De Notenkraker – E.T.A. Hoffmann & Sanna Annukka

0
234

Het is Kerstavond en Fritz en Marie zien graag hun prachtige cadeautjes tegemoet onder de kerstboom. De kinderen krijgen hele mooie geschenken, maar de mooiste cadeautjes zijn altijd van raadsman Drosselmeier, hun peetvader. Hij maakt elk jaar kunstwerken voor de kinderen en dit jaar krijgen ze naast een mooi kasteel andere kleine geschenken. Marie kreeg een klein mannetje, een notenkraker. De meeste mensen vinden het mannetje maar vreemd, maar Marie is dol op de notenkraker. In de avond komt de notenkraker tot leven en leert Marie over een koninkrijk vol lekkernij en een grote strijd tegen de Muizenkoning.

Een klassiek sprookje voor tijdens de kerstdagen
De Notenkraker is een echte klassieker voor jong en oud. In 1816 werd dit boek al geschreven en het is vooral bekend geworden door het balletstuk, maar hierbij moet het originele verhaal zeker niet vergeten worden. Dit is een verhaal vol fantasierijke werelden, warme kerstdagen, oorlog en liefde. Hoffman heeft een verhaal geschreven dat mooi past bij de kerstavonden, zeker door alle knusse beschrijvingen van alle cadeaus die de kinderen krijgen en de avonturen die Marie meemaakt. Het is een boek dat erg fijn is om voor te lezen aan kinderen, maar ook oudere lezers zullen genieten van de schrijfstijl van Hoffman.

Dit boek is een prachtig exemplaar om je te verwarmen tijdens de wintermaanden en maakt het eind van het jaar nog knusser.

Het verhaal prikkelt enorm de fantasie van de lezer. De kerstsfeer geeft je meteen een goede impressie van de rest van het boek en helemaal als Marie meer ontdekt over de Notenkraker en zijn achterliggende verhaal, gaat er een wereld voor je open. Als lezer weet je niet precies of Marie zich dingen verbeeldt en gewoon een meisje is dat houdt van fantaseren, of dat ze daadwerkelijk de notenkraker ziet bewegen. De ouders van Marie geloven niet in haar verhalen, maar Marie is vastberaden in haar steun voor de notenkraker. Zeker richting het einde is het verhaal schitterend en geeft het de lezer een hartverwarmend gevoel. Soms komt Marie wat naïef over, maar dit laat wel zien hoe onschuldig en lief ze wel niet is.

Illustraties die een lust voor het oog zijn
De Notenkraker is een verhaal dat al eeuwen bekend is, maar door de illustraties die Sanna Annukka heeft gemaakt en door de manier waarop het boek is uitgegeven, beleef je het verhaal op een nieuwe en beeldschone manier. Ten eerste heeft de kaft van De Notenkraker een lang formaat en staat er een notenkraker voorop, die wordt weergegeven in het zwart, rood en schitterend goud. Het is een mooie hardcovereditie die prettig aanvoelt, waarbij je je ogen uitkijkt als je het verhaal eenmaal leest. Annukka weet met de cover al meteen een klein beeld te geven van de rest van haar illustraties en deze zullen je zeker niet teleurstellen!

Het verhaal wordt bijgestaan met illustraties die de sfeer van het verhaal perfect weergeven. De kleuren zijn passend bij de kerstsferen (goud, wit, donkergroen en rood) en de stijl is ook een lust voor het oog. Annukka werkt met simpele vormen als driehoeken, cirkels en vierkanten, maar werkt ook met gestroomlijnde vormen die van de illustraties een mooi geheel maken. Sommige stukken uit het boek worden niet geïllustreerd en laat Annukka over aan je verbeelding, maar andere wonderbaarlijke taferelen weet de illustrator nog mooier te maken dan je verwacht.

De Notenkraker is ideaal leesvoer voor tijdens de kerstdagen en is helemaal mooi om te lezen met anderen. Het is een verhaal vol fantasie, mysterie, liefde en schitterende illustraties die je mee weten te nemen naar een suikerzoete wereld. Het klassieke sprookje van Hoffmann was al fijn om te lezen, maar nu al helemaal door de toevoegingen van Annukka! Dit boek is een prachtig exemplaar om je te verwarmen tijdens de wintermaanden en maakt het eind van het jaar nog knusser. Een klassiek sprookje om zeker weer opnieuw te beleven!

[product_page sku=”9789463491020″]

De Notenkraker
E.T.A. Hoffmann & Sanna Annukka