De Smaragdridders 1: De Magische Kinderen – Anne Robillard

0
22

Omslag De Smaragdridders 1: De Magische Kinderen

De Magische Kinderen is het eerste deel van De Smaragdridders waarvan Anne Robillard de scenario’s heeft gebaseerd op haar originele boeken over deze dappere helden. Het gaat meer om de opvulling van de gaten die zijn ontstaan in haar romans, maar desondanks hoef je haar boeken niet gelezen te hebben om de strips te kunnen volgen. Ze staan wat dat betreft op zichzelf. Tiburce Oger heeft het scenario voorzien van de tekeningen, die het verhaal ondersteunen. Het vervolg van De Magische Kinderen is in voorbereiding.

De Magische Kinderen
Wanneer magiër Elund aan Koning Emerald I vertelt wat hij in de sterren heeft gelezen, wordt de toekomst van het land in duisternis gehuld. De oude vijand is terug en bereidt zich voor om toe te slaan. Wanneer de Kristalmagiër niet bereid is om te helpen zoals hij wel in de vorige oorlog had gedaan, moeten Emerald en Elund op zoek naar magische kinderen, die de nieuwe generatie van de Smaragdridders zouden kunnen vormen.

Van de hak op de tak
Robillard heeft een scenario geschreven dat de lezer een hoog tempo oplegt. Er is amper tijd om dingen te laten bezinken, want de scènes volgen elkaar in snel tempo op. Jammer genoeg gebeurt dit niet met vloeiende overgangen, die het verhaal een geheel zouden kunnen maken. Nu lijkt het – vooral door het soms van de hak op de tak springen – een reeks van scènes die noodgedwongen in een bepaalde volgorde aan elkaar geplakt zijn. Sommige lezers kunnen hierdoor de indruk krijgen dat alles snel moet gaan. Dit tempo wordt dan weer teniet gedaan door de manier waarop een selectie van magische kinderen voorgesteld wordt. Wanneer de herauten hun boodschap in heel Enkidien hebben verkondigd, begint men met een reeks magische kinderen te introduceren. Elk krijgt één pagina zodat de lezer een goed beeld van dit personage krijgt. Het is enigszins jammer dat dit steevast op dezelfde manier gebeurt, waardoor sommige lezers zich kunnen gaan vervelen en zich kunnen afvragen wat de toevoegende waarde van deze “herhalende” scènes is.
Ongeveer op de helft van het boek begint het verhaal pas echt. Al de magische kinderen van Enkidien die mochten of moesten komen, zijn aanwezig en de selectie kan beginnen, waarna er een klein groepje overblijft dat aan de opleiding kan beginnen. De scènes volgen elkaar al iets logischer en natuurlijker op, maar er is nog absoluut geen sprake van een vloeiende lijn.

Drukke illustraties
Tiburce Oger heeft De Magische Kinderen van tekeningen voorzien. De platen zijn kleurrijk, rauw en passend bij het verhaal. Bij elke scène weten ze wel een ideale sfeer te scheppen. De personages zijn levendig en lijken wel echt te “bewegen” waardoor de tekeningen ook een grillig karakter krijgen en op zijn beurt ook het snelle tempo proberen op te leggen. Hierdoor lijkt het of Oger de snelheid die in Robillards scenario aanwezig is ook verwerkt in zijn prenten.

De illustraties zijn vaak iets te druk. De tekeningen zijn zodanig overladen, dat je soms niet goed weet waar je nu eerst naar zou moeten kijken. Ze zijn soms te overdadig dan eigenlijk nodig is voor een goede aanvulling bij de tekst. Soms lijkt het wel of Tiburce Oger zich boven Robillard wil plaatsen. Zijn tekenkunst is zeer goed en weet de sfeer en het verhaal goed te vertolken, maar het is jammer dat hij zo met zichzelf wil prijken in plaats van de voorkeur te geven aan een stripverhaal waar tekst en illustraties hand in hand gaan.

Een inleiding
Vermoedelijk was het Robillards bedoeling om met De Magische Kinderen, een verhaal dat nog niet is opgenomen in het oorspronkelijke boekenoeuvre van De Smaragdridders, een soort van proloog te schrijven op haar serie. Het is een kennismaking met de toekomstige ridders en een eerste inleiding op de traditionele epische strijd tussen goed en kwaad die ze in dit verhaal heeft gestopt. Het is jammer dat deze proloog eerder in de breedte is uitgewerkt dan in de diepte. Snelheid en een korte flits op bepaalde zaken en personages lijken belangrijker dan een iets trager verhaal dat minder dingen behandelt, maar wel stevigere fundamenten neerzet.