De kronieken van de kroon 3: De schaduwtroon – Jennifer A. Nielsen

0
380

Omslag De kronieken van de kroon 3: De schaduwtroon

Carthya staat aan de rand van een oorlog. En niet zomaar een oorlog. Nee, Carthya’s grootste vijand Avenia heeft het voor elkaar gekregen dat álle landen die Carthya omringen op oorlogspad gaan. En tot overmaat van ramp heeft Vargan, de koning van Avenia, ook nog eens Imogen ontvoerd om de jonge koning Jaron te onderwerpen. Het ziet er dus somber uit voor Jaron en zijn vrienden. Maar Jaron zou Jaron natuurlijk niet zijn als hij geen plan klaar had…

De schaduwtroon is alweer het derde en laatste deel in de spannende trilogie De kronieken van de kroon, en ook deze keer weer besluit Jaron zijn leven op het spel te zetten voor zijn land. Niet dat hij een keuze heeft: als hij niet in handen wil komen van Vargan (en waarschijnlijk een gruwelijke dood zal sterven) zal hij actie moeten ondernemen, en snel ook. Maar in tegenstelling tot de vorige twee delen, zit het Jaron deze keer flink tegen. Zal het hem lukken Carthya van de ondergang te redden?

De kronieken van de kroon is een spannende serie vol actie, avontuur en een heel klein vleugje romantiek, die absoluut in de smaak zal vallen bij fans van De Grijze Jager en andere kinderen die zin hebben in een episch fantasyverhaal.

Grauw en grappig
Zoals in de vorige alinea’s al blijkt, breekt in De schaduwtroon eindelijk die langverwachte oorlog uit. Dat maakt dit sluitstuk van de trilogie meteen ook een stuk grauwer en serieuzer dan de eerdere delen. Er wordt veel gevochten, en dat betekent automatisch dat er ook gewonden en zelfs doden vallen. Na een paar hoofdstukken gebeurt er zelfs zoiets vreselijks dat je je bijna gaat afvragen of Jaron de moed nog wel heeft om de strijd aan te gaan met zijn vijanden. Toch maken deze grauwheid en heftige gebeurtenissen het verhaal juist ook geloofwaardig. Een oorlog zonder slachtoffers is immers geen echte oorlog, en bovendien wordt Jaron flink op de proef gesteld. Waar hij in het vorige deel nog een beetje overkwam als een klein jongetje, heeft hij in dit laatste deel in de serie geen keus: hij móét volwassen worden, want zijn land rekent op hem.

Toch zou Jaron Jaron niet zijn als hij hier en daar niet ook eens een grapje maakte. Met zijn rare fratsen en brutale mond weet hij het verhaal precies op de juiste momenten weer op te vrolijken, waardoor het boek nergens echt té zwaar wordt. Ook laat hij eindelijk eens wat van zijn emoties zien, waardoor de driehoeksverhouding tussen Jaron, Imogen en Amarinda nu pas echt duidelijk wordt. Jaron en Amarinda zijn door hun ouders aan elkaar uitgehuwelijkt, maar Jarons hart ligt toch echt bij Imogen, hoe vaak hij het ook ontkent. Hij zal nu toch echt moeten beslissen wat hij met zijn leven gaat doen, al wordt die beslissing misschien al wel voor hem gemaakt…

Actie, avontuur en veel toevalligheden
Voor de kinderen die dit boek liever om de actie lezen in plaats van om de romantiek: niet gevreesd. Net zoals de vorige twee delen zit ook dit laatste deel weer bomvol spanning, actie en avontuur. Het verhaal zit niet al te ingewikkeld in elkaar en leest vlot weg, waardoor je samen met Jaron van het ene avontuur in het andere belandt. Aan de ene kant is dit best wel een beetje jammer, want wat meer details en emoties hadden absoluut geen kwaad gekund. Het verhaal blijft een beetje oppervlakkig en wat mij betreft had er wel wat meer aandacht aan het einde besteed mogen worden. Aan de andere kant vlieg je zo wel echt door het verhaal heen en wordt het nergens saai.

Wat wel weer opvalt is dat De schaduwtroon, net zoals de voorgaande delen, weer flink van toevalligheden aan elkaar hangt. Sommige problemen worden wel op een héél toevallige manier opgelost, en andere dingen lijken vaak net iets te makkelijk te gaan, wat het verhaal hier en daar toch een beetje ongeloofwaardig maakt. Dit zijn echter waarschijnlijk vooral dingetjes die de wat oudere lezers op zullen vallen, want voor kinderen zal het verhaal vooral erg spannend zijn.

De schaduwtroon is een spannende en spectaculaire afsluiter van de trilogie De kronieken van de kroon. Net zoals de voorgaande delen zijn de gebeurtenissen af en toe wel héél toevallig, maar persoonlijk denk ik dat de doelgroep van dit boek (kinderen vanaf een jaar of 10) dat helemaal niet erg zal vinden. Het blijft namelijk een spannende serie vol actie, avontuur en een heel klein vleugje romantiek, die absoluut in de smaak zal vallen bij fans van De Grijze Jager en andere kinderen die zin hebben in een episch fantasyverhaal.

[product_page sku=”9789401415194″]

De kronieken van de kroon 3: De schaduwtroon Boek omslag De kronieken van de kroon 3: De schaduwtroon
De kronieken van de kroon 3