hart van de draak

Na hun avonturen in De verhalen van opa Eik 1 zijn Guus en Maya weer thuis, maar ze verlangen ernaar weer terug te gaan naar opa Eik. Op school worden ze geplaagd en als klap op de vuurpijl wordt opa Droes ook nog eens ziek. Opa Droes geeft hen de opdracht terug de put in te gaan en een bepaald kruid voor hem te halen. Eenmaal daar vinden ze echter een ei en krijgen ze de opdracht om ervoor te zorgen. En het is niet zomaar een ei: er zal een echte Micoudraak uit voortkomen! Maar zijn Guus en Maya wel opgewassen om voor het ei en de draak Micou te zorgen?

Dat draken bestaan wisten Guus en Maya niet, laat staan dat er ook drakenjagers bestaan. Als het draakje Micou op een dag gewond terugkeert van een avontuur, roept opa Eik de hulp in van de drakenjager Ahab, een sterke, stoere man met een groen drakenoog en een mechanische arm. Hij krijgt hulp van zijn trouwe vriend Hu Lung, een prachtige draak. Samen jagen ze al jarenlang op de Rode Zandsteendraak die Ahabs arm eraf heeft gebeten. Net als bij mensen zijn de meeste draken erg vriendelijk, maar er zitten ook nare en gemene exemplaren tussen. Ahab speurt deze gemene draken op en doodt ze. Guus en Maya mogen met hem mee om hem te helpen de draak te verslaan en opa Droes te redden van zijn ziekte, die steeds erger wordt.

Het boek is weer opgedeeld in duidelijke hoofdstukken, die elk een (deel van een) verhaaltje vormen. Dit maakt Het hart van de draak bijvoorbeeld erg geschikt om voor te lezen.

Net als in De verhalen van opa Eik is Het hart van de draak weer een verzameling van sprookjes, aaneengeregen door een overkoepelend verhaal. Ditmaal moeten Guus en Maya de hoofdrol delen met Ahab. Dit zorgt wederom voor veel wisselingen van perspectief en personages, wat het lezen lastiger kan maken. Laat dit je echter niet tegenhouden. Het overkoepelende verhaal is sterker dan in De verhalen van opa Eik, wat het weer gemakkelijker maakt om het verhaal te volgen. Het boek is ook weer opgedeeld in duidelijke hoofdstukken, die elk een (deel van een) verhaaltje vormen. Dit maakt Het hart van de draak bijvoorbeeld erg geschikt om voor te lezen.

Guus en Maya kenden we natuurlijk al, maar nu komt de stoere drakenjager Ahab er ook bij. Ahab is niet altijd stoer geweest. Hij is opgegroeid op een klein Grieks eiland waar de laatste afstammelingen van de Spartanen wonen. Het leven was er hard, en hoe harder je voor elkaar was, hoe beter en sterker je was. Ahab vond dat maar niks: hij ging liever met de dieren in het bos praten en spelen. Zijn ouders schaamden zich voor hem, want hij was de enige jongen uit het dorp die geen dier wil en kan doden. Dat veranderde toen het dorp werd aangevallen door een Rode Zandsteendraak en Ahab zijn gedachten leek te kunnen lezen. Daardoor kon hij een deel van de mensen redden, al verloor hij wel een arm tijdens zijn reddingsoperatie. Sindsdien heeft hij een persoonlijke vete met deze draak: de een zal uiteindelijk de ander moeten doden.
Maar wie zal het gevecht overleven?

Het hart van de draak is een mooi vervolg op De verhalen van opa Eik. Er is wederom sprake van een soort ‘sprookception’, met allerlei sprookjes binnen een sprookje, en persoonlijk vind ik dit verhaal prettiger lezen dan zijn voorganger. Dit komt doordat het overkoepelende verhaal wat sterker is. De sprookjes zijn wederom leuk en goed te volgen, en de illustraties in het boek zijn weer even mooi en betoverend als in deel één. Een prettig boek om hoofdstuk voor hoofdstuk te lezen, bijvoorbeeld voor het slapengaan.

[product_page sku=”9789044823868″]

De verhalen van Opa Eik 2: Het hart van de draak Boek omslag De verhalen van Opa Eik 2: Het hart van de draak
De verhalen van Opa Eik 2