De Mysteries van de Raaf 1: Het griezelige kasteelbeest – Marcus Sedgwick

0
32

Omslag De Mysteries van de Raaf 1: Het griezelige kasteelbeest

De oude raaf Edgar heeft zichzelf verklaard tot Wachter van Kasteel Anderhand. En dat houdt nogal wat in, aangezien de inwoners van Anderhand niet allemaal even slim zijn. Allereerst zijn er graaf Daldruif en zijn vrouw Muntje. De eerste is ervan overtuigd dat brulkikkers de oorzaak zijn van de donder tijdens een onweersstorm en de tweede maakt zich voornamelijk zorgen om haar bakblikken. Dan is er nog de tienjarige Viltkruid, die een aap als huisdier heeft (die het helaas op Edgar heeft voorzien) en de babytweeling Gruis en Bruis, die eigenlijk alleen nog maar in de weg lopen. Gelukkig voor Edgar woont er één normaal persoon in het kasteel: de mooie tiener Zonnewendy. Maar er is één groot probleem: niemand kan Edgar verstaan!

Tot vandaag heeft Edgar nooit last gehad van dat probleem, maar er is nu toch echt wel iets belangrijks dat hij de familie duidelijk wil maken: het kasteel loopt namelijk groot gevaar. De oude raaf zag een afgrijselijke zwarte staart verdwijnen onder de rabarberplanten, en als hij later terug gaat om de boel te verkennen, vindt hij ook nog eens een superscherpe tand! Maar dat is nog niet het enige: verschillende keukenmeiden verdwijnen spoorloos en het kasteel stroomt langzaam vol met water. Het is duidelijk dat Edgars hulp nodig is in Kasteel Anderhand. Maar hoe maakt hij duidelijk aan de bewoners dat er gevaar op komst is?

Duister en grappig
Het griezelige kasteelbeest is het eerste deel in een mysterieuze serie over de oude raaf Edgar, die al eeuwenlang in Kasteel Anderhand woont. Hij heeft allerlei bewoners voorbij zien komen en kent het kasteel op zijn duimpje. Edgar is dan ook degene die het verhaal vertelt. Hij ziet precies wat er allemaal in het kasteel gebeurt en is misschien wel de enige die de familie Anderhand kan redden van het griezelige kasteelbeest. Maar de manier waarop hij dit doet, is soms behoorlijk grappig. Zo wordt Edgar regelmatig geplet tussen de muur en het raam en is hij tijdens het redden van het kasteel ook nog eens op de vlucht voor Viltkruids irritante aap.

Ondanks alle grappige dingen die gebeuren, ademt het boek toch een beetje een duistere sfeer. Het verhaal heeft wat gothic-elementen, zoals een groot en duister kasteel, en doet soms zelfs een beetje denken aan de Addams Family. Maar ook al gebeuren er soms griezelige dingen, het boek wordt nergens echt eng (al ontploffen er wel een paar kikkers…). Edgar benadert alles met een goed gevoel voor humor en leuke feitjes, die het boek eerder grappig en interessant maken dan griezelig. Zo loopt de hele familie Anderhand zich bijvoorbeeld druk te maken om bakblikken, brulkikkers en kleverige apen, terwijl Edgar er alles aan doet om hun levens te redden. En dan is er ook nog dat communicatieprobleem… Edgar doet er in elk geval alles aan om hun aandacht te trekken!

Grappige personages
Zoals hierboven ook al een beetje is gebleken, zit Het griezelige kasteelbeest vol met leuke personages. Deze personages hebben vaak maar één echte karaktereigenschap . Zo is Zonnewendy vooral liefdevol, geeft Muntje alleen maar om bakblikken, is Daldruif erg gepassioneerd voor zijn experimenten en is Viltkruid het etterige, kleine broertje. Dit zorgt ervoor dat de personages behoorlijk eenzijdig en stereotiep zijn, maar dat komt het verhaal alleen maar ten goede. Ze voegen namelijk vooral humor toe aan het verhaal, terwijl Edgar de serieuze dingen wel voor zijn rekening neemt. En laten we vooral één van de leukste personages uit het verhaal niet vergeten: het huis zelf! Dat blijkt namelijk ook heel goed te weten wat er aan de hand is en besluit al zijn ramen en deuren potdicht te houden. Iets wat niet heel handig is als het kasteel langzaam vol met water loopt…

Mooie illustraties
Het griezelige kasteelbeest zit vol met sfeervolle tekeningen, die het verhaal perfect ondersteunen. Ze laten goed zien wie de Anderhands zijn, hoe het kasteel eruit ziet en wat er precies gebeurt in het verhaal. De soms paginagrote illustraties vangen precies de mysterieuze, spannende, maar ook grappige sfeer, die het verhaal uitademt. Daarbij zijn de openingspagina’s van elk hoofdstuk erg mooi, en staan er ook nog eens leuke feitjes over de Anderhands en hun kasteel op.

Voor jong en oud
Edgar is al een oude raaf, die al eeuwen meevliegt, en dat betekent dat zijn taalgebruik soms ook best ouderwets en ingewikkeld kan zijn. Misschien zelfs wel een beetje te moeilijk voor kinderen onder de tien jaar. Maar dit maakt het juist wel weer interessant voor een wat oudere doelgroep, omdat in die vele beschrijvingen en soms lastige taal ook heel veel leuke grapjes verborgen zitten. Het griezelige kasteelbeest zal daarom erg leuk zijn voor kinderen, maar is zeker ook een aanrader voor een oudere doelgroep, en zelfs voor volwassenen.

Het griezelige kasteelbeest is een leuk en grappig verhaal met een duister tintje. Het taalgebruik is misschien wat ingewikkeld voor een jonge doelgroep, maar de grappige personages, de sfeervolle tekeningen en het spannende verhaal doen zeker uitkijken naar het tweede deel in de Mysteries van de Raaf: Spoken op de loer.

De Mysteries van de Raaf 1: Het griezelige kasteelbeest

Marcus Sedgwick | Deltas | 2011
Originele titel: The Raven Mysteries: Flood and Fang