De Moordopdracht – De Labyrintrenner Prequel 1 – James Dashner

0
28

Omslag De Moordopdracht – De Labyrintrenner Prequel 1

Vóór het bestaan van Wicked, vóórdat de Laar werd gebouwd en vóórdat Thomas in het labyrint terecht kwam, werd de aarde geteisterd door zonnevlammen. Mark en Trina wisten zich een jaar lang in leven te houden in de helse wereld die ontstaan was nadat de zonnevlammen de wereld ten gronde hadden gericht. Samen met andere overlevenden wonen zij in een kleine nederzetting in de bergen en hopen weer een bestaan op te kunnen bouwen. Maar het lot beslist anders, wederom worden ze door een ramp getroffen. Ze zullen slim, behoedzaam en genadeloos moeten zijn om ook deze keer te overleven.

Er raast een onheilspellend virus over de aardbol en het lijkt erop dat dit de mensheid totaal zal gaan uitroeien. Maar Mark, Trina en hun vrienden zijn er van overtuigd dat er een oplossing moet zijn. Ze zijn vastbesloten om te overleven en de wereld te redden. Wanneer ze een kleine mogelijkheid zien om dit te bereiken gaan doen ze alles om dit te bereiken. Ongeacht wat het van hen vraagt en welke offers er gebracht moeten worden.

Prequel
De moordopdracht is het vierde boek in deze serie maar speelt zich ongeveer 10 jaar vóór De Labyrintrenner begint af. In deze prequel komen de hoofdpersonen uit de eerste drie boeken bijna niet terug. In de proloog zijn Thomas en Tessa te zien net voordat hun geheugen gewist wordt en ze naar de Laar gaan. Hierin komt hun vriendschap en hun absolute geloof in wat ze doen sterk naar voren. Interessant om te lezen aangezien in de loop van de boeken Thomas een andere mening gaat krijgen. Dan start het nieuwe verhaal en pas als dat afgerond is komt er een korte, losstaande epiloog waarin Thomas voorkomt.

Voor de fans van de boeken die hoopte op meer verhalen over bekende personages uit de eerste boeken kan dit een tegenvaller zijn. Veel antwoorden of achtergrondinformatie over Wicked zul je in dit boek niet vinden. Wel wordt er in dit boek uitgelegd hoe het virus in de wereld kwam en zich verspreidde. Wat mij betreft een niet geheel geloofwaardige ontwikkeling, maar het beantwoordt wel de vragen die er nog waren over het virus.

Mark en Trina
Dertien jaar voor De labyrintrenner start er een nieuw verhaal met andere personages die je als lezer nog moet leren kennen. De setting is wel bekend, want als lezer van de eerdere boeken weet je alles van de zonnevlammen en de vreselijke ziekte die de mensheid dreigt uit te roeien. Hierdoor kost het weinig moeite om in de sfeer van het leven van Mark en de mensen om hem heen te komen. Je maakt onder andere kennis met Trina, zijn jeugdvriendin, en Alec een oud militair die hij ontmoet heeft vlak nadat de wereld zoals hij die kende voor altijd veranderde. Er wordt heel goed een wereld neergezet met verwoeste steden, geen electronica en kleine groepen overlevenden die op primitieve wijze leven.

In de loop van het boek krijg je als lezer in flashbacks te zien wat er gebeurd is toen de zonnevlammen toesloegen en hoe Mark van een gewone tiener verandert in een overlever. Dit verhaal, dat in delen naar voren komt, geeft een indringend beeld over hoe heftig en traumatisch dit was voor Mark. Maar ook hoe hij zijn nieuwe vrienden ontmoette en waardoor ze een kleine maar hechte groep zijn gaan vormen. De warme band die Mark en Alec voor elkaar voelen en de gevoelens die Mark heeft voor Trina maken dat Mark in het boek steeds meer als persoon tot leven komt.

Nieuwe gevaren en avonturen
Naast de bekendheid met de wereld en de flashbacks van Mark wordt er een geheel nieuw verhaal verteld. De nederzetting waar ze wonen wordt genadeloos aangevallen en dat is het begin van een serie angstaanjagende en spannende gebeurtenissen, waarbij Mark eigenlijk twee doelen heeft. Het bevrijden van een aantal van zijn vrienden en uitvinden wat er met het virus aan de hand is. Net als bij de andere boeken is er volop actie en vallen al snel de eerste gewonden, aangezien uit de eerdere boeken blijkt dat de auteur zonder moeite personages laat doodgaan vraag je je als lezer af wie dit avontuur zullen gaan overleven.

Het verhaal leest vlot en weet zeker te boeien maar er zijn te veel tussenavonturen en herhalingen over ontmoetingen met geïnfecteerde mensen om bijzonder genoemd te kunnen worden. Het boek hobbelt wat van gevecht naar gevecht terwijl ondertussen het virus zich uitbreidt. Bij vlagen is het spannend en zelfs pakkend maar de verhaallijn is wat aan de magere kant.

Het einde is spectaculair en open en biedt mogelijkheden om in een volgend deel eindelijk meer over Wicked en de voorgeschiedenis van Thomas te weten te komen.

Een onderhoudend boek dat laat zien hoe de wereld ten onder ging aan de zonnevlammen en hoe het virus ontstaan is. Antwoorden en achtergronden over Thomas en Wicked biedt het helaas weinig tot niets. Het is meer een nieuw avonturenverhaal, met ook nieuwe personages in een bekende setting. Het boek heeft spannende momenten en leest vlot maar is niet bijzonder te noemen.

Vorig artikelWentelwereld 3: Mammoth – Peter Nys
Volgend artikelRunen in fantasy 1