De Saga van de Chaosoorlog 1: Het Bedreigde Koninkrijk – Raymond E. Feist

0
182

Omslag De Saga van de Chaosoorlog 1: Het Bedreigde Koninkrijk

Ongeveer dertig jaar nadat Raymond E. Feist zijn reeks boeken over Midkemia begon met Magiër, komt het einde nu in zicht met de Saga van de Chaosoorlog-trilogie. Het eerste deel hiervan, Het Bedreigde Koninkrijk, speelt zich vijf jaar na Voor de Poorten van het Duister af. Hierin verloor Puc zijn vrouw en zoon en het verdriet is nog steeds niet verwerkt. Toch kan hij zich niet al te lang afzijdig houden van wat er zich nu afspeelt op Midkemia. Het Keizerrijk Kesh blijkt namelijk een grootschalige invasie voor te bereiden en een nieuwe oorlog kan het Koninkrijk der Eilanden zich niet veroorloven. Alle informanten in Kesh zwijgen echter in alle toonaarden, dus Jim Dasher en Sandrina gaan zelf op onderzoek uit om te achterhalen wat Kesh van plan is.

Maar ook in het demonenrijk is er nog steeds geen rust. Na het verslaan van de demonenkoning Dahun is het gevaar vanuit deze wereld nog niet geweken. En naarmate we steeds meer te weten komen over de demonen lijken zij nog niet eens het grootste gevaar te zijn dat Midkemia te vrezen heeft…

Herkenbaarheid
De stijl die Feist in het boek hanteert is, voor mensen die al eerder zijn boeken hebben gelezen, herkenbaar. Actie, politieke intriges en verrassende onthullingen, ze zijn allemaal aanwezig. De vaart ligt redelijk hoog, maar wordt soms onderbroken door personages die achtergrondinformatie spuien. Het verhaal leest desondanks prettig weg en is zeker vermakelijk genoeg om de lezer tevreden te houden.

Herkenbaar zijn ook de personages die Feist in dit boek introduceert. Wederom is er een ConDoin afstammeling die op de muren van Schreiborg staat om een belegering te doorstaan. Ik denk dat hier ook de crux ligt waarom Feist met zijn laatste verhalen maar niet lijkt te kunnen tippen aan eerdere boeken, zoals die van De Slangenoorlog. Zijn meest gewaardeerde boeken hadden allen personages die zoveel meer te bieden hadden dan de personages die we nu leren kennen. In plaats daarvan werden archetypes van stal gehaald, die allen ontwikkeling missen. Jim Dasher is een nieuwe Robbie de Hand, in Martin en Hal zien we Martin Langboog en Arutha terug. De personages die in de laatste paar boeken zijn geïntroduceerd, zoals Sandrina of Haviks, missen de aantrekkingskracht om echt ondersteunend te zijn.

Nieuw gezichtspunt
Gelukkig heeft Feist toch nog een troef en weet hij met dit boek iets nieuws toe te voegen aan de overkoepelende verhaallijn. De demonen, altijd de mysterieuze drijvende kracht achter de oorlogen in Midkemia, krijgen nu eindelijk een eigen gezicht. In de laatste boeken van Feist kwamen we steeds meer te weten over de lagere cirkels waarin de demonen zich bevonden. We kwamen erachter hoe ze leefden en wat hun drijfveren waren. Met het introduceren van Kind, een demon die haar eigen ontdekkingstocht in het demonenrijk onderneemt, krijgen we veel meer informatie over de demonen en komen we tot enkele verrassende ontdekkingen.

De ervaringen van Kind in het demonenrijk geven een interessante inkijk in de wereld van de demonen. Hoewel het uiteindelijk meer vragen opwekt dan beantwoordt, worden de vermoedens die we hadden bij Voor de Poorten van het Duister nu bevestigd. Midkemia moet zich opmaken voor een  strijd zoals nooit tevoren.

Opmars naar het einde
Zoals gezegd is dit het eerste boek van de allerlaatste trilogie van de Midkemia-reeks. Hoewel er nu naar een spetterend einde zal worden gewerkt, wordt er met dit boek nog maar vrij weinig spanning opgewekt. Een groot deel van het boek zijn de hoofdpersonages namelijk informatie aan het verzamelen. Pas tegen het einde worden er enkele onthullingen gedaan die enig gevaar zouden kunnen betekenen voor Puc en zijn Conclaaf der Schaduwen. In het tweede en derde deel zullen dan ook alle registers open moeten om de serie een waardige afronding te geven.

Hoewel Het Bedreigde Koninkrijk te lezen valt zonder enige voorkennis van andere boeken van Feist, is het de lezer aan te bevelen minstens de boeken over de Oorlog van de Grote Scheuring en de Slangenoorlog gelezen te hebben.

Het Bedreigde Koninkrijk luidt het slotstuk van de Midkemia-reeks in. Feist levert een verzorgd boek af, waarmee de liefhebber zich prima kan vermaken. Het einde geeft de lezer genoeg spanning om in verwachting uit te kijken naar deel twee en drie.

Saga van de Chaosoorlog 1: Het Bedreigde Koninkrijk

Raymond E. Feist | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: The Chaoswar Saga 1: A Kingdom Besieged

Het bedreigde koninkrijk is het eerste deel van de trilogie waarmee Raymond E. Feist de magistrale cyclus over de werelden Midkemia en Kelewan zal besluiten. Vijf jaar na de bloedige aanval op Villa Beata, waarbij Puc, de grootste magiër aller tijden, zijn vrouw en zoon verloor, heeft het er alle schijn van dat het Keizerrijk Kesh een grootscheepse invasie voorbereidt. Agenten van het Conclaaf in Kesh doen er het zwijgen toe of zijn van de aardbodem verdwenen. Geleidelijk aan wordt duidelijk dat Kesh een immense, subtiele operatie heeft opgezet, die jaren eerder is bedacht en die nu van start dreigt te gaan. Jim Dasher meldt dat de strijdkrachten van de Keshische Confederatie bij elkaar worden geroepen en Martin conDoin, regent van kasteel Schreiborg, wordt al snel geconfronteerd met de voorhoede van een groot leger. Elders, in de demonenwereld, zorgen ongekend onthutsende gebeurtenissen voor doodsangst bij de bevolking van dit bestaansniveau. De Duisternis in het hart van hun wereld breidt zich almaar verder uit en verzwelgt iedereen die ermee in aanraking komt. Een kleine groep demonen probeert een veilig heenkomen te zoeken en de Onherroepelijke Dood voor te blijven.