De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd 1: De Valkentroon – Karen Miller

0
224

Omslag De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd 1: De Valkentroon

De Valkentroon wordt begeerd door velen, maar slechts weinigen zullen hem bestijgen. In het eerste deel van De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd zet Karen Miller een nieuwe wereld neer, vol met intriges en verraad, die je vanaf het begin in zijn ban heeft. Een bastaard zet zijn neef af als hertog van Clemen omdat hij een tiran is, maar regeert hij uiteindelijk beter dan zijn neef? Het andere hertogdom wordt eveneens geregeerd door haat en verraad. Vader en zoons verzwijgen dingen voor elkaar en bedriegen elkaar constant.  De een wil vrede met Clemen, de ander wil Clemen veroveren. Twee zoons die tegenover elkaar staan, wie wordt de opvolger en bepaalt de toekomst voor Harcia?

Verhaallijnen
Karen Miller heeft met De Valkentroon een heel uitgebreid en divers boek geschreven. Er zitten veel verschillende verhaallijnen in, waarbij verschillende personages horen. De verhaallijnen komen gedurende het boek veelvuldige met elkaar in aanraking, maar liggen ook deels los van elkaar. De personages die Karen Miller gecreëerd heeft zijn daarbij zeer divers, ze heeft alle personages perfect uitgedacht met zijn/haar sterktes en zwaktes. Deze punten komen gedurende het verhaal vaak aan de orde. Miller heeft het gepresteerd om de verschillende personages perfect tegen elkaar uit te spelen op de zwakke punten van elk personage. Hierdoor creëert ze een zeer realistische wereld.

Het verhaal draait voornamelijk  om troonopvolging. Vooral het verwekken van een erfgenaam staat zeer centraal in het geheel. Dit wordt wel wat te ver doorgevoerd in het verhaal. Het verhaal wordt hierdoor soms wat langdradig in het middengedeelte van het boek.

De personages die Miller gebruikt hebben allemaal hun eigen doel. Zo heb je Roric, een bastaard, die zijn tirannieke neef en hertog Harold afzet. Hij probeert het zachtmoedig te doen, maar er kleeft meer bloed aan zijn handen dan hij had gewild. Liam, de zoon van Harold, die koste wat kost zijn achtergrond niet vergeet en de troon van zijn vader wil heroveren.

Balfre en Grefin zijn de zonen van Aimery, de hertog van Harcia. De een wil vrede, de ander oorlog. Met intriges en verraad proberen beiden te krijgen wat ze willen. De toekomst van Harcia wordt bepaald door de keuze voor de opvolger van Aimery.

Catherine is de dochter van de hertog van Ardenne. Haar moeder wil het beste voor haar en het hertogdom. Ze wordt betrapt en haalt de woede van de leiders van het land op haar hals. Catherina wordt hier de dupe van en krijgt een zeer zwaar leven. Een ander peronage is Izusa, een rondreizende genezer. Zij is niet geheel wat ze in eerste instantie lijkt en heeft duidelijk meer dan één agenda. Ze gebruikt haar charmes en intriges en leidt iedereen om de tuin.

Karen Miller heeft met deze hoofdpersonen heel verschillende karakters gecreëerd. Van geen enkel personage ga je echt houden, omdat er geen onvoorwaardelijke ‘goede’ personages zijn, ze hebben allemaal hun slechte kanten. Toch wil je weten hoe het verhaal afloopt. Wie gaat er winnen? Is er eigenlijk wel een winnaar in de strijd om de Valkentroon? De titel van de serie (Hebzucht, Macht en Strijd) is wat dat betreft zeer goed gekozen en vloeit als een rode draad als het verhaal.

Met De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd heeft Karen Miller een complex en divers verhaal geschreven. De verschillende verhaallijnen en personages met allen hun eigen doel zijn goed uitgewerkt. De wereld die gecreëerd is voelt zeer realistisch aan. Het lijkt er echter wel op dat Karen Miller een fan is van Het Lied van IJs en Vuur. Het idee van De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd komt wel gevaarlijk dicht in de buurt van Het Spel der Tronen. Het verhaal is verder wel origineel.

Een minpunt aan het boek is echter wel het middengedeelte waar er wel erg veel wordt doorgegaan op het verwekken van een erfgenaam. Dit had in mijn ogen wel wat minder gekund. Het verhaal wordt er langdradig en langzaam van. Karen Miller maakt dit echter ruimschoots goed door het einde van het boek. De samenkomst van meerdere verhaallijnen is mooi vlot geschreven en maakt je als lezer erg benieuwd naar het tweede deel!

[product_page sku=”9789024566877″]

De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd 1: De Valkentroon Boek omslag De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd 1: De Valkentroon
De Kroon van Hebzucht, Macht en Strijd 1
Karen Miller
9789024566877
Richard is geïnteresseerd geraakt in fantasy door Harry Potter en de Kronieken van de Drenai. De voorkeur van Richard gaat voornamelijk uit naar heroïsche fantasy en high fantasy met als favoriete schrijvers David Gemmell en Raymond E. Feist.