De Labyrintrenner – James Dashner

0
117

Omslag De Labyrintrenner

Een jongen wordt wakker in een donkere afgesloten lift. Het enige dat hij nog weet is dat hij Thomas heet. Hij weet niet wie hij is, hoe hij in de lift beland is of wie zijn ouders waren. De lift brengt hem naar De Laar, een grote open ruimte met gigantische muren erom heen. Er wonen een aantal jongens die net als Thomas geen idee hebben wat ze daar doen of waar ze vandaan komen. Wel weten ze dat ze hier door onbekende mensen gevangen zijn gezet. De Laar wordt omgeven door een gigantisch labyrint waarvan de uitgang nog steeds niet gevonden is. Overdag is het veilig in het labyrint maar s’nachts is het buiten de muren levensgevaarlijk. Nog nooit heeft iemand een nacht in het labyrint overleefd.

Thomas sluit zich aan bij de Renners die overdag het labyrint in gaan om een uitgang te zoeken. In tegenstelling tot de andere Renners wil Thomas meer dan alleen maar ontsnappen uit deze gevangenis. Hij wil weten waarom ze opgesloten zijn op een plek die geen uitweg lijkt te hebben en die omringd wordt door monsters. Wie doet dit hen aan? Wat is het ijzingwekkende geheim dat schuilgaat achter hun lot?

Trilogie
De labyrintrenner is het eerste deel van een Young Adult trilogie. In de Verenigde Staten zijn van de drie delen al meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Het tweede deel, De Schroeiproeven, verschijnt nog dit jaar, het derde deel in het voorjaar van 2015. Wat mij betreft is het echt een pluspunt dat de delen zo snel achter elkaar verschijnen. Er zijn al genoeg series waar soms jaren op een vervolg gewacht moet worden. Het boek is met veel succes verfilmd. Dit is niet vreemd, want tijdens het lezen bekroop mij regelmatig het gevoel dat ik de film al voor me kon zien. De prachtige en uitdagende cover versterkte dat nog eens. De film is voor Fantasywereld gerecenseerd en kreeg van recensente Denise 4 sterren.

Klunk, Sjakkel, Geerpok
De jongen die in de Laar wonen hebben een eigen taaltje ontwikkeld met woorden als Klunk, Sjakkel en Geerpok. Hierdoor leest de start van het boek wat moeizaam. De vreemde situatie en de onbekende wereld waaraan Thomas (en de lezer) moet wennen is al verwarrend genoeg zonder deze nieuwe woorden. Maar ook later in het boek leidt dit taaltje eerder af dan dat het wat toevoegt aan het verhaal.

De stijl komt in het begin wat gekunsteld over. Woorden als “gast” en “man” lijken in de gesprekken gezet te zijn om te benadrukken dat het over jonge knullen gaat. Wat verderop in het boek worden de onderlinge gesprekken gelukkig vlotter en levendiger, en daarmee ook boeiender om te lezen. Het verhaal wordt verteld in de verleden tijd en gezien door de ogen van Thomas en tijdens het lezen weet je niet meer dan hetgeen hij weet.

Mysterieus en gevaarlijk labyrint
De tekst op de achterflap van het boek is heel uitnodigend om te gaan lezen. Het spreekt tot de verbeelding dat er jongens zonder herinneringen ergens opgesloten zitten in een mysterieus en gevaarlijk labyrint. Het maakt je als lezer al nieuwsgierig voor je met het lezen begint. En ook hierbij helpt het dat de cover er spannend uitziet. Dasher weet door het hele boek heen deze nieuwsgierigheid op te roepen. Hij weet precies wanneer en welke informatie hij moet geven om de lezer geboeid te houden. Beetje bij beetje laat hij Thomas niet alleen meer over het labyrint te weten komen maar ook over zijn verleden. Dit zorgt voor een aantal spectaculaire wendingen en onthullingen.

Toch duurde het tot ruim over de helft van het boek voor ik echt meegesleept werd door het verhaal. Het idee was fascinerend en leuk om over te lezen maar de personages en de wereld kwamen niet echt tot leven. Er waren delen die wat traag liepen maar ook stukken waarbij er te weinig gedaan werd om de wereld en de karakters wat uit te diepen. Voor een start van een trilogie is het toch wel de moeite om iets meer over de herkomst en ontwikkeling van de nieuwe samenleving in de Laar te vertellen. Wat wel heel goed naar voren komt zijn de regels waaraan alle jongens zich strikt moeten houden. Het zijn regels die op Thomas star en onnodig overkomen wanneer hij er net is, maar waarvoor hij toch begrip gaat krijgen. Thomas is ook het enige personage die wat meer nadenkt over waarom hij daar is en wat kritisch om zich heen kijkt. Dat maakt hem interessanter maar de andere personages blijven erg vlak.

Spectaculair laatste stuk
De komst van Thomas zet een hele reeks gebeurtenissen in gang die grote gevolgen hebben voor de bewoners van De Laar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een aantal jongens hem verantwoordelijk houden voor wat er gebeurt. Thomas vind dat onzin, tot hij zich meer gaat herinneren en aan zichzelf gaat twijfelen. Dit roept nog meer vragen en spanning op in het boek en ook hier word je als lezer weer uitermate nieuwsgierig naar.

Wanneer Tomas wat verder in het boek alles op het spel gaat zetten om uit het labyrint te ontspannen komt er meer vaart en spanning in het verhaal. Angst, gevaar en een uitzichtloze situatie zorgen er voor dat de jongens tot een wanhopig plan komen.
Dit leidt tot een spectaculair maar niet geheel origineel slot. Het boek eindigt in de epiloog met een cliffhanger waardoor je toch wel erg nieuwsgierig wordt naar het volgende deel.

Door de prachtige cover en het intrigerende gegeven van jongens die opgesloten zijn in een labyrint weet dit boek de aandacht van de lezer te trekken. De start is wat moeizaam omdat er veel uitgelegd moet worden en het lezen niet echt vlot gaat door het eigen taaltje dat de auteur bedacht heeft. Vanaf het begin weet de auteur echter wel de nieuwsgierigheid van de lezer te boeien en te prikkelen om verder te lezen. Pas later in het boek wanneer er meer vaart en spanning in het verhaal komt wordt het meeslepender. Het boek heeft een spectaculair einde met een cliffhanger die je benieuwd maakt naar het volgende deel.

[product_page sku=”9789021454658″]

De Labyrintrenner Boek omslag De Labyrintrenner
James Dashner