De Laatste Zes – Alexandra Monir

0
85

De aarde komt aan zijn einde. Elke maand is er wel een gigantische aardbeving of een tsunami die weer veel mensen van de aardbodem wegvaagt. De mensheid dreigt uit te sterven door het klimaat, dus er moet een oplossing komen. Vierentwintig talentvolle jongeren van over de hele wereld worden verzameld, in de hoop dat zij naar Europa kunnen gaan, de maan van Jupiter. Hier zou de mensheid verder kunnen leven en alleen pubers zijn bestand tegen de reis naar deze nieuwe kolonie.

Leo is een Italiaanse wedstrijdzwemmer en wordt gekozen vanwege zijn kracht. Hij heeft zijn hele familie verloren, dus nu heeft hij een nieuw doel gevonden in zijn leven. Naomi is een Iraans-Amerikaans meisje dat veel weet van de wetenschap, maar haar familie moet missen, onder wie haar broertje met hartproblemen. Uiteindelijk zullen zes van de vierentwintig jongeren naar Jupiter vertrekken en Leo en Naomi willen zeker gaan, totdat ze erachter komen wat er achter deze missie schuilt…

Een heerlijk futuristisch boek om bij weg te dromen

De Laatste Zes is een boek dat veel elementen bevat die horen bij de succesformule van een goed YA-verhaal: een mooie uitwerking van een missie naar Jupiter, twee verschillende pubers, achterdocht tegenover de regering, een spannend avontuur, duistere ontdekkingen en een vleugje romantiek. Alexandra Monir weet je met haar vlotte schrijfstijl met gemak mee te nemen in het verhaal. Ik las dit boek zelf binnen een dag uit, aangezien het verhaal erg meeslepend is en je haast niet door hebt dat je meerdere hoofdstukken achter elkaar leest. Alexandra maakt je al snel nieuwsgierig naar het verloop van het verhaal, want Leo en Naomi krijgen allebei hun bedenkingen wat betreft de missie naar Jupiter. Wat staat hen te wachten op de maan van Jupiter en is de missie echt zo veilig en goed als wordt beweerd?

een spannend avontuur, duistere ontdekkingen en een vleugje romantiek.

De wereld waarin Leo en Naomi leven is echt afschuwelijk. Vele steden en zelfs hele landen zijn compleet weggevaagd door het opwarmende klimaat, wat je haast bang maakt voor de toekomst. Je ziet de druk die ligt op de schouders van de mensheid, want ze moeten snel een nieuw thuis vinden waar ze kunnen blijven bestaan. Europa is een maan van Jupiter die een geschikte locatie zou kunnen zijn voor een kolonie, maar de overheid doet nog erg geheimzinnig over Europa. Leo en Naomi moeten met elkaar samenwerken en uitzoeken wat voor gevaar ze kunnen lopen in de ruimte, waardoor je vastgekluisterd blijft aan dit boek.

Een uitgewerkt verhaal vol ruimtevaart, wetenschap en biologie

Je merkt goed dat Alexandra Monir veel research heeft gedaan naar een ruimtemissie naar Europa. Biologen, astronomen en zelfs personeel bij NASA is benaderd om informatie te verschaffen over de ruimte, biologie, training en meer. Elk aspect van de aankomende missie naar Europa is goed uitgewerkt, wat erg indrukwekkend is. Alexandra gebruikt veel verschillende termen waarin ze laat zien dat ze veel verstand heeft van de ruimtevaart, maar zorgt er wel voor dat je als lezer alles begrijpt.

Hoewel het verhaal goed is uitgewerkt en het boek veel elementen bevat die horen bij een goed YA-verhaal, is het geen hoogstaand werk. De ruimtemissie naar Europa is heel tof, maar het weet nog geen enorme indruk achter te laten op de lezer, aangezien er meerdere boeken zoals dit zijn. De romantiek in het verhaal is wat geforceerd en overbodig en de personages zijn nog wat aan de vlakke kant, maar het slot zorgt ervoor dat je zeker benieuwd bent naar het volgende deel in deze reeks.

De Laatste Zes is een cool verhaal voor de sciencefiction-liefhebbers onder ons. Hoewel de personages nog iets meer inhoud kunnen krijgen, weet Alexandra je te overtuigen met haar meeslepende schrijfstijl en haar kennis over de ruimtevaart. De spanning in het verhaal is al vanaf het begin aanwezig en houdt aan tot het einde. Het vervolg mag dus zo snel mogelijk komen, want deze ruimtemissie naar Europa wil je gewoon niet missen!

De Laatste Zes Boek omslag De Laatste Zes
De Laatste Zes
Alexandra Monir