De Nedergrim – Matthew Jobin

0
313

Omslag De Nedergrim

Edmund is de oudste zoon van de herbergier in een dorp in de Moervallei. Niet dat hij iets om de herberg geeft: hij zou veel liever magiër worden dan een suffe herbergier, maar zijn vader is vastberaden hem als zijn opvolger op te leiden. Intussen is het Edmunds grootste droom om net zo goed te worden als de magiër Vithrick, die volgens de legende samen met de dappere ridder Tristan de Moervallei heeft verlost van de toorn van de Nedergrim. Maar dan verdwijnen er opeens dieren en kinderen uit het dorp. De dorpelingen vrezen voor het ergste: zou de Nedergrim terug zijn?

Edmund vindt zijn leven maar saai. Samen met zijn irritante broertje Gerlof helpt hij dagelijks zijn ouders om de herberg draaiende te houden. Zijn ergste nachtmerrie is om later aan die herberg vast te zitten. Nee, hij wil liever rondreizen en leren over magie! Edmunds boeken over magie worden steevast verbrand als zijn vader ze vindt, dus verstopt hij ze. Soms haalt hij ze ’s nachts tevoorschijn en probeert te onthouden wat hij leest, zodat hij het de volgende ochtend kan proberen. Helaas bakt hij er maar weinig van.

Naast de magiër uithangen heeft Edmund nog een hobby: op pad gaan met zijn twee vrienden Tom en Katherine. Tom is de slaaf van een boer en moet vaak lange dagen maken, om dan alsnog afgeranseld te worden. Katherine is de dochter van de plaatselijke held en helpt haar vader graag in zijn stoeterij. Ze kan bijna elk paard temmen en net zo goed zwaardvechten als een echte ridder. Doordat ze iets stoerder is dan het gemiddelde meisje is ze niet erg geliefd in het dorp. Eigenlijk zijn ze alle drie niet erg populair.

Sinds een paar weken verdwijnen er dieren, totdat er op een avond opeens ook kinderen vermist worden. Een van de kinderen is Gerlof, en Edmunds ouders zijn troosteloos. Gelukkig is Edmund er nog, anders hadden ze geen erfgenaam meer voor de herberg. Omdat Edmund dit vooruitzicht niet erg ziet zitten en hij Gerlof toch aardiger vindt dan hij dacht, gaat hij met zijn twee vrienden op zoektocht. Hij is ervan overtuigd dat ze Gerlof en de andere kinderen kunnen redden uit de klauwen van de Nedergrim. Dan wordt hij misschien wel net zo’n grote held als Vithrick!

De Nedergrim komt snel op gang en blijft gemoedelijk voortkabbelen. Het verhaal is vermakelijk en spannend, maar wel erg gebaseerd op het ‘Er was eens een boerenknul die opeens een held werd’-cliché. Dit maakt het tot op zekere hoogte voorspelbaar. Het einde is redelijk afgerond, wat fijn is voor een eerste boek in een reeks. Het nodigt uit om verder te lezen, maar je kunt het ook laten. Het is zo een op zichzelf staand boek.

De personages zijn vermakelijk en bevinden zich in een complexe situatie. Edmund heeft namelijk al een tijdje een oogje op Katherine en twijfelt steeds of hij het haar wel moet vertellen. Zijn gevoelens voor haar worden steeds sterker, en hij begint te vrezen dat Tom haar voor zich zal winnen. Tom is namelijk haar beste vriend en bevindt zich vaak in haar gezelschap.

Dit zorgt natuurlijk voor spanningen tussen Edmund en Tom. Katherine heeft daarentegen geen oog voor beide jongens: ze is immers smoorverliefd op de zoon van de plaatselijke heer. Het is maar de vraag of zo’n relatie wel kan, want ze is en blijft van eenvoudige komaf. En Tom? Tom heeft eenvoudige wensen en hoopt gewoon de dag door te komen zonder klappen te krijgen.

De Nedergrim is een leuk boek voor kinderen en jongeren die graag epische fantasy lezen, al is het wat voorspelbaar.

Deze relaties zijn grappig zonder dat het een echte klucht word, al is het van begin af aan duidelijk dat het gedoemd is om te mislukken. Desondanks is het leuk om te lezen in welke bochten iedereen zich wringt om de aandacht van de ander te krijgen. Edmund is een doetje met grootheidswaanzin, maar misschien kan hij toch nog een magiër worden. Dit blijft gelukkig lang een raadsel, wat het verhaal ten goede komt omdat het de spanning erin houdt.

De Nedergrim is een leuk boek voor kinderen en jongeren die graag epische fantasy lezen. Het is wel wat voorspelbaar, maar de personages zijn goed en het verhaal is degelijk. De onderlinge relaties tussen de personages zijn hilarisch en maken veel goed. Ondanks dat De Nedergrim het eerste deel is van een reeks, heeft het een bevredigend einde. Al met al is het een fijn boek om rustig op de bank te lezen.

[product_page sku=”9789025756949″]

De Nedergrim Boek omslag De Nedergrim
Matthew Jobin