De Mysteries van de Raaf 2: Spoken op de loer – Marcus Sedgwick

0
20

Omslag De Mysteries van de Raaf 2: Spoken op de loer

De oude raaf Edgar is Wachter van Kasteel Anderhand. En dat is nogal een taak, want er gebeurt altijd wel iets in het kasteel van de familie Anderhand. In het eerste deel van De Mysteries van de Raaf ging het om een griezelig kasteelbeest dat de boel op stelten zette en nu is de beurt aan een spuh-spuh-spook! De tienjarige Viltkruid is de eerste die hem ziet en hij weet nog net naar zijn grote zus Zonnewendy te rennen voordat hij met rechtovereind staand haar flauwvalt. Niet lang daarna vallen de eerste slachtoffers: verschillende bedienden in en rondom het kasteel schrikken zich letterlijk dood na het zien van het spook. Het is duidelijk dat Edgars hulp nodig is, maar wat kan een raaf doen tegen een vreselijk, verschrikkelijk, angstaanjagend spook?

Edgar is gelukkig niet de enige die zich geroepen voelt om Kasteel Anderhand te beschermen tegen het spook. Het duurt niet lang voordat er een echte spokenjager op de stoep van het kasteel staat: Spookini. Maar Spookini’s methodes zijn een beetje vreemd en Edgar vraagt zich af of die mysterieuze man met zijn enorme rij tanden wel te vertrouwen is. Ook graaf Daldruif heeft het niet zo op Spookini, maar hij is veel te druk bezig met het uitvinden van een machine waarmee hij de Verloren Schat van Anderhand kan vinden. Dat wil helaas nog niet zo lukken, want hij vindt met zijn Speurder naar Goud juist alles behalve goud. Het ziet er dus naar uit dat het lot van Kasteel Anderhand en al zijn inwoners in de handen ligt van Zonnewendy en Edgar. Zal het ze lukken het spook te vangen?

Een geestig verhaal
Spoken op de loer is een ontzettend leuke combinatie van humor en spanning. De oude raaf Edgar woont al eeuwenlang in Kasteel Anderhand en is daarom ook de ideale verteller van het verhaal. Hij ziet alles wat er in het kasteel gebeurt en houdt alles in de gaten. De manier waarop hij dat doet kan echter erg grappig zijn. Zo wordt hij regelmatig bekogeld met eten door de peutertweeling Gruis en Bruis, en belandt Edgar een keer met de punt van zijn snavel in een tafelblad. Maar ondanks alle grappige dingen ademt dit boek, net als zijn voorganger, een duister sfeertje. Het kasteel is groot en mysterieus en heeft vele stoffige, leegstaande kamers waar best wel eens een spook in rond zou kunnen dwalen. Dit verhaal is daarom ook met recht een ‘geestig’ verhaal te noemen.

De personages in De Mysteries van de Raaf hebben in dit deel net iets meer diepgang gekregen. Graaf Daldruif is nog steeds erg gepassioneerd over zijn experimenten en zijn vrouw Muntje is haar liefde voor bakblikken vergeten en is geswitcht naar het aan elkaar naaien van zwarte lapjes stof. Maar over de andere personages leer je als lezer wel steeds meer. Zo blijkt Zonnewendy naast liefdevol ook behoorlijk avontuurlijk en creatief te zijn in dit verhaal, en is haar kleine broertje Viltkruid niet alleen maar een irritant ettertje, maar kan hij nog best nuttig zijn! Maar het allerbelangrijkste blijft toch dat de personages in De Mysteries van de Raaf vooral erg grappig zijn. Hierdoor wisselen enge en grappige scènes elkaar af en blijft Spoken op de loer geschikt voor alle leeftijden.

Ingewikkeld taalgebruik
In mijn recensie over Het griezelige kasteelbeest stipte ik al aan dat het taalgebruik van Edgar af en toe behoorlijk ouderwets en ingewikkeld kan zijn, en dat is in Spoken op de loer ook weer het geval. Edgar is immers al een oude raaf die al eeuwen meevliegt, waardoor dit taalgebruik perfect bij zijn personage past. Het zorgt er echter ook voor dat heel wat van zijn zinnen voor kinderen te moeilijk te begrijpen zijn. Een gedeelte van het verhaal zal wat jongere kinderen daarom ontgaan, maar dit taalgebruik en de vele grapjes die erin verwerkt zijn, maken dit boekje juist weer interessant voor een wat oudere doelgroep. Ook als volwassene hoef je Spoken op de loer dus zeker niet te laten liggen!

Wat wel een beetje verwarrend kan zijn, is dat de personages in Spoken op de loer niet opnieuw voorgesteld worden. Het verhaal staat helemaal op zichzelf, maar voor lezers die het eerste deel niet gelezen hebben, kan het soms niet helemaal duidelijk zijn wie wie is en welke tekening welk personage voor moet stellen. Daarom – en omdat deel één net zo leuk is als Spoken op de loer – raad ik zeker aan om met het eerste deel in deze serie te beginnen.

Spoken op de loer is een origineel en grappig verhaal met een duister tintje. Edgars taalgebruik kan soms behoorlijk lastig zijn voor kinderen, maar de personages zijn erg leuk en de sfeervolle illustraties passen perfect bij het verhaal. Hopelijk zijn Edgars avonturen op Kasteel Anderhand nog lang niet voorbij en worden de volgende vier delen van De Mysteries van de Raaf, die in het Engels al verschenen zijn, snel vertaald naar het Nederlands.

De Mysteries van de Raaf 2: Spoken op de loer

Marcus Sedgwick | Deltas | 2011
Originele titel: The Raven Mysteries: Ghosts and Gadgets