De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen – Will Mabbitt

0
485

Omslag De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen

Merel Jansen is een heel normaal meisje. Ze woont in een gewoon huis, in een gewone straat en slaapt gewoon in haar pyjama in een heel gewoon bed. Totdat ze geheel onbewust De Daad uitvoert: ze peutert in haar neus en… eet het op! Vanaf dat moment staat Merels leven op z’n kop. Kinderen die De Daad uitvoeren worden namelijk gerekruteerd als piraat, en zo belandt de jonge Merel Jansen dus midden in de nacht, in haar pyjama, op het dek van piratenschip De Woesde Made, waar kapitein Idryss Ebenezer Splijter haar het liefst meteen van de Vettige Plank van een Zekere Dood afgooit. Merel Jansen is namelijk een meisje, en meisjes kunnen écht geen piraat worden! Of toch wel?

Als blijkt dat Merel kan lezen, besluit de kapitein van De Woesde Made haar toch nog een kansje te geven. Hij kan haar hulp namelijk goed gebruiken bij zijn speurtocht naar de letter X, die de sleutel vormt tot een geweldige schat! Maar de X is in stukken gebroken en meegenomen door allerlei gevaarlijke piraten. Het is aan Merel om alle ontbrekende stukken X te bemachtigen, en dat wil ze maar al te graag, want de X vormt ook de sleutel van een portaal terug naar haar eigen wereld. Maar wat is de gemene kapitein Splijter eigenlijk precies van plan met de X?

De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen is het superspannende en hilarische begin van een geweldige nieuwe piratenserie (voor jongens én voor meisjes!).

Superspannend en hilarisch
Zoals de titel van dit boek al aangeeft, belandt Merel Jansen van het ene avontuur in het andere. Op het ene moment staat ze nog op de Vettige Plank van een Zekere Dood, maar even later zit ze al in de taverne In de Lijkkleurige Kreeft een wedstrijdje melkdrinken te houden met de grote grizzlybeer Bartok de Bruut, eigenaar van het eerste stuk X. En daar blijft het niet bij, want tijdens haar ongelooflijke avonturen belandt Merel ook nog eens in de maag van een walvis, wordt ze achtervolgd door een enorm apenleger, en valt ze, varend in de grafkist van een dood schaap, van een waterval naar beneden…

Het mag dus duidelijk zijn dat De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen van begin tot eind superspannend is en geen moment verveelt. Daarbij is het verhaal ook nog eens ontzettend grappig. Het verhaal wordt namelijk verteld door een best wel aanwezige verteller, die het geen probleem vindt om op het allerspannendste moment in het verhaal even over zijn lievelingseten te beginnen (zure augurken!). Het verhaal zit dan ook vol grapjes en hilarische opmerkingen en verwijzingen, wat het verhaal niet alleen voor kinderen geweldig maakt om te lezen, maar stiekem ook voor volwassenen!

Bijzondere personages
Wat ook best bijzonder is, is dat de piraten die rondlopen op De Woesde Made helemaal geen mensen zijn. Merel Jansen komt namelijk terecht in een wereld waarin dieren de baas zijn. Zo is de griezelige kapitein Splijter een gevaarlijke wolf en wordt het schip verder bemand door de stille loris Sinistere Suss, de zoutwaterkrokodil Ouwe Zaagbeen (met diploma Zeemanschirurgie voor Gevorderden!), de pijprokende geit Pelf, het varken Willem Watering-Wegebree, de orang-oetan meneer Heiligbeen en de nogal bijziende mol Van Meesteren (die uiteraard in het kraaiennest op de uitkijk staat). En dat is nog maar het begin van de bonte stoet aan personages die voorbij komt in dit verhaal…

Meer dan een verhaal
Dankzij al die bijzondere personages en de hilarische verteller van het verhaal, is dit boek dan ook eigenlijk veel meer dan een verhaal. Will Mabbitt speelt in op de zintuigen van de lezer, waardoor je het verhaal niet alleen leest, maar ook echt beleeft. Je proeft de meelwormen in het scheepsbeschuit en hoort de stilte die loris Sinistere Suss achterlaat. Tel daar het speelse gebruik van lettertypes, dat wel een beetje doet denken aan de boeken van Geronimo Stilton, en de gedetailleerde (en soms behoorlijk enge!) illustraties van Ross Collins bij op, en je hebt een verhaal dat je het liefst in één ruk wilt uitlezen!

Het enige minpuntje aan dit boek is misschien dat het verhaal af en toe best wel grof en gruwelijk kan zijn. Piraten zijn natuurlijk stoere zeebonken die niet terugdeinzen voor een scheldwoord of een afgehakte hand hier en daar. Daarnaast kan de tekst soms behoorlijk uitdagend zijn, maar door de vele spannende avonturen, de humor en de sfeervolle illustraties wordt het verhaal gelukkig nergens echt ingewikkeld (al kan het soms best een beetje griezelig en macaber zijn…).

De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen is het superspannende en hilarische begin van een geweldige nieuwe piratenserie (voor jongens én voor meisjes!). Het zit vol bizarre avonturen en kleurrijke personages, en Will Mabbitts schrijfstijl zorgt ervoor dat je dit verhaal niet alleen maar leest, maar echt zelf beleeft. Een absolute aanrader voor jong en oud, en gelukkig ligt deel 2, Merel Jansen en de verboden stad, ook al in de winkel!

[product_page sku=”9789020674330″]

De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen Boek omslag De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen
Will Mabbitt