De verborgen geschiedenis van Westeros & Game of Thrones – George R.R. Martin

2
925

Omslag De verborgen geschiedenis van Westeros & Game of Thrones

Het vergaren van kennis is te vergelijken met het bouwen van een huis. Het wordt laag voor laag opgebouwd. Verhaal na verhaal wordt verteld, gefilterd op waarheden en gedeeld. En zo zijn ook deze kronieken over Westeros opgebouwd. We spreken altijd over de “Eerste Mensen” en de “Andalen”. Maar wie waren dit? Waar kwamen ze vandaan? Waren de “Eerste Mensen” ook daadwerkelijk de eerste mensen die op Westeros leefden of waren er nog anderen? Maar er zijn ook andere zaken die nu nog steeds invloed hebben op het leven in Westeros? Hoe zijn bijvoorbeeld de verschillende rijken gevormd en hoe zijn bepaalde families aan de macht gekomen? Dit wordt allemaal duidelijk in De verborgen geschiedenis van Westeros & Game of Thrones.

Stijl
De schrijfstijl van dit boek is, zoals we gewend zijn van George R.R. Martin, buitengewoon goed. Het is geschreven vanuit een maester die zich heeft verdiept in de geschiedenis van Westeros. Het is daarom geschreven als een geschiedenisboek uit Westeros zelf, een mooi doorlopend geheel met hier en daar een extra uitleg of een extra weetje. Verwacht dan ook geen verhaal met hoofdpersonen die een of ander avontuur beleven, het is een echt naslagwerk waarin veel duidelijk wordt wat in de boeken van Het Lied van IJs en Vuur nog onduidelijk is. En mochten er zich kleine onvolkomenheden in de tekst doen voorkomen, dan heeft Martin zich op deze manier mooi ingedekt, de geschiedenis is altijd slechts een interpretatie van de historici.

Wat dit boek nog eens extra bijzonder maakt, zijn de prachtige illustraties. Het gehele boek staat er vol mee. Van kleine schetsen tot grote pagina vullende animaties. Door deze illustraties leeft het boek daadwerkelijk en wordt je als lezen er helemaal ingezogen. Er is erg veel tijd en moeite gestopt in al deze illustraties. Je krijgt een erg goed beeld van hoe veel koningen en belangrijke heren eruit hebben gezien. Ook zijn er meerdere veldslagen afgebeeld. Dit is ontzettend mooi en tot in de details uitgevoerd.

Aan alles merk je dat hier ongelofelijk veel tijd en moeite in is gestoken. De details in de verhalen komen perfect overeen met de boeken van Het Lied van IJs en Vuur en de familievetes die je tegenkomt in Het Lied van IJs en Vuur begrijp je na het lezen van dit boek helemaal.

Targaryen koningen
Een groot deel van het boek gaat op aan de opkomst en ondergang van de Targaryen koningen. Het begint natuurlijk met de opkomst van Aegon de Veroveraar. Vanuit daar worden alle Targaryens beschreven en elke telg staat wel ergens om bekend. Vervolgens worden ook al de kinderen van alle Targaryens benoemd en als ze wat noemenswaardig gedaan hebben, wordt dat ook beschreven. In het begin is dit nog wel interessant, maar uiteindelijk wordt het bijna onmogelijk om het nog goed te volgen. In de gehele Targaryen familie zijn maar een paar namen waar ze op voortborduren. En aangezien de meeste Targaryens alleen maar met andere Targaryens trouwen wordt dit wel erg verwarrend. Maar de echte fans van George R.R. Martin zijn niet anders gewend, deze families zijn al eens langsgekomen in de boeken van Het Lied van IJs en Vuur. En ondanks dat het lastig te volgen is, komt het net als in de boeken wel heel erg realistisch over.

De zeven koninkrijken
Een ander groot deel van het boek gaat over de geschiedenis van de zeven koninkrijken van Westeros. Welke families heersten er allemaal en welke oorlogen hebben ze allemaal gevochten? Het interessante is dat je merkt dat over alle bondgenootschappen die zijn gesloten tussen verschillende families is nagedacht. Alles klopt. Na het lezen van De verborgen geschiedenis van Westeros & Game of Thrones begrijp je meteen waarom bepaalde families niet met elkaar overweg kunnen in de boeken van Het Lied van IJs en Vuur. Nadelig van het zo uitgebreid beschrijven van de verschillende veldslagen per koninkrijk, is dat het uiteindelijk wat eentonig wordt. Elk koninkrijk heeft dan wel zijn eigen families en eigen haat-liefde verhoudingen tussen de families, maar soms lijkt het alsof het ontstaan van elk koninkrijk hetzelfde is. Dit komt ook doordat het allemaal heel gestructureerd is en elk koninkrijk zijn eigen hoofdstuk heeft. Daardoor zit er redelijk veel herhaling in het geheel.

Ondanks dat het geheel soms lastig te volgen in of dat er hier en daar redelijk wat herhaling in zit, is De verborgen geschiedenis van Westeros & Game of Thrones een geweldig boek. Aan alles merk je dat hier ongelofelijk veel tijd en moeite in is gestoken. De details in de verhalen komen perfect overeen met de boeken van Het Lied van IJs en Vuur en de familievetes die je tegenkomt in Het Lied van IJs en Vuur begrijp je na het lezen van dit boek helemaal. De illustraties die zijn toegevoegd hebben ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde en komen helemaal overeen met de stijl van schrijven en met de sfeer uit het boek. George R.R. Martin had al een geweldige wereld neergezet met Het Lied van IJs en Vuur, maar door dit boek te schrijven heeft hij het werkelijkheid gemaakt. Als je niet beter weet dan zou je haast denken dat Westeros echt heeft bestaan.

[product_page sku=”9789024567164″]

De verborgen geschiedenis van Westeros & Game of Thrones Boek omslag De verborgen geschiedenis van Westeros & Game of Thrones
George R.R. Martin
9789024567164
Richard is geïnteresseerd geraakt in fantasy door Harry Potter en de Kronieken van de Drenai. De voorkeur van Richard gaat voornamelijk uit naar heroïsche fantasy en high fantasy met als favoriete schrijvers David Gemmell en Raymond E. Feist.