De Kronieken van Cromrak 1: De geheimen van Khifa – Mark Doornbos

0
16

Omslag De Kronieken van Cromrak 1: De geheimen van Khifa

De jonge ork Cromrak gaat samen met Crash, een avonturier uit zijn dorp, op zoek naar een mythisch medaillon. Deze was ooit eigendom van een groot mensenvorst, de aartsvijand van de orks. Tijdens dit avontuur komen ze in aanraking met de aloude beschermers van het magische medaillon en in het gevecht wat hierop volgt wordt Crash vermoord en kan Cromrack ontsnappen. Als hij uiteindelijk naar zijn thuisdorp terug gaat, is hij niet alleen in het bezit van het mythische medaillon, maar ook met de grootste beschermer van de schat, de sfinx Ramaoh. Wanneer er een jaar later een ziekte uitbreekt in het rijk van de orks, moet er een medicijn gemaakt worden waar meerdere ingrediënten voor nodig zijn. Om deze ingrediënten te verzamelen gaat Cromrack samen met zijn vrienden Kendar en Varok op reis. Ze worden hierin bijgestaan door Ramaoh.

Debuut
Mark Doornbos debuteert in 2014 met het eerste deel van De kronieken van Cromrak. Zo’n debuut is altijd spannend, voor zowel de schrijver als de lezers. Hoe zal deze nieuwe schrijver zijn? Is het de moeite waard zijn of haar boek te gaan proberen? Mark Doornbos heeft daarbij ook nog eens de gewaagde stap gezet om een boek te schrijven met een ork in de hoofdrol, zoals ook Stan Nicholls ooit deed. De orks zijn in de meeste fantasyboeken afgeschreven als slechte en kwaadaardige wezens, die eigenlijk geen recht van bestaan hebben. Wat zou Mark Doornbos hiermee gaan doen?

Lieve orks?
Een boek over orks komt zoals gezegd niet veel voor. Maar dat het dan ook nog lijkt dat het vrij “lieve” orks lijken is wel heel bijzonder. Maar is dit echt heel verrassend? Als je er goed over nadenkt natuurlijk niet. Het boek wordt niet alleen over orks geschreven, maar ook vanuit het oogpunt van de orks. Daarom is het niet heel raar dat de orks hier overkomen als de zogeheten “good guys” en niet als de traditionele “bad guys”. Mark Doornbos heeft hier goed op ingespeeld. Want wie ziet zichzelf nou als een slecht wezen en de vijand als een goed persoon? Het is in het begin wel erg wennen om te zien dat een ork ook gewoon vrienden heeft en dat een ork ook gewoon een moeder heeft, waar hij veel van houdt. Uiteindelijk zijn orks ook gewoon “normale” wezens, het ligt er alleen aan vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Nederlandse schrijver
Mark Doornbos is een Nederlandse schrijver. Dit heeft als voordeel dat het boek wat je leest ook daadwerkelijk zijn verhaal is. Er is geen vertaler aan te pas gekomen, die bepaalde passages toch op zijn/haar eigen manier kan interpreteren. Ook komen er enkele echte Nederlandse uitspraken, zoals “verrek” en “dat zing ik hier nog wel even uit” in het boek voor. Een vertaler zou waarschijnlijk niet zo snel voor deze uitspraken kiezen. Dit geeft een eigen sfeer aan het boek die op mij prettig overkwam.

De Geheimen van Khifa is een vlot lezend verhaal. De personages zijn niet heel diep uitgewerkt en blijven over het gehele boek redelijk oppervlakkig. Doordat Mark Doornbos heeft gekozen voor orks in de hoofdrol is het wat mij betreft wel redelijk uniek. De avonturen die worden beleefd zijn niet heel diep uitgewerkt en zijn niet heel complex. Al met al is het een leuk boek dat zeker is aan te raden voor lezers die van echte avonturiers in de hoofdrol houden. Hopelijk gaan we nog veel goeds van deze schrijver horen!

De Kronieken van Cromrak 1: De geheimen van Khifa

Mark Doornbos | Zilverbron | 2014

De hebberige jonge ork Cromrak en de ervaren avonturier Grash reizen naar de wereld van hun oudste vijanden, de mensen, om op zoek te gaan naar een magisch medaillon met mythische krachten. Daarbij maken ze meer mee dan Cromrak lief is, maar uiteindelijk doet hij wel meer dan één interessante ontdekking.

Een jaar later, als Cromrak zijn oude leven weer heeft opgepakt, wordt het rijk van de orks plotseling geteisterd door een meedogenloze plaag. Is dit toeval, of zijn er hier boosaardige krachten aan het werk? En welk verband is er met Cromraks reis?

Samen met zijn vrienden, de dappere maar onstuimige jager Kendar en de briljante maar schuchtere sjamaan Varok, trekt Cromrak eropuit om op zoek te gaan naar het medicijn… en de waarheid.