De Openbaringen van Riyria 1: Het koningscomplot – Michael J. Sullivan

0
23

Omslag De Openbaringen van Riyria 1: Het koningscomplot

Hadriaan Zwartwater en Rolf Molenbeek zijn twee onafhankelijke, vaardige en zeer gerespecteerde dieven. Ze verhuren hun diensten onder de naam Riyria en staan er in het koninkrijk Melengar om bekend de moeilijkste taken succesvol te volbrengen. Het valt echter te verwachten dat de mannen er bij hun opdrachten een dubbele agenda op nahouden. Op een dag worden ze ingehuurd door een zekere baron de Wit die uit het zuidelijke land Calis schijnt te komen. Hij heeft een ongewone, maar ogenschijnlijk simpele klus voor Riyria: het zwaard van graaf Piekering uit de Koninklijke kapel stelen. Het enige nadeel aan de klus is het tijdsbestek waarin ze de opdracht moeten voltooien; het moet de volgende dag al gebeurd zijn. Ondanks hun lichte achterdocht besluiten ze de klus toch aan te nemen. Wanneer ze het kasteel een dag later zijn binnengeslopen en de Koninklijke kapel bereiken, vinden ze daar de koning van Melengar met een dolk in zijn rug dood op de grond. De twee mannen weten met hulp uit zeer onverwachte hoek te ontkomen aan een ter dood veroordeling voor de moord op de koning. Maar ze zitten hierdoor wel opgescheept met de zoon van de koning, prins Alric. Verdacht van de moord op de koning en ontvoering van de prins slaan de dieven op de vlucht en hopen ze lang genoeg uit handen van de soldaten van de koning te kunnen blijven om hun onschuld te bewijzen.

Humoristische dialogen
Het Koningscomplot is het eerste deel uit een langlopende fantasiereeks over de twee dieven Hadriaan en Rolf. Over deze twee hoofdpersonages wordt in de loop van het verhaal maar weinig meer duidelijk. Er worden slechts heel af en toe wat kleine hints gegeven naar mogelijke gebeurtenissen uit hun verleden. Dit gebrek aan karakterontwikkeling is echter totaal niet storend. Hadriaan en Rolf nemen niets al te serieus en komen tijdens hun dialogen altijd wel grappig uit de hoek, vooral wanneer ze elkaar op de hak nemen. Dit houdt het verhaal fris en vermakelijk, waardoor je de auteur het gebrek aan karakterontwikkeling wel kan vergeven. Wanneer prins Alric van de schrik van zijn ontvoering is bekomen en de dieven iets beter leert kennen voegt ook hij meer dan eens een komische noot toe aan de dialogen.

De overige personages zijn ook prima uitgewerkt en voegen allemaal iets toe aan het geheel. Het precieze verhaal achter Alrics zus, prinses Arista, blijft een lange tijd een mysterie. Sowieso zit het verhaal vol met kleine plotwisselingen en verrassende gebeurtenissen. Ook dit bevordert het leesplezier.

Klassiek fantasieverhaal
In het boek volgen we twee mannen die onverwachts in een avontuur terecht komen. Ze proberen ondanks de nodige achtervolgingen, gevechten en magische gebeurtenissen hun uiteindelijke doel te bereiken. Het verhaal speelt zich af in een voor het fantasiegenre typerende middeleeuwse setting. Het land is onderverdeeld in diverse Koninkrijken. Voorheen heerste er een keizer over het land en er zijn nog steeds keizersgezinden die het graag weer zo zouden zien. Deze mensen hebben zo hun langetermijn plannetjes om hun doel te bereiken en dit brengt de nodige intriges aan het hof met zich mee. Hierdoor blijf je je vrij lang afvragen wie er nu achter de moord op de Koning zit. Een groot aantal elementen uit het verhaal is absoluut niet nieuw binnen het genre, maar dankzij de leuke personages en de vlotte dialogen is het boek een genot om te lezen.

Tijdens het verhaal wordt er een aantal gebeurtenissen opgestart die de nodige vragen oproepen, maar hier worden er maar weinig van beantwoord. Het valt te verwachten dat deze gebeurtenissen zich nog sterk zullen ontwikkelen in de vervolgdelen. De belofte voor een groots episch verhaal is in ieder geval wel alvast gemaakt.

Het Koningscomplot is een klassiek fantasieverhaal met een aantal zeer leuke personages. De auteur heeft absoluut humor en dat geeft hij zijn personages dan ook mee. Vooral hierdoor blijft het verhaal fris en boeiend, maar ook de plotwendingen werken hier prima aan mee. Michael J. Sullivan levert met dit boek een sterk debuut af en zet de toon voor een groots episch avontuur.

De Openbaringen van Riyria 1: Het Koningscomplot

Michael J. Sullivan | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: The Riyria Revelations 1: The Crown Conspiracy

Geen kwade geesten die verslagen moeten worden, geen weeskind met een bijzondere gave. Twee gewone mannen op de verkeerde plek, op het verkeerde tijdstip. Hoewel, gewoon…? De aartsschelmen Rolf Molenbeek en Hadriaan Zwartwater verdienen namelijk een aardige duit met het uitvoeren van gevaarlijke opdrachten, voor iedereen die zich hun diensten kan veroorloven. Zullen ze een feilloze manier weten te vinden om zich uit de nesten te werken als ze onder valse voorwendselen betrokken raken bij een samenzwering om de koning te vermoorden? Of zal het deze keer anders uitpakken? Fataal?

Geheel op eigen kracht wist het aanstormende fantasy-talent Michael J. Sullivan via het internet naam te maken. Inmiddels wedijveren uitgevers wereldwijd in het binnenhalen van de vertaalrechten van zijn veelgeprezen Openbaringen van Riyria. Centraal in deze verhalen staat het weergaloze roversduo Rolf Molenbeek en Hadriaan Zwartwater; onweerstaanbare dieven die in ruil voor een flinke zak goud elke klus aannemen.