De Test – Joelle Charbonneau

0
112

Omslag De Test

De zestienjarige Cia Vale woont in de kleine kolonie Vijf Meren in het Verenigd Gemenebest. De wereld waarin Cia leeft is grotendeels door oorlogen verwoest en om het land weer op te bouwen zijn sterke leiders nodig. Op de universiteit in de hoofdstad worden jonge studenten opgeleid voor deze taak. Ieder jaar worden hiervoor de beste en meest briljante jongeren van het Gemenebest geselecteerd. Maar voor dat zover is moeten zij zich eerst bewijzen door deel te nemen aan de Test. Tot haar grote vreugde is Cia uitverkoren voor de Test.

Voor ze vertrekt waarschuwt haar vader haar dat ze niemand mag vertrouwen en er een gevaarlijke donkere kant aan de Test zit. Al snel blijkt dat haar vader gelijk had. De testen zijn zwaar, hard en falen wordt meedogenloos gestraft. Cia is op zichzelf aangewezen en heeft al haar vaardigheden, intuïtie en intelligentie nodig om de testen niet alleen te halen maar ook te overleven. Zal ze de laatste bijna onmogelijke test kunnen volbrengen? En kan ze de mensen die ze als vrienden ziet vertrouwen?

Sterke start
Het boek heeft een sterke start en al snel krijg je tijdens het lezen een overtuigend beeld van deze wereld en de kolonie waarin Cia leeft. Bovendien spreekt ze als hoofdpersoon aan en wordt het aannemelijk gemaakt dat zij door haar achtergrond en de waarschuwing van haar vader een kans heeft om voor de Test te slagen. Op subtiele wijze is er al spanning voelbaar en wordt er al argwaan opgebouwd ten aanzien van de Test.

Langzaam maar zeker wordt niet alleen de spanning opgebouwd, maar kom je ook meer te weten over de deelnemers van de Test en over de oorlogen die het land verwoest hebben. Via beschrijvingen, aanwijzingen en heftige gebeurtenissen gaat het verhaal richting de laatste ultieme test, waarvoor slechts enkele deelnemers zullen slagen. De spanning die dit geeft krijgt je als lezer in zijn greep, zeker als blijkt dat angst en onzekerheid minstens zo zenuwslopend zijn als directe gevaren.

De reeks gebeurtenissen die volgt zit vol geloofwaardige wendingen en met interessante persoonlijke ontwikkelingen bij Cia. Ook na de test zal ze haar handen vol hebben met alle verwikkelingen waar ze in verzeild is geraakt. Helaas is het wachten op deel twee om daar meer over te kunnen lezen. Voor lezers die dat leuk vinden staat er achter in het boek het begin van deel 2, dat begin 2014 uitkomt.

Cia’s verhaal
Het verhaal is geschreven in de ik-vorm, waarbij Cia vertelt wat er gebeurt. Hierdoor kun je als lezer het verhaal gelijk met haar meebeleven. Door de combinatie van de krachtige en sympathieke hoofdpersoon, de goede spanningsopbouw en de meeslepende manier van schrijven, werkt dit heel goed. Vanaf het moment dat je start met lezen word je het verhaal ingetrokken. Het is echt een boek om helemaal in te duiken en om al lezende alles om je heen te vergeten. Tijdens het lezen voel je de spanning van Cia en wordt deze fictieve wereld even helemaal echt.

De Test had van mij zonder meer 5 sterren gekregen wanneer het vóór De Hongerspelen van Suzanne Collins was verschenen. Het is duidelijk waar de inspiratie voor dit boek vandaan is gekomen. De opzet van de wereld en het thema van jongeren die het op meedogenloze wijze tegen elkaar op moeten nemen doet erg aan De Hongerspelen denken. Ook op andere punten zijn overeenkomsten te vinden. Toch is dit boek geen kopie of slap aftreksel van De Hongerspelen, het heeft een duidelijke eigen kracht en dynamiek. Dit is overtuigend het verhaal van Cia en van de koloniën van het Verenigd Gemenebest.

De Test is een boek met een sterke start dat van het begin tot het einde weet te overtuigen en te boeien. Cia is een sympathiek en overtuigende hoofdpersoon en haar verhaal leest vlot. De opbouw van het verhaal is erg goed. Via geloofwaardige wendingen en aanwijzingen wordt de spanning en het persoonlijke verhaal van Cia verteld en toegewerkt naar een goed slot. Daarna blijft er nog genoeg over om reikhalzend uit te zie naar de volgende delen. Het is duidelijk dat de inspiratie voor het boek bij de Hongerspelen ligt, maar het is absoluut een boek vol kracht en dynamiek. Een aanrader voor fans van De Hongerspelen en voor nieuwe fans.

[product_page sku=”9789045207933″]

De Test Boek omslag De Test
Joelle Charbonneau