De Macht Van Het Wonderwoud – Elizabeth Visser

0
239

Een oeroude strijd tussen twee volkeren, de Ershai en de Steenharten, lijkt een nieuw hoogtepunt te bereiken. Zullen Yvalana en Revan een oorlog kunnen voorkomen? Of kunnen ze beiden volkeren verenigen in een strijd tegen een derde gevaar? Welkom in de fantasierijke wereld van Elizabeth Visser, een Young Adult debuut in een wondere wereld vol bossen en buitengewone wezens.

Het verhaal

Het verhaal vangt aan wanneer de koningin van de Ershai vermoord wordt en Doryne kroonprinses wordt. Terwijl de Ershai naarstig zoeken naar de dader van de moord, waarschijnlijk een Steenhart, wordt de dochter van de Heer des Rovers gevangen genomen. Zij bekent familie te zijn van Yvalana, de beste vriendin van Doryne, met als gevolg dat Yvalana’s hele familie wordt veroordeeld en verbannen.

Ondertussen is de jonge Steenhart Revan op pad gegaan samen met zijn oudere broer Kendor om hun vader te zoeken. Hij is na een tocht met zijn schip niet meer teruggekeerd en nieuws bereikt hun dat hun vader gevangen is genomen door de Ershai.

Wondere wereld

Twee plotlijnen lopen naast elkaar in dit boek. Aan de ene zijde volgt de lezer Yvalana die slachtoffer is geworden van het strenge rechtssysteem van haar volk. En aan de andere kant is daar Revan, een Steenhart die samen met zijn broer op zoek gaat naar zijn vermiste vader.

De verschillen tussen de twee volkeren worden meerdere keren genoemd. Zo zouden de Ershai een vredelievend volk zijn die zich verbonden voelen met de bomen waartussen zij wonen. Ze houden rechtszaken en hebben strenge regels. Elke familie heeft een eigen stamboom en allemaal hebben ze een eigen familie fijkje, een soort klein elfje, die hen magische krachten kan geven. Maar elk nieuw familielid moet de magie van het fijkje delen. Dus hoe meer familieleden, hoe meer fijkjes, hoe minder krachtig deze fijkjes zijn. En wanneer een familie verraad heeft gepleegd of verbannen wordt, dan is de zwaarste straf dat hun stamboom omver wordt gehakt.

De Steenharten daarentegen staan bekend om het gebruik van geweld en om het vermoorden van hun eigen familieleden. Zij hebben niet het voordeel van de magische fijkjes en kunnen alleen bovennatuurlijke krachten verkrijgen door het eten van vruchten uit het Wonderwoud. Niet gek dus dat zij zich bemoeien met de handel van de wondervruchten.

In deze wondere wereld beschrijft Elizabeth meerdere planten, dieren en plekken die afwijken van onze eigen wereld, waardoor het meteen duidelijk is hoe anders deze wereld is. Namen en beschrijvingen lijken vaak een parodie te zijn op onze bestaande diersoorten en planten, waardoor je als lezer snel een beeld bij de namen krijgt. Dat is fijn, want een uitgebreide beschrijving van deze fantasybeesten en plekken krijgt de lezer vaak niet.

Fantasie en diepgang

Het is ontzettend knap dat een jonge schrijfster zoals Elizabeth een wereld weet te schetsen die zoveel anders is dan de onze. Ze zet met passie karakters neer en neemt de lezer mee op een wonderlijke reis door deze groene wereld vol natuur en magie.

Maar naast de vele pluspunten zijn er ook wat minpunten te noemen. We hebben hier te maken met een geheel nieuwe wereld, en de uitleg die daarbij hoort laat soms even op zich wachten. Al op de eerste pagina wordt de lezer geïntroduceerd aan een fijkje genaamd Fyn. Het is een moment waarop ik ga googlen naar de betekenis van het woord en de resultaten daarvan stellen teleur. Pas enkele bladzijdes later komt er een korte uitleg. En zo komt het vaker voor dat iets beschreven wordt alsof je als lezer al hiervan op de hoogte bent, maar de werkelijke uitleg volgt pas later. Het is alsof Elizabeth zelf zo goed in haar wereld zat dat ze af en toe vergat dat een nieuwe lezer al deze wonderen nog moet ontdekken.

Elizabeth schrijft vlot en bezit een goudmijn aan fantasie.

Soms voelt ook interactie tussen de personages vreemd of geforceerd aan, alsof Elizabeth pas later tijdens het schrijven beslissingen gemaakt heeft over een karakter. Bijvoorbeeld hoe oud iemand is. Zo wordt Revan in hoofdstuk twee achterna gezeten door een vrouw, die later een meisje blijkt te zijn van ongeveer zijn eigen leeftijd. En zo noemt Eryna de prinses en Yvalana steeds ‘meisjes’ alsof ze zelf een oude archaïsch sprekende feeks is. Dat er voor deze bewoordingen gekozen is kan in een fantasywereld, maar het voelt niet consistent aan.

Daarentegen is er veel aandacht besteed aan stilistische elementen van het boek. De toegevoegde kaart voorin is fijn, omdat over de route van de personages niet veel geschreven of gehint wordt en ze van de ene plek ineens na een tijdsprong op een andere zijn. De kaart voorin zorgt ervoor dat dit soort sprongetjes niet verwarrend zijn. De hoofdstukken van Revan en Yvalana wisselen elkaar af en worden aangeduid met een portret van het karakter dat gevolgd gaat worden, als ook een subtitel die aangeeft waar het hoofdstuk over zal gaan. De toegevoegde art is een verrijking en maakt het boek zeker aantrekkelijker. Afbeeldingen zijn door het hele verhaal heen te vinden. Elizabeth schrijft vlot en bezit een goudmijn aan fantasie. Het verhaal verveeld voor geen moment en past perfect binnen de categorie waarin het geschreven is.

De Macht van het Wonderwoud is een knap debuut door een jonge schrijfster. Het is een vermakelijk verhaal met twee jonge helden die ieder met een aparte missie een gezamenlijk doel weten te bereiken. Het is een verhaal vol natuur en dieren in een fantasievolle wereld. Maar het is tevens een verhaal dat met wat polijsten beter uit de verf zou zijn gekomen en nog aardig wat kleine schoonheidsfoutjes kent. Jammer dat niet het optimale eruit is gehaald. Dat is echter geen probleem. Het verhaal leest gewoon goed en is een prima Young Adult fantasy.

De Macht van het Wonderwoud Boek omslag De Macht van het Wonderwoud
Elizabeth Visser
9789026622557